Kvinnan utan skugga på DKT Operaen

Kvinnan utan skugga på DKT Operaen
Kvinnan utan skugga på DKT Operaen

Kvinnan utan skugga på DKT Operaen

Kvinnan utan skugga en fantastisk operaupplevelse på Den Kongelige Opera

Nypremiären på ”Kvinden uden skygge” blev en mycket stor operaupplevelse. Det är fjärde gången som jag ser detta mastodontverk av Richard Strauss, varav tredje gången i denna uppsättning och den egentliga anledningen till att jag såg verket ännu en gång handlar om att jag trodde att Johan Reuter skulle sjunga Barak´s parti, men det gjorde han ju inte så nu får jag försöka planera in ytterligare en föreställning.

I övrigt har det skett några ombyten av rollerna bland annat sjöngs kejsarinnans parti av Ann Petersen, som gjorde succé i en annan straussopera ”Ariadne på Naxos” annars tillhör hon egentligen inte mina favoritsopraner vilket har att göra med hennes prestation i Peter Konwitschny´s uppsättning av Richar Wagners ”Lohengren” för några år sedan. I samband med att Malmö Operaorkester firade sitt 20-års jubileum fick jag dock upp både öron och ögon. Nu har hon alltså avancerat starkt bland sopranfavoriterna.

Henning von Schulmann hade också ersatt Ludvig Lindstöm i rollen som andarnas sändebud och några av Baraks bröder var också ändrade, men i övrigt var det samma rollbestättning som på urpremiären förra säsongen. Vid båda tillfällena satt dronning Margrethe i den kungliga läktaren. Hon som jag är tydligen mycket förtjusta i Richard Strauss verk och det gäller nog för oss båda, ”Rosenkavaljeren”, ”Arabella” ”Capriccio” och kanske ”Ariadne på Naxos”.

I programbladet skriver regissören Kasper Holten att det är ett ohyggligt svårt verk att sätta upp och det är kanske en anledning till att det tog 100 år efter premiären innan verket hade premiär på DKT.

Det är ett helt lysande verk och innehåller något av den mest fantastiska musik som jag känner till. I grunden är det ju en kammaropera, men med fantastiska symfoniska mellanspel, men också oerhört vackra enskilda orkester presentationer. Till exempel cellostycket i tredje akten, men det börjar ju bra och kraffullt redan med de tre inledande tonerna. Enligt den tidigare dirigenten Michael Schönwandt är det också här som nyckeln till Richard Strauss musik ligger.

Den scenografiska lösningen är också genomgående mycket bra, även om jag tycker att GöteborgsOperan hade lyckats bättre med upplösningen av andra akten, men man kan ju inte få allt och nu är det ju några år sedan jag såg Houvardas uppsättning på GO, så kanske minns jag fel.

Sånginsatserna i gårdagens föreställning lämnar inte mycket i övrigt att önska. Det fanns inte en enda svag länk i går utan allt var mycket bra. Som vanligt imponerades jag av Susanna Resmarks framträdande och Johnny van Hal var också alldeles uutmärkt.James Johnson har jag inte hört bättre än i går.Det var en fantastikt fin prestation. Mest imponerad blev jag dock av Linda Watsons fenomenala framträdandde och jag kunde inte låta bli att tänka att det var kanske så här det hade varit om Birgit Nilsson hade kunnat sjunga rollen. Om Ann Petersen har jag ju redan lyft till skyarna och det är definitivt värd. En annan glädjande Framträdande svarade Henning von Schulman för. I sin roll som andarnas sändebud. Detta är enligt min mening så nära en succ´debut som man kan komma. Mycket bra och det inger definitivt löfte om att vi även fortsättningsvis får uppleva stor operakonst på DKT. Detta trots alla tråkiga händelser de senaste veckorna på operahusen i Köpenhamn.

Men i ett inlägg som detta måste jag också ge en eloge till Det Kongelige Kapell. De svarade för en fantastisk prestation under ledning av sin dirigent Michael Boder. Absolut helt enastående. Det är världsklass på både orkester kör och sångare. En eloge också till barnkören från S_t Anna gymnasium.

Avslutningsvis vill jag på det allra varmaste rekommendera alla som gillar Strauss att göra en resa till Köpenhamn. Det är föreställningen synnerligen värd, men tänk på att det bara ges fem föreställningar till.

Produktionsteam:

Regi: Kasper Holten/Anne Fugl

Scenografi, kostymer och projektioner: Steffen Aarfing

Ljusdesign: Jesper Kongshaug

Videodesign: Steffen Aarfing och Signe Krogh

Dramaturg: Ida Elling Magnus

Medverkande:

Kejsaren: Johnny van Hal

Kejsarinnan: Ann Petersen

Barak: James Johnson

Baraks fru: Linda Watson

Amman: Susanne Resmark

Väktarinnan av templets tröskel: Anna Rydberg

Andarnas sändebud: Henning von Schulman

Den enögde brodern: Andreas Landin

Den enarmade brodern: Sten Byriel

Den puckelryggige brodern: Thomas Peter Koppel

Den unge mannens stämma: Gert Henning-Jensen

Falkens röst: Ylva Kihlberg

En röst från ovan: Johanne Bock

Stadsvakternas röster: Ole Jegindö Norup, Henrik Lund Petersen, Stefan Cushion

Related posts

Kommentera