La Boheme med Skånska Operan på turné i slottsmiljö

La Boheme med Skånska Operan på turné i slottsmiljö

Sett föreställningen på Krapperups Musikhall 17 juli 2018

Musik: Giacomo Puccini|Libretto: Luigi Illica & Giuseppe Giacosa|Översättning: Ola Hörling|Musikarrangemang: Tomas Ebrelius|Konstnärligt  eam: Regissör & koreografi: Ola Hörling|Musikaliskt ansvarig: Max Lörstad|Kostymör: Fredrika Lilius|Scenograf: Petra Hjortsberg|Ljusdesigner: Ludvig Uppman| Medverkande: Signe Sneh Schreiber|Markus Pettersson|Eldrid Gorset|Linus Börjesson|Jonas Bergström|Fredrik Samuelsson|Roodney Nilsson|Ensemble: Henrik Andersson|Johanna Bergman|Sofia Grahn|

Det är sommar och det betyder att det åter är dags att njuta av en operaföreställning signerad Skånska Operan. I år börjar turnén i början av juli och slutar i mitten av augusti.

Det blir gästspel på skånska slott och herresäten med en avvikning till Kalmar slott och några föreställningar på Palladium i Malmö.

Föreställningarna kännetecknas av att det är populära operaverk som ges utan några större förändringar och placeringar i tid; kort sagt det spelas som många av oss operavänner önskar oss dvs utan märkliga tidsförflyttningar eller konstruerade miljöer.

Skånska Operan har en särskild god näsa för att hitta unga sångare som här ibland får debutera och senare kommer gott vidare med sin karriär.

Det sägs att om du sträcker fram benet så är du med i föreställningen och det är ett uttryck som särskilt gäller föreställningen på Krapperup Musikhall. Det är imponerande att se hur inriktade ensemblen är på att hjälpa till och ta ansvar för scenförändringarna under föreställningens gång.

Det sjöngs på svenska och det är lätt att acceptera även om jag personligen föredrar att höra verken på originalspråket, men man kan ju inte få allt!

De flesta av sångarna känner jag till sedan tidigare, men några är helt nya bekantskaper för mig. Här tänker jag främst på den norska sopranen Eldrid Gorset som gestaltade Musetta som ett eldfängt kraftpaket, men också barytonen Jonas  Bergström imponerade.

La Boheme bärs upp av sina två kärlekspar och här balanseras sångarna sina insatser med hjälp av gestaltning och vokala briljanser! Det är slående hur väl rösterna passar tillsammans och kompletterat med ett utmärkt ensemble-spel.

Det är kanske inte riktigt rätt att framhålla någon särskild solist men jag blev mycket imponerad av Signe Sneh Screibers gestaltning av Mimi och Eldrid Gorsets Musetta.

Bland herrarna imponerade både tenoren Markus Pettersson och en av mina favoritbarytoner Linus Börjesson, som jag har upplevt i otaliga uppsättningar under årens lopp.

Fredrik Samuelsson gestaltade Colline på ett alldeles utmärkt sätt och plötsligt blev arian till överrocken djupt gripande.

Avslutningsvis kan jag konstatera att det är kanske just på det här sättet som La Bohème skall upplevas och då tänker jag både sceniskt musikaliskt och vokalt. Har du möjlighet att uppleva föreställningen under resterande delen av turnén så skall du inte missa tillfället!

Related posts