La Gioconda, med andra sångarlagets premiär på Malmö Opera blev en mycket bättre vokal upplevelse, och där vår egen svenska sångstjärna Maria Streijffert, imponerade med en strålande insats, vilket också barytonen, Jonas Samuelsson, gjorde i partiet som den fattige adelsmannen som i brist på möjlighet att få arbeta ägnade sig åt innehållet i flaskform.
La Gioconda på Malmö Opera med andra sångarlaget
Malmö Operakör
Malmö Operakör imponerade alldeles särskilt vokalt även denna andra premiärkväll och särskilt också rent sceniskt i andra akten. Kören var dessutom kompletterad med Malmö Opera Barnkör.
Alberto Hold-Garrido
Musikaliskt svarade Malmö Operaorkester under ledning av dirigenten Alberto Hold-Garrido för ännu en imponerande insats och jag minns faktiskt inte att musiken var så här bra och varierande, trots att historien är ganska trivial.
I förhandsreklamen inför premiären har det särskilt framhållits att detta skulle bli en riktig sångarfest med sex olika röster och med en baryton i bättre form hade det säkert kunnat bli verklighet.
Föreställningens höjdpunkter
I rollen som La Gioconda debuterade den engelska sopranen Claire Rutter med en fantastisk insats och tillsammans med den finska mezzosopranen Tuija Knihtilä svarade de för en av föreställningens höjdpunkter särskilt deras duett i fjärde akten.
Bäst på plan var de tre damerna som gestaltade i tur och ordning La Cieca, La Giocondas mor Maria Streijffert, La Gioconda som gestaltades av Claire Rutter och Laura Adorno som gestaltades av Tuija Knihtilä.
Den polske barytonen Piotr Prochera sjöng Barnabas parti och här saknade jag Fredrik Zetterströms kraftfulla såväl sceniska som vokala insatser!
Herrarnas insatser
Bland herrarnas insatser sätter jag utan tvekan Insung Sim som sjöng Alvise Badoeros parti främst. En annan utmärkt insats svarade den mexikanske tenoren Hector Sandoval för som helhet och särskilt med sin stora aria Himmel och hav i centrum.
Dansare från Det Kongelige Balett i Köpenhamn svarade för en av föreställningens absoluta höjdpunkter tillsammans med Malmö Operaorkester i sin tolkning av Timmarnas dans.
Sammanfattningsvis blev det en bättre operaupplevelse än premiären blev och det beror förmodligen på att jag den här gången hade hunnit vänja mig med den minimalistiska scenografin som jag egentligen inte anser passar i en grand opéra.
Varm rekommendation
Avslutningsvis är det en föreställning som jag varmt kan rekommendera dig att gå på oavsett vilket sångarlag som sjunger. Det är en opera som inte saknar kvaliteter och dessutom ges den ju inte särskilt ofta på våra breddgrader.
Om föreställningen
Sett föreställning: 1.4.2017
Upphovspersoner
Musik: Amilcare Ponchielli|Libretto: Tobia Gorrio pseudonym för Arrigo Boito
Kreativt team
Scenografi & kostym: Bente Lykke Møller
Koreografi: Tim Matiakis
Ljus: Torben Lendorph
Regi: Staffan Valdemar Holm
Dirigent: Alberto Hold-Garrido
Medverkande
La Gioconda: Claire Rutter
Den blinda: Maria Streijffert
Laura Adorno: Tuija Knihtilä
Enzo Grimaldo: Hector Sandoval
Alvise Badoero: Insung Sim
Barnaba: Piotr Prochera
Zuane: Eric Roos
Isèpo: Patrik Forsman
En fattig adelsman: Jonas Samuelsson
Lots: Björn Broström
En sångare: Per Fernesten
Första rösten: Xhelal Bakraqi
Andra rösten: Eric Lavoipierre
Dansare: Susanne Grinder, Ulrik Birkkjaer
Malmö Operakör & Malmö Operaorkester
Malmö Operas Barnkör