La Traviata nästa premiär på Malmö Opera

Foto: Lars Krantz

La Traviata nästa premiär på Malmö Opera

17 november kl 18

La traviata, opera i tre akter av Giuseppe Verdi (musik) och Francesco Maria Piave efter Alexandre Dumas roman La Dame aux camélias från 1848. Urpremiär 6 mars 1853 på Gran Teatro La Fenice i Venedig, svensk premiär 21 feb 1868 på Stockholmsoperan. La traviata har premiär på Malmö Operas stora scen 17 nov kl 18.

Regissören Olivier Py och världssopranen Patricia Petibon är ett konstnärligt radarpar som tillsammans gjort allt från stor opera till queerkabaret. Nu samarbetar de i Guiseppe Verdis La traviata på Malmö Operas stora scen i en spektakulär uppsättning som lånat visuella element från De dödas dag. Petibon sjunger här Violetta för första gången i karriären!

Violetta Valéry är prostituerad, med rika män som kunder. När Alfredo Germont kommer in i Violettas liv blir han svaret på hennes drömmar om kärlek och respekt. Men Violetta lider av en svår sjukdom som gör henne allt svagare. Dessutom hinner det förflutna i kapp henne och hon tvingas offra sin kärlek för att rädda familjen Germonts rykte.

Verdis tragiska kärlekshistoria La traviata är fullspäckad med fantastiska melodier, vilket säkert bidrar till att den är världens just nu mest spelade opera.

Världssopranen Patricia Petibon gör rolldebut som den dömda Violetta. Hon alternerar med Rebecca Nelsen, som härom året gjorde en fantastisk Susanna i Malmö Operas rosade publiksuccé Figaros bröllop.

Den unge tenoren Sehoon Moon, som i somras slog igenom på Glyndebournefestivalen, sjunger rollen som Violettas älskade Alfredo Germont.

Den franske regissören Olivier Py tar fasta på det ödesbestämda i berättelsen om Violetta. Visuellt är han inspirerad av den mexikanska traditionen att fira De dödas dag, Día de muertos. Scenbilder och kläder gnistrar i svart och guld, med förgänglighetssymboler som dödskallar och ljus. Döden och staden Paris är ständigt närvarande.

Enligt mig är det inte ett melodrama, utan mer ett verk om liv och död. Det ligger mig särskilt varmt om hjärtat eftersom jag är en del av aids-generationen. Relationen mellan död och ungdom är vad jag levde i. ”Traviata” är förmodligen det stycke som berättar mest om det sena 80-talet, en tid då många av mina vänner dog alldeles för unga, berättade han nyligen i en intervju i Metro.

Den unge dirigenten Rafael Payare har redan lagt världen för sina fötter. Han alternerar med svenska stjärnskottet Jakob Hultberg och den tyske Norden-älskaren Wolfgang Wengenroth, som bland annat lett orkestrar på Kungliga Operan i Stockholm och Det Kongelige i Köpenhamn.

 

Konstnärligt team

Dirigent: Rafael Payare/Jakob Hultberg (4 dec, 2, 8 jan)/Wolfgang Wengenroth (20 dec, 5, 12 jan)
Regi: Olivier Py
Scenografi & kostym: Pierre Andre Weitz
Ljus: Bertrand Killy
Koreografi: Daniel Izzo

I rollerna

Violetta Valéry: Patricia Petibon (17, 21, 25 nov, 1, 4, 9, 18, 20 dec)/Rebecca Nelsen (27 dec, 2, 5, 8, 12, 20, 27 jan)/NN (10 feb)
Alfredo Germont: Sehoon Moon
Giorgio Germont: Davide Damiani
Gastone de Letorieres: Tobias Westman
Baron Douphol: Jakob Högström
Markis d’Obigny: Eric Roos
Doktor Grenvil: Per Fernesten
Flora Bervoix: Emma Lyrén
Annina: Ellika Ström
Giuseppe, Violettas betjänt: Johan Palmqvist
Budbäraren: Stefano Olcese
Floras betjänt: Björn Broström

Dansare, i samarbete med Tivoli Ballet: Jennifer Wagstaffe, Nadia Skriver Rosenby, Fenella Cook, Marie-Claire Silfer, Carlos Garcia, Paul James Rooney, Donovan Delis-McCarthy, Robert Thomsen

Malmö Operaorkester, Malmö Operakör

La traviata spelas på italienska och textas på svenska. Föreställningen är ca 2 tim 45 min lång, inkl paus. Lämplig från 10 år.

Related posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.