La Traviata Den Kongelige Opera 2012

La Traviata Den Kongelige Opera 2012
77 / 100

Nu har jag alltså upplevt ”La Traviata” ännu en gång, denna gång från ståplatsläktaren bakom tredje balkong på Den Kongelige Operaen i Köpenhamn. Nu med med de sångare som jag hade förväntat mig vid nypremiären, nämligen Gisela Stille som Violetta och Peter Lodahl, Palle Knudsen som den yngre respektive den äldre Germont.

La Traviata Den Kongelige Opera 2012

I övrigt noterade jag bara några mindre rollförändringar. Det är, tycker jag lite problematiskt när uppsättningarna består av olika sångarlag och särskilt när det verkar vara helt omöjligt att kombinera en föreställning med just sina favoritsångare.

problematiskt

Speciellt problematiskt blir det anser jag när man har abonnemang för då bestämmer det administrativa systemet vilken föreställning man hamnar på, men jag vet att man kan välja vilka föreställningar som man vill se och det är ju gott och väl, men svårigheten består ju i att dessa föreställningar skall kombineras med andra operahus och det logistiska problemet blir ju inte mindre när det handlar om att kombinera föreställningar på ett tiotal operahus runt om i Skandinavien.

Samtidigt vill jag ändå konstatera att det är både stimulerande, roligt, intressant och mycket stimulerande att se många olika föreställningar. Dessutom när det handlar om olika sångare blir det ju som en ny föreställning varje gång.

Numera ser jag de flesta föreställningarna från parkettplats, men jag måste ju säga att även om det har många fördelar så är ju den ljudmässiga upplevelsen bättre ju högre upp jag sitter i salongen och detta är ett konstaterande som enligt min uppfattning gäller nästan alla operahus som jag besöker.

Huvudförklaringen

Kanske är det huvudförklaringen till att jag fick en mycket starkare operaupplevelse av ”La Traviata” vid detta andra besök? Men dessutom passade Palle Knudsen mycket bättre i rollen som den äldre Germont och det gäller såväl sceniskt som sångligt än Nicola de Michele som sjöng samma parti på nypremiären på grund av att Palle Knudsen var sjuk vid detta tillfälle. Palle Knudsen går från klarhet till klarhet vilket han visade med all önskvärd tydlighet redan i ”Cosi fan tutte ” och ”Romeo och Julia”.

Gisela Stille gjorde en fantastisk fin prestation som Violetta och också om henne kan jag också konstatera att hon går från klarhet till klarhet vilket jag anser att hon särskilt visade när hon sjöng de fyra sopranpartierna i ”Hoffmanns äventyr” på Malmö Opera under förra säsongen.

Peter Lodahl

Peter Lodahls röst har jag gillat sedan jag hörde honom första gången i en mindre roll i ”Falstaff” på GöteborgsOperan. Sedan dess har jag följt honom i olika partier nu senast i ”Cosi fan tutte” där han gav ett helt nytt liv i sitt rollparti särskilt i ”Una amorosa” som han sjöng i bästa belcantostil. Som Alfredo uppfyllde han alla mina förhoppningar och dessutom med råge och detta gäller från början till slut.

Vid nypremiären var jag nog mest besviken på dirigentens insatser och framförallt upplevde jag att det spelades alldeles för starkt och egentligen var den enda skillnaden avståndet mellan min plats och orkesterdiket. Jag noterade att han dirigerade utan partitur och det är kanske den omständigheten som imponerade på mig, men i vilket fall som helst så upplevde jag hans insatser som mycket bättre denna kväll.

Operakören skötte sig som vanligt mycket bra och det är helt underbart att höra deras vackra klang och av och till kan jag inte låta bli att fundera på hur det kommer att låta nästa säsong då de kommer att vara sexton färre röster än vad som nu gäller. Även denna gång fanns utmärkta sång- och sceniska prestationer i de mindre partierna och här tänker jag särskilt på den unge norske tenoren Hallvar Djupvik som sjöng Alfredos gode vän Gastone, men även Cornelia Beskow, som sjöng Annina´s parti är värd att notera men självfallet tillsammans med övrigas insatser.

Sammanfattningsvis så blev denna föreställning en mycket fin operaupplevelse,inte minst beroende på Lars-Åke Thessmans underbara scenografi och till denna lyckade kväll bidrog säkerligen också en entusiastik publik och kanske den kungliga närvaron av Dronningens systrar.

Om föreställningen

La Traviata  på Den Kongelige Opera i Köpenhamn 21 .3 2012

Upphovspersoner

Musik: Giuseppe Verdi
Libretto: Francesco Maria Piave

Produktionsteam

Dirigent: Marcello Mottadelli
Regi: David Radok
Scenografi: Lars-Åke Thessman
Kostymdesign: Ann-Maria Antilla
Ljusdesign: Hans-Åke Sjöquist

Medverkande

Violetta: Gisela Stille
Alfredo:Peter Lodahl
Germont: Palle Knudsen
Flora: Francine Vis
Annina: Cornelia Beskow
Gastone: Hallvar Djupvik
Baron Douphol: Anders Jakobsson
Marchese d´Obigny: Hans Lawaetz
Dr. Grenvil: Jens Bruno Hansen
Domestico: Simon Schelling

Läs mer