L´amour de loin – en saga – som modern opera

Tamara Mumford as the Pilgrim and Susanna Phillips as Clémence in Kaija Saariaho's L'Amour de Loin. Photo by Ken Howard/Metropolitan Opera.

Tamara Mumford as the Pilgrim and Susanna Phillips as Clémence in Kaija Saariaho’s L’Amour de Loin. Photo by Ken Howard/Metropolitan Opera.

L´amour de loin – en saga – som modern opera

Sett föreställningen 12.12.2016

Musik: Kaija Saariaho|Libretto: Amin Maalouf

Kaija Saariahos moderna sagoopera gjorde stor succé vid premiären på Metropolitan Opera i New York för några veckor sedan. I början av veckan upplevde jag reprisen på Biograf Spegeln i Malmö, eftersom jag missade lördagsföreställningen på grund av premiären på Fedora på Kungliga Operan.

Ibland har jag suttit nästan ensam i salongen på reprisen, men nu var det ett tjugotal personer i salongen. Det hade visst inte varit särskilt många fler i lördags. På ett sätt är det både begripligt och förståeligt. Ett okänt verk, med en något mer känd kompositör, fordrar en mycket större marknadsinsats än vad som varit fallet.

Många människor ryggar tillbaka när de hör att det är ett nyskrivet verk, medan man däremot gärna accepterar en regissörs alla olika infall, när det gäller verk från den traditionella operarepertoaren. De flesta av oss tänker inte på att alla äldre verk också har varit nya.

Scenografiskt användes flera tekniska lösningar till exempel  rader av ljusramper som fick illustrera båtens rörelser över Medelhavet, men jag hade svårt att förstå syftet med den rörliga lyftkranens funktion.

Musikaliskt med ett modernt tonspråk som det tar ett tag att ta till sig, men kanske skulle det passa unga människor helt perfekt? Det är poetiskt men också mycket vackert, men musiken kändes sövande och till den upplevelse bidrar att det praktiskt taget inte händer någonting varken musikaliskt eller sceniskt före paus

Efter paus förändras den musikaliska upplevelsen helt och hållet vilket kanske sammanhänger med att sångarna sjunger mer dramatiskt och uttrycksfullt.

Kvällens stora behållning blir de vokala insatserna där framförallt basbarytonisten Eric Owens imponerar, men också Susanna Phillips svarar för en utmärkt insats som den åtrådda Clémence och Tamara Mumford balanserar utmärkt med sin mezzo-stämma.

Metropolitan Opera orkester under ledning av den finländske dirigenten Susanna Mälkki imponerar som vanligt och det positiva helhetsintrycket bekräftas av operakörens utmärkta insatser.

Det positiva med L´amour de loin, kärlek på avstånd, kan enklast beskrivas i ordet omväxling, i längden är det inte särskilt inspirerande, att se den ena uppsättningen av repertoaroperorna efter den andra!

Konstnärligt team

Dirigent: Susanna Mälkki

Regi: Robert Lepage

Scenografi och kostym: Michael Curry

Ljussättning: Kevin Adams

Lightscape-design: Lionel Arnould

Ljuddesign: Mark Grey

Medverkande

Clémence: Susanna Phillips

Pilgrimen: Tamara Mumford

Jaufré Rudel: Eric Owens

Läs mer om föreställningen här