Lars Cleveman imponerande tenor

Musikstipendier
81 / 100

Lars Cleveman utexaminerades från Operahögskolan i Stockholm 1988 och är idag en av Sveriges och Europas mest efterfrågade tenorer.

Lars Cleveman imponerande tenor 1958 –

På Folkoperan gestaltade han Simson i Simson och Delila, Calaf i Turandot och titelrollen i Don Carlos. Som också gjordes på turné på BAM i New York. Lars gjorde också titelrollen i Andrea Chenier, Tristan i Tristan och Isolde samt Gösta Berling i Riccardo Zandonai´s Kavaljererna på Ekeby Samtliga på Operan i Karlstad.

Han har också sjungit Canio i Pajazzo på Bohus fästning, samt Siegfried i Siegfried och Ragnarök i Dalhalla.

1998 blev han anställd vid Kungliga Operan i Stockholm. Där han gestaltade roller som Otello, Parsifal, Don Carlos och Hoffman i Hoffmans äventyr. Des Grieux i Manon Lescaut, Grigorij i Boris Godunov, Froh i Rhenguldet och Erik i Den flygande Holländaren. Titelrollen i Werther, Don Jose i Carmen. Pinkerton i Madame Butterfly och Hertigen Duca i Rigoletto.

Gästspel

Lars Cleveman har också gästspelat utomlands med Siegmund i Die Walküre vid operan i Stuttgart. Gustavo i Un Ballo in Maschera, Des Grieux i Manon Lescaut.  Manrico i Il Trovatore på Köpenhamnsoperan. Titelrollerna Otello och Parsifal vid operan i Kiel.

På konsertestraden sjöng han Tristan och Isolde med sopranen Nina Stemme. Cavaradossi i Tosca i Köpenhamn. Lars Cleveman har också sjungit Siegmund i Die Walküre på konsert i Concertgebouw i Amsterdam.  Tillsammans med dirigenten Lothar Zagrosek.

Under året 2008 sjöng Lars Cleveman Cavaradossi i Tosca och Manrico i Il Trovatore på Kungliga Teatern i Stockholm.

Under hösten 2008 sjöng han Siegfried i Siegfried och Siegfried i Götterdämmerung, samt Samson i Samson et Dalila på Kungliga Teatern i Stockholm. Och under våren 2009 även Des Grieux i Manon Lescaut.

Våren 2009

Under våren 2009 gjorde Lars Cleveman bejublade inhopp som Siegfried i Zürich och i Manchester som Siegfried i en konsertant uppsättning av Götterdämmerung. Den skivan som spelades in med Götterdämmerung har tilldelats 2010 års pris som bästa operainspelning i Gramophone. Lars Cleveman gjorde i oktober ett bejublat inhopp och debut på Covent Garden i London som Tristan i Tristan und Isolde tillsammans med sopranen Nina Stemme och dirigenten Antonio Pappano.

2010 innefattade titelrollen i Tannhäuser i Halle och Don Jose i Carmen på Köpenhamnsoperan 2010. På Kungliga Operan i Stockholm sjöng Lars Cleveman titelrollen i Andrea Chenier 2010 samt titelrollen i Stiffelio under våren 2011.

Sommaren 2011 debuterade Lars Cleveman i Bayreuther Festspiele med titelrollen i Tannhäuser, och den följande säsongen sjöng han Siegfried i Götterdämmerung på Latvian National Opera i Riga och Das Lied von der Erde i Manchester.

Lars Cleveman har medverkat i 24 produktioner och 307 föreställningar på Kungliga Operan mellan 1986-2017

Debut Metropolitan Opera

Våren 2013 gjorde Lars Cleveman en bejublad debut på Metropolitan Opera i New York. I titelrollen i Siegfried samt Siegfried i Götterdämmerung. Bland andra aktuella engagemang finns Tristan i Tristan och Isolde på Wide Open Opera i Dublin och på GöteborgsOperan.  Titelrollen i Parsifal på Proms i London.

Under våren 2014 sjöng  Lars Cleveman Eléazar i La Juive på GöteborgsOperan och blev stort hyllad i pressen.Under hösten sjunger Lars Siegfried i Siegfried på Landestheater i Linz.  Under 2015 sjunger han Siegfried i Götterdämmerung på samma plats. Samt Radames i Aida på Malmö Opera. Under sommaren sjunger han Calaf i Turandot på Dalhalla.

Lars Cleveman har en bred konsertrepertoar, och nämnas kan Beethovens symfoni nr. 9 samt Verdi Requiem och Mahler´s Das lied von der Erde.

Han har spelat in en skiva med arior, Verdi´s Don Carlos med Hillevi Martinpelto och Peter Mattei för bolaget Naxos och likaså Beethovens Symfoni No 9.

Årets bästa operainspelning  enligt Gramophone av Ragnarök tillsammans med bl a Katarina Dalayman  2010

Upplevda föreställningar

Opera Roll Operahus Datum
Manon Lescaut Chevalier de Grieux Den Kongelige Opera i Köpenhamn 16.4.2002
Trubaduren Manrico Den Kongelige Opera i Köpenhamn 1.12.2003
Siegfried Siegfried Kungliga Operan Stockholm 29.1.2008
Ragnarök Siegfried Kungliga Operan Stockholm 2.2.2008
Tristan och Isolde Tristan Kungliga Operan Stockholm 22.10.2008
Siegfried Siegfried Kungliga Operan Stockholm 13.3.2009
Ragnarök Siegfried Kungliga Operan Stockholm 21.3.2009
Manon Lescaut Chevalier de Grieux Kungliga Operan Stockholm 23.5.2009
Stiffelio Stiffelio Kungliga Operan Stockholm 16.4.2011
Tristan och Isolde Tristan GöteborgsOperan 9.2.2013
Tristan och Isolde Tristan GöteborgsOperan 9.3.2013
Judinnan Eléazar GöteborgsOperan 5.4.2014
Aida Radames Malmö Opera 20.3.2015
Staden Mahagonnys uppgång och fall Jim Mahoney NorrlandsOperan 13.10.2016
Siegfried Siegfried Opera North/web-site 21.04.2020

Intervju med Lars Cleveman i OV-Revyn, medlemstidning för Operavännerna vid Kungliga Operan i Stockholm Augusti 2009

“Operatenoren Lars Cleveman släpper sitt tredje rockalbum. Det här kan mycket väl vara den viktigaste svenska skivan 2009. Det här är svensk rock när den är som finast.”

Det var några av reaktionerna när Lars Cleveman, en av våra främsta operasångare, både i Sverige och internationellt, släppte sitt nya rockalbum. Voices in my head på skivbolaget Polythene Records i februari i år. Det är Lars Clevemans tredje album sedan solodebuten Cleveman 1985. Stora delar av albumet Voices in my head framfördes för övrigt live vid en releasekonsert på Teater Studio Lederman i Stockholm i mars i år.

Men kanske OperaVännernas medlemmar inte var där, det är ju inte så vanligt att man som Lars kombinerar dessa båda musikintressen. Och därtill lyckas göra karriär inom båda genrerna. Hur som helst har Lars Cleveman i rockvärlden minst samma status som han har på operascenen.  Han har t.o.m grundat ett eget, mycket aktivt rockband, som heter Dom Dummaste.

Hektiskt år

Lars Cleveman har haft ett minst sagt hektiskt år och hur han klarar att hålla alla texter i huvudet är en gåta, vare sig det handlar om rock eller opera. Han har sjungit Siegfried i de tre kompletta Ringarna som getts på Kungliga Operan under den här spelsäsongen. Förra säsongen sjöng han också samma roll i de tre Ringarna som spelades då och som sedan sändes i tv. Alla Wagnerkännare vet att rollen som Siegfried i både Siegfried och Ragnarök inte är särskilt kort: han står på scenen flera timmar i varje föreställning. Jung-Siegfried är de facto den längsta tenorroll som finns i hela operalitteraturen.

Hösten 2008 sjöng Lars också Tristan i sex föreställningar av Tristan och Isolde. Under säsongen sjöng han dessutom Simson i nyproduktionen av Camille Saint-Saëns, Simson och Delila och Des Grieux i Puccinis Manon Lescaut.

I april 2009 hoppade han in med kort varsel i Zürichoperans uppsättning av Siegfried sedan ordinare sångare blivit sjuk. Den uppsättningen ges i Robert Wilsons regi, där alla sångare framträder som silhuetter och där mimiken och plastiken spelar en oerhört stor roll i regin. – Jag sade till från början att jag kunde hoppa in för att rädda föreställningen. Men jag garanterade inte det som låg utanför det rent sångliga. Jag gjorde en föreställning och hade hela tiden en “rörelsecoach” som var placerad i kulissen och som lyckades hjälpa mig, berättar han.

Manchester

Lars har också under våren medverkat i en konsertant uppsättning av Ragnarök i Manchester. Just nu repeterar han in rollen som Tannhäuser i en produktion som ska ges i Halle i Tyskland hösten 2009. Nu i sommar blev det också klart att Lars sjunger samma roll i Bayreuth somrarna 2011 och 2012. Det är en nyuppsättning av Tannhäuser, som ska regisseras av Sebastian Baumgarten och med Thomas Hengelbrock som dirigent. Eva Wagner-Pasquier, som nu leder Wagnerfestspelen i Bayreuth tillsammans med sin halvsyster Katharina, har haft ögonen på Lars allt sedan han sjöng Tristan i Karlstad.

Det blev sedan prestationen i Ringen i Stockholm som fällde avgörandet men också samarbetet med Lars agent Eliasson Artists, som i detta fall gjort ett utomordentligt jobb. Under kommande säsong medverkar Lars Cleveman också i Mahlers åttonde symfoni i Manchester i maj 2010 och som Don José i Carmen i Köpenhamn, en roll som han gjorde för sju år sedan och som han nu “värmer upp” igen.

Stockholm

I Stockholm blir det inga föreställningar nästa säsong, men Lars ska sjunga Radamès i Aida 2010, som då sätts upp i Stockholm igen. Meningen var att den skulle ges i Gasklockan, men det är som bekant ändrat. Klart är emellertid att Aida ska turnera i Sverige, men var i Stockholm den ska spelas är högst osäkert!

Skäret

Tyvärr har Lars hoppat av sitt engagemang på Skäret i sommar, där han var uppsatt i Puccinis Kappan och Leoncavallos Pajazzo. – Jag kände att det skulle bli för mycket och jag tackade nej av familjeskäl. Jag kommer nu att försöka vara lite ledig i sommar och tillbringa en del tid på familjens sommarställe i Småland, förklarar han. Lars roller på Skäret sjungs nu i stället av amerikanen John Horton Murray, som för närvarande är engagerad på operan i Mannheim.

Utbildning

Lars är utbildad vid Operahögskolan i Stockholm, men dessförinnan hade han en ganska lång karriär vid SMDE, Stockholms Musikdramatiska Ensemble. Hans verkliga operadebut skedde där som hotellportier i Brittens Döden i Venedig. Innan han började på Stockholmsoperan 1988 var han kontrakterad bland annat på Värmlandsoperan där han gjorde Tristan i Wagners Tristan och Isolde, titelrollen i Andrea Chénier av Giordano samt Gösta Berling i Kavaljererna på Ekeby av Zandonai. Han har också sjungit flera säsonger på Folkoperan, bl.a. Calaf i Turandot, Simson i Simson och Delila, titelrollerna i Otello och Don Carlos och mycket mer.

Gästspel

Lars har även gästspelat i Tyskland och gjorde 2005 Siegmund i Valkyrian i Stuttgart och titelrollen i Parsifal vid Kieloperan. På Kungliga Operan har han varit med i ett stort antal uppsättningar och många minns säkert hans dynamiske Otello eller Don Carlos. Hoffmann var också en fin rolltolkning liksom titelrollen i Massenets Werther. – Jag tar inga längre fasta engagemang utan har kontrakt för varje produktion, förklarar Lars, som inte har en tanke på att lämna det flexibla livet som frilans.

Uppväxt

Lars är uppväxt i Stockholm och sjöng i gosskör som barn. Han och hans mamma hade det inte så fett och Lars stod i butik, städade på Konsum och delade ut Dagens Nyheter för att få pengarna att räcka till. – Jag har alltid varit stark och jag har också lärt mig att aldrig lyssna på andra sångare vad gäller sång och sångteknik utan jag följer min egen linje. Min mentor är och förblir Björn Haugan, som inspirerat och uppmuntrat mig genom åren. Jag har också haft stor nytta av min sånglärare Nils Köllerström, som jag arbetade intensivt med när jag började studera sång på allvar. Rocksjungandet går mycket väl att kombinera med opera, menar Lars.

Album

Han släppte albumet Premiere, bestående av sånger och arior, 1996. Några år senare kom Verdis Don Carlos i en inspelning från Stockholmsoperan som gavs ut på Naxos i serien Opera Classics samt Beethovens Symfoni Nr 9 på samma bolag. Kommande säsonger innebär stora utmaningar för Lars Cleveman. Att lämna tryggheten på hemmascenen i Stockholm är ett stort steg. Vi ser dock fram emot Aida om drygt ett år, var någonstans den nu kommer att spelas.

Ur OV-Revyn (2009) – Operavännerna vid Kungliga Operan © Artikelförfattarna Ann Löfberg och Leif Nilsson och OperaVännerna vid Kungliga Operan

Om du efter att läst denna intressanta artikel önskar bli medlem hos Operavännerna vid Kungliga operan i Stockholm har du här en direktlänk till föreningens hemsida

Läs mer