Macbeth GöteborgsOperan 2016

Macbeth GöteborgsOperan 2016 Macbeth på GöteborgsOperan - Mats Persson som Macbeth - Bild: Mats Bäcker
81 / 100

Stående och ytterst välförtjänta ovationer efter Macbeth på GöteborgsOperan. Macbeth finns i två versioner, en från 1847 och den andra från 1865. Sedan mitten av 1990-talet har jag sett de flesta uppsättningar, men dock inte den jag såg på GöteborgsOperan i går kväll. På GöteborgsOperan hade Macbeth ursprungligen premiär våren 2008 och den 30 april i år fick uppsättningen sin nypremiär.

Macbeth GöteborgsOperan 2016

Det är en föreställning som jag har velat uppleva dels för att jag har hört mycket positivt om uppsättningen dels för att jag gillar Verdi. Vid premiären sjöngs lady Macbeth av Francesca Patané en italiensk  sångerska, som blev oerhört omtalad för sin insats av flera av mina operavänner.

I går axlades partiet av Annalena Persson och det är en av mina favoritsopraner på GöteborgsOperan, nu senast i Affären Makropulos, men allra första gången som Sieglinde i Richard Wagners Valkyran 2004.

Macbeth sjöngs i går av en annan av mina husbarytoner nämligen Mats Persson och enligt programboken gjorde han samma parti 2008.

Musikaliska

För det musikaliska stod en för mig helt okänd dirigent vid namn  Antony Hermus och han gjorde en utmärkt insats, men jag upplevde då och då att orkestern spelade för starkt, vilket gjorde att jag var glad att jag inte satt på de första bänkraderna.

För scenografi och koreografi stod två kända mästare inom var sitt fack nämligen Lars-Åke Thessman för det scenografiska och Håkan Mayer alltså för det koreografiska. För den utmärkta och noggranna personinstruktionen och regi svarade David Radok och det fantastiska ljuset Torkel Blomkvist ansvarig för.

För det vokala svarade Göteborgsoperans egna kör- och solister med tenoren Mikael Onelius, som för övrigt tar sin mastersexamen senare i vår, som inbjuden gäst i partiet som Malcolm.

På ett plan känns det att uppsättningen har flera år på nacken, särskilt om jag jämför den med mer aktuella uppsättningar och då tänker jag närmast på den som gick på Den Kongelige Opera i Köpenhamn 2013 i regi av Benedict Andrews och med scenografi signerad Ashley Martin-Davis och Dario Solari som Macbeth och Anne Margrethe Dahl som lady Macbeth.

Det kan upplevas som orättvist att jämföra olika föreställningar och det är det ju också i princip,  men i det här exemplet tjänar det närmast som en referens.

GöteborgsOperan

GöteborgsOperans version av Macbeth står utmärkt för sig själv inte minst på grund av utmärkta kör- och solistinsatser och en fantastisk scenografisk lösning signerad Lars Åke Thessman, men också av det konstnärliga teamet i övrigt. Allting bildar ju som bekant en helhet!

När det gäller körens insatser så har jag nog aldrig upplevt dem så starkt som i går och då tänker jag både på det sceniska och inte minst det vokala. Dessutom utmärkte sig två medlemmar under föreställningen dels Liselott Johansson som Lady Macbeths kammarjungfru och ett av andeväsena, men också Björn Larsson som läkaren.

Mats Persson

Främst bland solistinsatserna räknar jag Mats Perssons Macbeth en roll som inte lämnar något i övrigt att önska, och Annalena Perssons gestaltning av lady Macbeth, men också med imponerande insatser av Anders Lorentzson som Banco och Mikael Onelius som Malcolm. Det  skall det bli spännande att följa hans fortsatta karriär.

Tomas Linds tolkning och gestaltning av den utsatte Macduff är en insats som jag räknar som en av hans absolut bästa prestationer som jag har upplevt honom i  och tillsammans med Mikael Onelius satte han pricken över i:eet!

Avslutningsvis känns det bra att konstatera  att GöteborgsOperan ännu en gång visar framfötterna och det med en i princip egen ensembleinsats.

Om föreställningen

Sett föreställningen den 14.5.2016 på GöteborgsOperan

Upphovspersoner

Musik: Giuseppe Verdi|Libretto: Francesco Maria Piave och Andrea Maffei efter William Shakespeare

Kreativt team

Regissör: David Radok
Scenografi: Lars-Åke Thessman
Kostymdesign: Katarina Hollá
Ljusdesign: Torkel Blomkvist
Koreografi: Håkan Mayer/ Lina Räftegård

Medverkande

Duncan: Lars Hjertner
Macbeth: Mats Persson
Banco: Anders Lorentzson
Lady Macbeth: Annalena Persson
Lady Macbeths kammarjungfru: Liselott Johansson
Macduff: Tomas Lind
Malcolm: Mikael Onelius
Fleance: Alexander Skarin/ Noel Storm
En läkare: Björn Larsson
En tjänare: Björn Thudén
En mördare: Sven Törnell
En härold: Thomas Jönsson
Tre andeväsen: Thonmas Jönsson, Liselott Johansson, Martina Lindström/Ester Sandnil
Dansare: Lina Räftegård, Sara Suneson
GöteborgsOperans kör och orkester

Läs mer