Madama Butterfly med Den Jyske Opera

Madama Butterfly med DJO - en fantastisk operaupplevelse - Hye Won Nam - Bild: Kåre Viemose Madama Butterfly med DJO - en fantastisk operaupplevelse - Hye Won Nam - Bild: Kåre Viemose

Madama Butterfly är kanske inte den mest spelade operan, men det är utan tvivel en av mina favoritoperor särskilt när det gäller Puccinis verk. I år är dock Madama Butterfly  vanligt förekommande på repertoaren för redan om en dryg vecka har verket premiär på GöteborgsOperan och Madame Butterfly som den ibland kallas ges fortfarande på Kungliga Operan i Stockholm. I höst sätter operachefen Annelese Miskommon  upp verket på Glyndebourne Touring Opera en turnéversion.

Madama Butterfly med Den Jyske Opera

Uppsättningen är signerad den australiske regissören  Stephen Barlow och för scenografin svarar Robert Innes Hopkins och videodesignen ansvarar Michala Clemmensen. För det musikaliska svarar Aarhus Symfoni Orkester under ledning av den unge dirigenten Christian Kluxen.

Föreställningen började med en frenesi i orkesterdiket, som åtminstone inte jag förknippar med Madama Butterfly. Det återgick dock snabbt till vad jag är van vid och mitt inre lugn återställdes allteftersom föreställningen fortsatte.

I grunden handlar Madama Butterfly om den amerikanske sjöofficeren B F Pinkerton längtan efter ett kärleksäventyr av typ en kvinna i var hamn, medan Madama Butterfly  också kallad Cio-Cio-San, ser förbindelsen som ett sätt att få ett tryggare liv som gift med en amerikan. I syfte att bli en god amerikansk fru avsäger hon sin japanska tro och detta är på ett sätt början till det tragiska slutet eftersom att anta den västerländska uppfattningen också innebär att det viktiga familj- och släktbandet bryts.

B F Pinkerton ser uppenbarligen giftermålet som en praktisk angelägenhet och trots att den amerikanske konsuln varnar honom för konsekvenserna så rycker han på axlarna och ägnar sig helt och hållet åt det kommande kärleksmötet.  Pinkerton känner ju till att även om han hyr huset på 999 år kan både giftermålet och  hushyran annulleras efter en månad.

Det är på många sätt en bländande, gripande vacker föreställning, men det är lite irriterande med den återkommande videoscenografin som jag tycker kommer i fel ordning och efter ett tag upplevs det bara störande, men scenografin är enkel och ändamålsenlig och dessutom måste man ju tänka på att det är en turnerande uppsättning och att det därför inte går att ställa samma krav som på en uppsättning  på Operaen i Köpenhamn.

Musikaliskt och sångligt är det en bländande, gripande, lysande och tragisk föreställning och det är precis som det skall vara när det gäller Puccini!

Madama Butterfly som sjungs av den koreanska sopranen Hye Won Nam är föreställningens främsta nav och kring vilket det mesta kretsar.  Den amerikanske sjöofficeren sjöngs av Magnus Vigilius, ett parti som han utvecklar och når sin höjdpunkt  i andra akten. Med detta vill jag inte ha sagt att han gjorde en dålig insats i första akten, utan bara att det var så mycket bättre i andra akten.

Överhuvudtaget är det den andra akten som är föreställningens absoluta höjdpunkt både musikaliskt och sångligt. Höjdpunkterna här är Hye Won Nam och det gäller både tillsammans med den amerikanske konsuln, som gestaltas av Frank Morten Larsen och Suziki som sjöngs av Lucia Cervoni.

Magnus Vigilius gör här en utmärkt sånglig och teatermässig insats. Hans tolkning av Addio, fiorito asil lämnar intet i övrigt att önska, men också i terzetten tillsammans med Suzuki och Sharpless gör han en gedigen insats.

Även om det är fem sångare som bär föreställningen så gör också kören en fin insats som är värd en särskild eloge särskilt med tanke på att det inte är en stor kör antalsmässigt.

Det är som framkommit tidigare något av en favoritopera och alltså ett verk som jag har upplevt ett flertal gånger, men denna uppsättning grep ordentligt tag i mig och kanske beror det på det ovanliga slutet, ett slut som jag gillade skarpt inte minst för dess överraskningsmoment. Det känns inte rätt att avslöja slutet utan det tycker jag du själv skall få uppleva, men jag kan ändå avslöja att Cio-Cio-San dör.

Om föreställningen

Upphovspersoner

Kreativt team

Musikalisk ledning: Christian Kluxen
Regi: Stephen Barlow
Scenografi och kostymer: Robert Innes Hopkins
Ljusdesign: Richard Howell
Videodesign: Michala Clemmensen

Medverkande

Cio-Cio-San: Hye Won Nam
Pinkerton: Magnus Vigilius
Sharpless: Morten Frank Larsen
Suzuki: Lucia Cervoni
Goro: Christian Damsgaard
Bonze: Jens Bové
Yamadori: Erik Bekker Hansen
Kate Pinkerton: Lise Christensen
Yakuside: Morten Wang
Den kejserliga kommissarie: Thomas Christian Sigh
Bröllopsregistreraren: Morten Hesteng Byrialsen
Butterfly´s mor: Bolette Bruno Hansen
Butterflys kusin: Pernille Stolting Madsen
Butterflys tant: Birgitte Skarby Riddell
Den Jyske Operakör
Aarhus Symfoniorkester

Läs mer