Madama Butterfly sista – the Met-säsongen 2023-24

Butterfly underbar fjäril A dancer in the opening scene from Act I of Puccini’s “Madama Butterfly.” Photo: Ken Howard/Metropolitan Opera.
84 / 100

Madama Butterfly: Madama Butterfly utgjorde säsongens sista föreställning från Metropolitan Opera distribuerad av Folkets Hus och Parkers digitala biografer runt om i Sveriges avlånga land. Tyvärr fick jag ingen möjlighet att själv uppleva föreställningen på ort och ställe, men min gode operavän i Lidköping var som vanligt på plats på Folkan i Lidköping och här är hans intryck

Madama Butterfly sista – the Met-säsongen 2023-24

UNDERBAR FJÄRIL

Jag hade höga förväntningar på säsongsavslutningen från Metropolitan och jag blev inte besviken. Anthony Mighellas uppsättning av Puccinis Madama Butterfly är genomtänkt och både vacker och stämningsskapande. Och sen fick vi en sopran i titelrollen, som nog är den bästa Butterfly jag hört.

Asmik Grigorian

Asmik Grigorian är en litauisk sopran med en underbar kristallklar men ändå mjuk röst, lika stringent och uttrycksfull genom hela sitt omfång. Att hon sedan är en skådespelerska av rang, även i det teatrala finlir som krävs vid dessa närgångna filmningar, stärker hennes aktier ytterligare.

Inte att undra på, att hennes Pinkerton, Jonathan Tetelman hade svårt att matcha henne på scen.

Han är ingen dålig tenor men en bit ifrån den briljans som Asmik presterade. Han är också lite stel i agerandet, även om han gjorde bättre ifrån sig i denna föreställning, än vad han gjorde för tre veckor sedan i La Rondine. Han gjorde helt enkelt ett gediget hantverk, utan det där lilla extra.

Över huvud taget, så hade man besatt rollerna med bra sångare. Elisabeth DeShong som Suzuki och Lucas Meachem som konsuln Sharpless gjorde mycket bra ifrån sig.

Dockparad

Något som jag älskar i denna uppsättning är det genialiska användandet av dockor. Att en liten träfigur kan ge ett så gripande porträtt av Butterflys och Pinkertons lille son är fantastiskt. Man bör även nämna ljusdesignern Peter Mumford, som verkligen gjort ett helgjutet jobb, för att använda ljuset som en del i spelet.

Scenografin har jag ju sett förut, men även den är genomtänkt och blir en del i dramat med sina skjutbara japanska pappersväggar.

Favoritopera

Madama Butterfly var Puccinis egen favorit bland sina egna operor. Han hade gjort noggrann källforskning och jag tror bara jag upplever en miss i konceptet. Man är inte en färdigutbildad geisha vid 15 års ålder. Vad som däremot är korrekt i denna produktion är, att Cho Cho San inte begår harakiri i slutscenen, utan helt stilriktigt enligt japanska seder sticker dolken i halsen.

Det var en säsongsavslutning av god klass. Nu ser vi fram mot åtta nya föreställningar nästa säsong. En säsong där publikfavoriterna staplas på varann.

BJÖRN EKBLOM

Om föreställningen

Upphovspersoner

Musik: Giacomo Puccini Libretto: Luigi Illica och Giuseppe Giacosa

Medverkande

Cio-Cio-San: Asmik Grigorian

Pinkerton: Jonathan Tetelman

Sharpless: Lucas Meachem

Suzuki: Elizabeth DeShong

Goro: Tony Stevenson

Kommissarie: Paul Corona

Bröllopsregistrator: Christian Jeong

Bonze: Robert Pomakov

Yamadori: Jeongcheol Cha

Kate Pinkerton: Briana Hunter

Kusinen: Elizabeth Sciblo

Modern: Chelsea Shephard

Yakuside: Marc Persing

Moster: Rachele Schmiege

Dansare: Hsin-Ping Chang

Dansare: Amir Levy

Cio-Cio-San’s barn: (dockspelare)Jonothon Lyons

Cio-Cio-San’s barn: (dockspelare)Kevin Augustine

Cio-Cio-San’s barn: (dockspelare)Tom Lee

Dirigent: Xian Zhang

Läs mer