Madame Butterfly med Skånska operan i Ystad

Madame Butterfly med Skånska operan i Ystad - bild Håkan Röjder Madame Butterfly med Skånska operan i Ystad - bild Håkan Röjder

Ett besök på en föreställning med Skånska Operan hör till traditionerna varje sommar. Då jag hade bil blev det premiären på Bäckaskogs slott som gällde. De senaste åren har jag sett årets föreställning på Palladium och tidigare på Folkets Hus i Malmö, men i år föll valet på Ystad teater.

Även om det alltid är spännande att få uppleva premiärföreställningen är det ingen nackdel att vänta en bit in i turnén. Det blir oftast en bättre upplevelse senare, mest på grund av att premiärnervositeten har släppt och både sångare och musiker är mer bekanta med varandra, när de har gett föreställningen några gånger.

I år har valet fallit på Giacomo Puccinis Madame Butterfly.  Det är en av mina favoritoperor och det är svårt att i dag föreställa sig att premiären blev ett dunderfiasko. Men efter omarbetningar tillhör verket de mest populära och spelade verken på operascener världen runt.

Det speciella med Skånska Operans föreställningar är närheten till sångarna eftersom föreställningen ges i arenaform. Vid dessa tillfällen räcker det att sträcka ut ett ben så är du med i föreställningen. På Ystad Teater sitter publiken nästan som på Kungliga Operan i Stockholm dvs i rader och det ger inte riktigt samma känsla som på de flesta andra spelplatserna.Tyvärr upplevde jag inte akustiken som den bästa vilket delvis kan bero på musikernas placering i orkesterdiket, men det kan givetvis finnas andra förklaringen. Det blev dock inte riktigt den stora operaupplevelse som jag hade räknat med.

Första akten blev något av en besvikelse, med undantag av mötet mellan den amerikanske konsuln och Pinkerton. Härligt att få uppleva en lyrisk tenor som dessutom är ytterst trovärdig i såväl sceniskt och vokalt framförande. Gozo gestaltades av Josep Cuzo  och det var en trevlig bekantskap att få möta en för mig nästan ny sångare.

I andra akten tog det rejält fart både musikaliskt och vokalt. Till höjdpunkterna här hör duetterna mellan Cio-Cio-San och den amerikanske konsuln och slutscenen där både Suzuki, konsuln och Pinkerton medverkar tillsammans med Cio-Cio-San.

Till föreställningens höjdpunkter räknar jag absolut den danska sopranen Lone Mohr Villadsens  sceniska och framförallt vokala framförande som huvudpersonen själv.  Men det visade hon ju redan när hon sjöng La Traviata för några år sedan då också med Skånska Operan.

Det blev trots allt en hyfsad operaupplevelse som säkerligen hade blivit bättre i en annan miljö. Passa på och få operaupplevelse i sommar föreställningen ges flera kvällar på Palladium i Malmö…

Om föreställningen

Sett föreställningen på Ystad Teater 23.7.2017 

Upphovspersoner

Musik: Giacomo Puccini|Libretto:

I rollerna

Madame Butterfly – Lona Mohr Villadsen, Pinkerton – Daniel Svensson, Sharpless – Staffan Liljas, Suzuki – Josefine Andersson, Goro – Josep Cuso, Kate – Siri Carbin Åhlund. Kör: Johanna Kalliokuljo

Violin: Saana Kähkonen, Cello: Johanna Hydén, Kontrabas: Mattias Hanskov Palm, Klarinett: Blagoj Lamnjov, Piano: Max Lörstad

Regissör: Ola Hörling, Kapellmästare: Max Lörstad, Producent: Åsa Jensen, Kostymör: Fredrika Lilius, Scenograf: Leif Persson, Rekvisitör: Khira Fromark, Grafisk design: Jonatan Månsson

Läs mer

Skånska Operan