Maria Streijffert Malmöbaserad alt

Foto: Anders Mattsson

Maria Streijffert har under den senaste säsongen framträtt i rollerna som Eusapia Palladino/Jeanne Langevin vid uruppförandet av Mats Larsson Gothes Blanche & Marie på NorrlandsOperan. Hon har sjungit Gaea i Daphne vid konsertanta framföranden på GöteborgsOperan. Hon har gästat Wiener Festwochen tillsammans med Kammerakademie Potsdam i en nypremiär av Händels Jephtha från 2013/2014, i rollen som Storgè. Maria inleder hösten med Filipjevna i Eugen Onegin på Malmö Opera.

De senaste säsongerna har innefattat Ecuba i Cavallis La Didone med Les Arts Florissants och William Christie i Caen, Paris och Luxemburg och hon har sjungit Erda i Rhenguldet och Siegfried, Schwertleite i Valkyrian, samt 1:a nornan i Ragnarök i Wermland Operas hyllade Nibelungens Ring. Maria har sjungit Fernando i Francesco Contis Don Chisciotte in Sierra Morena under ledning av René Jacobs vid Barockfestivaler i Innsbruck och Beaune och Philoktet i Händels Orest vid Komische Oper i Berlin under ledning av Thomas Hengelbrock. Hennes roller vid Kungliga Operan i Stockholm innefattar Fru Quickly i Falstaff, Delila i Simson och Delila och Erda i Siegfried. Sommaren 2009 gästade Maria Seattle Opera där hon sjöng rollerna som  Erda i Rhenguldet och Siegfried och Rossweisse i Valkyrian.

Bland hennes övriga operaroller märks Hippolyta i En midsommarnattsdröm vid Malmö Opera och Musikteater, Penelope i Odysseus återkomst vid the Swedish Baroque Festival i Malmö, Arnalta i Poppeas kröning med Stephen Stubbs, Erin Headly och Ensemble Tragicomedia i Malmö, Theodorine i Offenbachs Tulipatanön på NorrlandsOperan och Sonjetka i Lady Macbeth från Mtsensk på Wermland Opera. Sommaren 2019 gästar Maria Läckö Slottsopera där hon gör rollen som Marcellina i Figaros Bröllop.

Konserter

Som konsertsångerska har Maria Streijffert framträtt med flera av de ledande symfoniorkestrarna i Skandinavien. Hon har sjungit Beethovens Symfoni Nr 9 med Kungliga Filharmonikerna, dels under ledning av Alan Gilbert i Stockholm och dels under ledning av Lawrence Renes i Stockholm och Paris. Hon har sjungit Mendelssohns Elias med Göteborgs Symfoniker och Rafael Frübeck de Burgos samt Mahlers Symfoni nr 8 med Kungliga Filharmonikerna och Sakari Oramo. Övriga konsertengagemang har inkluderat Bachs Juloratorium med Ålborgs Symfoniorkester, Messias med Malmö Symfoniorkester, Mendelssohns Elias med Sönderjyllands Symfoniorkester, Mozarts Requiem med Sjaellands Symfoniorkester och Rossinis Messe Solenne med Aarhus Symfoniorkester. December 2013 innefattade Rossweisse i konsertanta framföranden av Valkyrian med Sveriges Radios Symfoniorkester under ledning av Daniel Harding.

Upplevda föreställningar

OperaRollOperahusDatum
Odysseus hemkomstHans morSwedish Baroque Festival i Malmö20.8.1992
Simson och DelilaDelilaKungliga Operan Stockholm23.10.2008
RhenguldetErdaWermland Opera18.4.2011
RhenguldetErdaWermland Opera13.6.2011
ValkyrianSchwertleideWerland Opera20.4.2011
ValkyrianSchwertleideWerland Opera15.6.2011
SiegfriedErdaWermland Opera22.4.2011
SiegfriedErdaWermland Opera22.4.2011
Ragnarök1:a NornaWermland Opera24.4.2011
Ragnarök1:a NornaWermland Opera19.6.2011
DaphneGaiaGöteborgsOperan15.8.2014
Marie och BlancheEusapia Palladino/Jeanne LangevinNorrlandsOperan10.10.2014
Beatrice & BenedictUrsuleLäckö slottsopera11.7.2015
Eugen OneginFilipjevnaMalmö Opera14.11.2015
La GiocondaDen blindaMalmö Opera
La GiocondaDen blindaMalmö Opera
LakmeMiss BentsonMalmö Opera
SnödrottningenMormor/Blomstergumma /RövarkärringenMalmö Opera
SnödrottningenMormor/Blomstergumma /RövarkärringenMalmö Opera

Läs mer

Intervju med Staffan Jennehov i OV-Revyn Operavännerna vid Kungliga Operan i Stockholm September 2008

Drömrollen förverkligad! Arian “Mon cœur s´ouvre à ta voix” ur Camille Saint-Saëns opera Simson och Delila har legat på operasångerskan Maria Streijfferts läppar ända sedan tonåren och nu, efter många andra framföranden, allt från studion till olika konsertlokaler, får hon äntligen sjunga den på en operascen.

Föreställningen, som inte har funnits i Kungliga Operans repertoar sedan 1950-talet, har premiär den 13 september och Maria delar Delilas roll med Anna Larsson. Som Simson alternerar Lars Cleveman och Richard Decker. Maria kommer att sjunga med båda tenorerna. – Jag var i Berlin och sjöng på Komische Oper då jag blev uppringd av min agent Ann Braathen som berättade att det var provsjungning för Delilas roll i Stockholm. Jag kände direkt att det här verkligen var något jag ville göra.

Provsjungningen gick bra, men det var många som slogs om rollen och jag blev överlycklig när jag sedan fick besked om att jag fått den, berättar Maria när vi ses på ett kafé i Operans närhet en stund innan repetitionerna inför föreställningen ska börja.

Delilas roll är som klippt och skuren för Marias röstläge mezzo/alt. Även dramatiskt känner hon varmt för denna spännande kvinnoroll, som i den nu aktuella versionen fått inta skepnaden av en palestinska. Handlingen utspelar sig vid landet Israels tillkomst 1948 – fram till idag.

För regi, scenografi, kostym och koreografi står André Barbe och Renaud Doucet.

Maria menar att hon känner sig redan nu trygg i rollen, även med det franska språket som hon är väl hemtam i efter att tidigare ha sjungit en hel del fransk repertoar. – Delila är en mycket mångfacetterad figur och rollen är en större utmaning än t.ex. Mrs Quickly i Verdis Falstaff, som jag sjöng på operan förra spelsäsongen. Här styr de komiska inslagen och ensemblepartierna föreställningen på ett helt annat sätt.

För Marias mörka stämma, som när hon talar har en norrländsk melodi, finns en mer begränsad repertoar än för de ljusare röstlägena.

Hon har sjungit mycket barockopera och har gjort bl.a. Arnalta i Poppeas kröning, Penelope i Odysseus återkomst, Philoktet i Händels Orest och medverkat vid olika barockfestivaler. Hon har också sjungit med flera av de ledande symfoniorkestrarna i Skandinavien, som Kungliga Filharmonikerna och Malmö Symfoniorkester samt med olika danska symfoniorkestrar.

En annan paradroll för Maria är Erda i Wagners Nibelungens ring, som hon gjort och ska göra på olika operascener, bl.a. i Seattle och i Stockholm när Ringen kommer tillbaka våren 2009.

Malmö som fast punkt

Maria har sin fasta punkt i Malmö, dit hon flyttade efter sin uppväxt i Ångermanland och Västerbotten. Hon gick först Kapellsbergs musikskola i Härnösand innan hon sökte och kom in på solistlinjen vid Musikhögskolan i Malmö, från vilken hon tog sin examen 1994. Under skoltiden gjorde hon rollen som Hippolyta i En midsommarnattsdröm på Malmö Musikteater.

– Jag ville inte vara kvar på den teatern, som just då var i kris och hade sparkat 80 personer. Jag flyttade till Danmark i stället och blev fast anställd vid Danmarks radios kammarkör och stannade där i fyra år och sjöng runt om i Danmark och utomlands.

Maria har gästspelat en hel del i Österrike och Tyskland och hade säkert kunnat få fler roller där. Men i stället sökte hon Operahögskolans vidareutbildning i Stockholm och gick ut där år 2000.

– Jag har fortfarande mycket oprövat och jag har bestämt mig för att vänta med Verdi tills jag blir lite äldre. Azucena i Trubaduren är dock en roll jag gärna gör i framtiden och varför inte Amneris i Aida. Mozart tackar jag helst nej till, men jag har sjungit både Marcellina och Cherubin i Figaros bröllop under tiden på Musikhögskolan. Carmen? Ja, varför inte! och gärna någonting av t.ex. Dvorák, menar Maria. Hon känner varmt för den slaviska repertoaren – tjeckisk såväl som rysk – och planerar att studera in några av de rollerna framöver.

– Annars sjunger jag gärna Brahms, Mahler, Beethoven, Mendelssohn och Händel från konsertestraden. Att leva i kappsäck har blivit vardagsmat för Maria och hon har lärt sig en teknik att känna sig hemmastadd var hon än är i världen. Hon försöker oftast få en bostad där hon kan laga egen mat. Osthyveln och potatisskalaren finns alltid med i packningen. När hon inte spelar eller repeterar går hon gärna på gym eller tar promenader. Under sin uppväxt i Sollefteå åkte hon skidor och spelade fotboll, nu blir det gärna sportfiske på fritiden. – Eller också lagar jag mat med min sambo, förre balettdansaren Pavel Drazdil, eller för goda vänner. Jag älskar att experimentera med nya smaker och goda kryddningar, menar hon.

Ur OV-Revyn (2008) – Operavännerna vid Kungliga Operan © Artikelförfattarna Ann Löfberg och Leif Nilsson och OperaVännerna vid Kungliga Operan

Om du efter att läst denna intressanta artikel önskar bli medlem hos Operavännerna vid Kungliga operan i Stockholm har du här en direktlänk till föreningens hemsida