Först ut här i Skåne var Söderbergs version av Händels fyra timmars äventyr, Alcina dock nedkortad till hälften. Andra efterlängtade operaupplevelse blev Operafabrikens version av Donizettis Maria Stuarda som dock här kallas för Maria Stuart.
Maria Stuart Operafabriken Ystad Teater 2013
Friedrich Schiller
Maria Stuart librettot bygger ju på en pjäs med samma namn av Friedrich Schiller. Även här handlar det om en förkortad version och det var inget som gjorde upplevelsen sämre snarare tvärtom. Det viktiga är ju att förståelsen för verket som helhet inte minskas. För mig är det dessutom musiken och sångarinsatserna som är viktigast för min upplevelse.
Intressant och intelligent
Det var en intressant och intelligent uppsättning som regissören Henrik Andersson ansvarade för och den scenografiska lösningen var helt anpassat för den valda berättelsen och insatt i sitt historiska tid i form av ett skuggspel. Fyndigt och förmodligen helt nödvändigt för en turnerande uppsättning.
Välspelande kvintett
För det musikaliska svarade en kvintett under ledning av kapellmästaren Samuel Magnusson och det lät mycket bra om dem. Det känns dessutom bra att de fria grupperna i ökad utsträckning satsar på fler musiker än bara en ensam pianist. Visst det fungerar oftast alltid utmärkt med en pianist, men självfallet blir den musikaliska upplevelsen snäppet bättre med en välspelande kvintett.
Belcanto
Det lät mycket bra också på det sångliga planet och Leena Malki och Frida Thor Bergström lyckades väl med att överträffa förra årets uppsättning Bellinis Romeo och Julia. En angenäm upplevelse var det att för första gången på lyssna på den ryska sopranen Maria Orlovskaya som därutöver även svarade för presentationen av handlingen på scenen. Även i år handlar det om belcanto på mycket hög nivå och får gälla som ett helhetsintryck av kvällen.
Till den positiva upplevelsen bidrog två sångare som jag visserligen har hört i andra sammanhang men detta var nog första gången som jag fått uppleva dem i ett längre verk. Ja, jag tänker på Henrik Lagercrantz till vardags tenor i Malmö Operakör och basbarytonen, för det heter väl inte basbariton som det står i programhäftet, David Hornwall.
Imponerande herrar
Båda herrarna imponerade och det känns riktigt bra att få möjlighet att uppleva dem på detta sätt. Jacob Lech är en för mig helt ny förmåga och därför är det alltid svårare att bedöma hans insatser, men hans sånginsats var helt OK, men hans sceniska förmåga lämnar något i övrigt att önska.
Henrik Lagercrantz var för övrigt den enda som vid applådtacket fick en stor bukett blommor och det får ju ändå betraktas som ytterst välförtjänt då han verkligen lyckades att som det heter måla med rösten. David Hornwall sjöng med all önskvärd pondus och visade samtidigt sin mjuka sida i andra aktens duett med Maria Stuart.
Fin operaupplevelse
Sammanfattningsvis anser jag att det var en mycket fin operaupplevelse och särskilt gäller detta andra akten då såväl musiken som sången nådde högre nivåer utan att för den sakens skull ha några speciella invändningar mot första akten.
Missa inte tillfället till en fin belcanto-upplevelse missa inte Operafabrikens version av Maria Stuart.
Om föreställningen
Premiär på Operafabrikens version av Maria Stuart 5 juli 2013
Upphovspersoner
Musik: Gaetano Donizetti. Libretto : Giuseppe Bardari efter Schillers pjäs Maria Stuart
Kreativt team
Regi: Henrik Andersson
Kapellmästare: Samuel Magnusson
Kostymdesign: Josefin Sandling
Scenografi: Maria Hegborn, Henrik Andersson och Kristofer Langerbeck
Ljusdesign: Kristofer Langerbeck
Ljus- och scenteknik: Pierre-Yves Guignard
Kostym: Channa Smink: Nathalie Ferm
Röstcoachning: Kevin Smith
I rollerna
Maria Stuarda: Frida Thor Bergström
Elisabetta: Leena Malkii
Roberto av Leicester: Henrik Lagercrantz
Guglielmo Cecil: Jacob Lech
Giorgio Talbot: David Hornwall
Anna Kennedy Maria Orlovskaya
Läs mer
- Martin Lagerholm i KvP
- Carlhåkan Larsén blandar och ger
- Läs mer om uppsättningen på Operafabrikens hemsida
- Om Gaetano Donizetti