Matilda Paulsson fick sitt genombrott under våren 2008. Då hon gestaltade Octavian i Rosenkavaljeren på Kungliga Operan i Stockholm. Detta ledde till inbjudningar att sjunga samma roll på Staatsoper Hannover och Theater Kiel. Under säsongen 2010/2011 sjöng hon Fenena i Nabucco på Det Kongelige Teater i Köpenhamn men också Arsamene i Xerxes som Cherubin i Figaros bröllop på Kungliga Operan i Stockholm. Säsongen innefattade även Arsamene på Den Ny Opera i Esbjerg, följt av titelrollen i Carmen på Opera på Skäret
Matilda Paulsson mezzosopran med utlandsuppdrag
Matilda Paulsson under säsongen 2011/2012 framträdde som Carmen på såväl Finlands Nationalopera som Kungliga Operan. Sommaren 2012 innefattade Donna Elvira i Don Giovanni på Teater Hedeland. Matilda Paulsson har därefter medverkat i produktionen Gåvan på Operaverkstan vid Malmö Opera, sjungit Mary i Den flygande holländaren och Tredje damen i Trollflöjten på Folkoperan, Alcina i Vivaldis Orlando Furioso i Bremen och Meg Page i Falstaff på Läckö Slottsopera. Under innevarande säsong sjunger hon Hans i Hans och Greta på GöteborgsOperan samt Cherubin i Figaros bröllop på Wermland Opera.
UTBILDNING
Efter studier vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, Royal Academy of Music i London och Operahögskolan i Stockholm. Matlida Paulsson sjöng rollen som Marta Goebbels i Anders Nilssons Zarah på Folkoperan. Amastre i Xerxes på Drottningholms Slottsteater. Erica vid Sverigepremiären av Samuel Barbers Vanessa på Malmö Opera och Ottavia i Poppeas kröning på Drottningholm.
Hon debuterade på Det Kongelige i Köpenhamn som Kompositören i Ariadne på Naxos i regi av Robert Carsen. Bland hennes övriga roller kan Dorabella i Così fan tutte, Orlovsky i Läderlappen, Hans i Hans och Greta och Lisetta i Haydns Il mondo della luna nämnas.
KONSERTER
Som konsertsångerska har Matilda Paulsson framträtt under ledning av dirigenter som Sir Charles Mackerras, Gustavo Dudamel, Daniel Harding, Arnold Östman och Alan Buribayev. Bland annat i Berwaldhallen, Göteborgs Konserthus, St Paul’s Cathedral, St Martin in the Fields och St John’s Smith Square.
Våren 2012 innefattade en konsert i Suginami Kokodai Recital Hall i Tokyo och Beethovens 9:a vid Norrköpings Symfoniorkesters 100-årsjubileum. Matilda Paulsson framträder regelbundet med World Orchestra for Peace (grundad av Georg Solti); nu senast i oktober 2012 i Carnegie Hall i New York och i Chicago Symphony Hall. I samband med det som skulle varit Soltis 100-årsdag. Hösten 2013 innefattade Grimgerde i konsertanta framföranden av Valkyrian med Sveriges Radios Symfoniorkester under ledning av Daniel Harding.
CD-INSELNINGAR
Under hösten 2009 utkom Matilda Paulssons första solo-CD, Junge liebe (Caprice), med ett urval romanser ackompanjerade av Bengt-Åke Lundin, som följts upp av Der Ton (Sterling) med romanser av Joseph Marx.
Hon berör under skinnet med känsligt vibrato, klar diktion och djupt uttryck… (SvD 18 november 2009)
Matilda Paulsson föddes i Lund och har fått sin utbildning på Kammarmusikerutbildningen vid Mälardalens Högskola, Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, Royal Academy Opera School of Music i London samt Operahögskolan i Stockholm.Hon har sjungit roller som Cherubino i Figaros bröllop vid Théâtre Albert i Frankrike, Dorabella i Così fan tutte vid Cambridge Opera, Lisetta i Haydns Il Mondo della Luna, Ottavia i Monteverdis Poppeas kröning, Prins Orlovsky i Läderlappen, Hans i Hänsel und Gretel vid Opera East i London, Amastre i Händels Xerxes på Drottningholms Slottsteater och David i Händels Saul för Vadstena-Akademien.
KONSERT OCH ORATORIEREPERTOAR
Matilda Paulsson har också en varierad konsert- och oratorierepertoar med Bachs Juloratorium och Magnificat (bland annat med Musica Vitae), Mozarts Requiem (bland annat med Johannesburg Symfoniorkester) och Tipetts A Child of Our Time som några exempel. Hon har gett konserter på arenor som St Paul´s Cathedral, St Martin in the Fields, St John’s Smith Square och St Pauls’s Church Covent Garden.
STIPENDIER
Hon har tilldelats en mängd stipendier exempelvis Louisa Banerjei Prize for Singing, the Paton Award, N&E Scholarship, Kungliga Musikaliska Akademien samt Confidencenstipendiet ur Anders Walls stiftelser. Vid Operahögskolans uppspel på Kungliga Operans stora scen våren 2007 hyllades Matilda väldigt för vad som bevisat kommer att bli en paradroll för henne; Octavian i Der Rosenkavalier.
KUNGLIGA OPERAN OCH FOLKOPERAN
Under 2007 sjöng Matilda även Magda Goebbels i Zarah på Folkoperan i Stockholm, David i Händels Saul på Vadstenaakademien och Amastre i Händels Xerxes på Drottningholmsteatern. Våren 2008 gjorde Matilda succédebut på Kungliga Operan i titelrollen i Rosenkavaljeren. Octavian var också den roll med vilken Matilda gjorde sin tyska debut på Staatsoper Hannover hösten 2008, samt Theater Kiel under våren 2009. Sommaren 2008 sjöng Matilda Ottavia och Nerone i Monteverdi-föreställningen I Krig och Fred med dirigent Arnold Östman på Confidencen.
DEBUT MALMÖ OPERA
Våren 2009 debuterade Matilda på Malmö Opera som Erika i Barbers Vanessa. Under sommaren 2009 sjunger hon Ottavia i Poppeas Kröning på Drottningholmsteatern. Hösten 2009 väntar Arsamene i Händels Xerxes på Kungliga Operan i Stockholm, samt debut på Det Kongelige i Köpenhamn som Der Komponist i Strauss Ariadne auf Naxos i regi av Robert Carsen.
DETKONGELIGE TEATER
Matilda Paulsson gästar sedan åter Det Kongelige teater under hösten 2010, som Fenena i Verdis Nabucco. Hun brød for alvor igennem, da hun i foråret 2008 sang Octavian i Rosenkavaleren på Kungliga Operan i Stockholm, Hendes succes her medførte umiddelbart invitationer til at synge partiet på Staatsoper Hannover og Theater Kiel,
I indeværende sæson har hun sunget Fenena i Nabucco på Det Kongelige Teater i København samt Arsamene i Xerxes og Cherubino i Figaros bryllup på Kungliga Operan i Stockholm, Herudover har Matilda Paulsson bl.a. sunget Marta Goebbels i Anders Nilssons Zarah på Folkoperan i Stockholm, Amastre i Xerxes på Drottningholms Slottsteater, Erica i Samuel Barbers Vanessa på Malmö Opera og Ottavia i Poppeas kroning på Drottningholm Slottsteater.
CARMEN
I somras sjöng hon Carmen i Opera på Skärets uppsättning, en roll som hon senare skall sjunga både på Kungliga Operan i Stockholm som Nationaloperan i Helsingfors.
UPPLEVDA FÖRESTÄLLNINGAR
Opera | Roll | Operahus | Datum |
---|---|---|---|
Rosenkavaljeren | Octavian | Kungliga Operan Stockholm | 19.4.2008 |
Vanessa | Erika | Malmö Opera | 15.4.2009 |
Nabucco | Fenena | Den Kongelige Opera i Köpenhamn | 4.10.2010 |
Xerxes | Arsamene | Kungliga Operan Stockholm | 12.10.2009 |
Xerxes | Arsamene | Den Ny Opera | 29.5.2011 |
Gåvan – fyra kortoperor | Clara och Prinsessan | Operaverkstan på Malmö Opera | 8.12.2012 |
Den flygande holländaren | Amma | Folkoperan | 6.2.2013 |
Trollflöjten | 3:e Dam | Folkoperan | 18.9.2013 |
Falstaff | Mrs Meg Page | Läckö slottsoperan | 12.7.2014 |
Figaros bröllop | Cherubino | .Wermland Opera | 8.11.2014 |
Hans och Greta | Hans | GöteborgsOperan | 22.11.2014 |
Den listiga lilla räven | Rävhannen | NorrlandsOperan | 25.2.2016 |
Rokokomaskineriet | Librettisten | Drottningholms slottsteater | 11.6.2016 |
I Puritani | Enrichetta | Den Jyske Opera | 18.8.2016 |
Elektra | Den förtrogna | GöteborgsOperan | 4.2.2017 |
Trollflöjten | Tredje damen | GöteborgsOperan | 12.4.2017 |
Lakmé | Mallika | Malmö Opera | 8.10.2017 |
Herr Arnes penningar | GöteborgsOperan | 22.4.2017 | |
Ariadne på Naxos | Kompositören m fl | GöteborgsOperan | 3.2.2018 |
En nunna för mycket | Advokat Märta Björnbom | Kammar opera syd på Ystads Teater | 28.6.2019 |
Valkyrian | Siegrune | GöteborgsOperan | 1.12.2019 |
Candide | Paquette | Kungliga Operan | 25.1.2020 |
LÄS MER
- Wikipedia
- Den flygande holländaren på Folkoperan
- Trollflöjten på Folkoperan
- GöteborgsOperan
- Naxos
- Naxos Direct
- Mezzosopraner i hela världen en lista
- Artist Management
Intervju med Matilda Paulsson i OV-Revyn Operavännerna vid Kungliga Operan i Stockholm November 2008
När Matilda Paulsson, mezzosopran, i våras fick besked från Kungliga Operan att hon skulle ersätta den insjuknade Susann Végh i rollen som Octavian i Richard Strauss Rosenkavaljeren var det bara tre veckor kvar till premiären.
Så jag lärde mig en akt i veckan. Men rollen fanns ändå bokstavligt talat på mina läppar eftersom jag en kort tid innan fått klartecken från Staatsoper i Hannover att jag skulle göra rollen där, berättar Matilda.
Rosenkavaljeren
Premiären i Stockholm blev i alla fall mycket lyckad och sedan har karriären för Matilda rullat på med olika konserter och soloframträdanden. Men från början var det inte alls självklart att hon skulle bli sångerska. Hon är nämligen utbildad i beteendevetenskap och har tidigare arbetat inom bl.a. psykvården, något som Matilda fortsatte med en tid parallellt som hon sjöng på Folkoperan. Då hade hon föreställning till kl. 22.00 och gick sedan vidare till sin natttjänst på psykakuten, där hon jobbade fram till åtta på morgonen.
Jag har alltid varit intresserad av musik och gick en kammarmusik utbildning i Västerås. När jag sedan bestämt mig för att satsa på musiken på heltid åkte jag till London, där jag gick en fyra år lång utbildning vid Royal Academy of Music, berättar Matilda. I England stod Matilda inför en lovande sångkarriär men bestämde sig för att åka hem till Sverige. – Jag fick börja i kören på Folkoperan i Romeo och Julia, kanske inte precis vad jag tänkt mig, men det var ju i alla fall en start.
Körandet förde dock med sig att hennes och dirigenten Tobias Ringborgs blickar kom att mötas då och då från diket. Tobias försökte bjuda ut den vackra mezzon redan första kvällen men fick nobben, men efter tre föreställningar gav hon med sig och nu är de båda ett par.
Vad gäller Matilda har hon fortfarande mycket ogjort och några drömroller är givna, som Delila, Carmen och Amneris. Fast jag hade ju förmånen att få starta med min verkliga drömroll, nämligen Octavian. Närmast är Matilda aktuell i Sveriges Televisions nya satsning, kallad Hotell Opera, där man gör fyra olika scener ur operor, med fyra olika kvinnliga regissörer – samt en manlig dirigent, nämligen [sic!] Tobias. Hösten 2009 är Matilda tillbaka på Kungliga Operan i Händels Xerxes. Katarina Karnéus gör titelrollen medan Matilda Paulsson gör hans broder. Det blir alltså två kvinnor som män på Operan nästa höst!
Ur OV-Revyn (2008) – Operavännerna vid Kungliga Operan © Artikelförfattarna Ann Löfberg och Leif Nilsson och OperaVännerna vid Kungliga Operan
Om du efter att läst denna intressanta artikel önskar bli medlem hos Operavännerna vid Kungliga operan i Stockholm har du här en direktlänk till föreningens hemsida
Mezzosopran