Matilda the Musical full rulle från början till slut

Barnen gör uppror - foto Katja Tauberman

Matilda the Musical är baserad på en barnbok av den berömda författaren Roald Dahl, skaparen av nutida sagor där barnen tar makten över sina liv. Tonsättaren och komikern Tim Minchin har skrivit den medryckande musiken och de klipska sångtexterna. Chefsregissör och dramaturg Elisabeth Linton regisserar en stor barnensemble som får göra revolution mot de vuxna artisternas rollgestalter.

Föreställningen börjar kanske något försenat och mest på grund av att alla barn och ungdomar inte har haft tid eller energi att sätta sig ned på sina platser högst uppe på balkongen. När ljuset släcks ner strax innan föreställningen börjar hörs en lång entusiastisk applåd från balkongen.

Det är en föreställning med full fart från början, men det är också en föreställning där barnen dominerar.  Det är Matilda -barnen med god hjälp av ensemblen som nästan helt dominerar föreställningen. Och vilka barn sedan! De är fulla av entusiasm, spelglädje och sång.

Det finns också några vuxna som lämnar ett gott avtryck nämligen Linda Olsson som gestaltar fröken Jennifer Honey och Oscar Pierrou Lindén som åbäkar och kråmar sig som en äkta danssugen ryss eller möjligen italienare, och lystrar till namnet Rudolpho.

Marianne Mörck gör som vanligt en utmärkt insats, men David Lundqvist är egentligen bara elak, vilket rollen kräver och han gör det bra. I slutet gör Jonas Schlyter en rolig insats som den ryske maffiabossen Sergej.

Det är alltså barnen från Matilda-skolan som dominerar föreställningen och ett par av dessa, som särskilt utmärker sig är  Matilda och hennes bästa vän Lavendel gestaltad av Matilda Gross respektive Thia Skogmar. Joel Yebio som rollfiguren  Bruce gör också en helt utmärkt insats!

Det konstnärliga teamet har fått en absolut fullträff både när det gäller den scenografiska ramen, fullt med böcker, och koreografiskt är det  explosivt och rappt!

Det är en musikalisk upplevelse, som mest känns som en blandning av allsköns olika stilar som jag dock inte riktigt kan placera rätt. Malmö Opera Orkester leds  av dirigenten Joakim Hallin med den sedvanliga höga musikal-nivån. Uttryckt på ett annat sätt orkestern spelade starkt och ärligt talat förstår jag inte riktigt poängen med den höga ljudnivån.

Matilda är en familjeföreställning, något av det bästa som jag har upplevt i musikalväg på  Malmö Opera och som jag gärna rekommenderar vidare!  Det är en lång föreställning, 2,25 timmar och en paus på tjugofem minuter. Den känns inte för lång, men visst hade föreställningen kunnat kortats, kanske med femton minuter eller så?

Om föreställningen

Sett Matilda the Musical 28 .3.2019

Upphovspersoner

Manus: Dennis Kelly baserad på Roald Dahls bok Matilda|Musik & sångtexter: Tim Minchin|Översättning: Jonas Forsell|Orkestrering & ytterligare musik: Christopher Nightingale, orkestering för Malmö Opera: Joakim Hallin|

Team

Scenografi & videodesign: Palle Steen Christensen
Kostym: Astrid Lynge Ottesen
Ljus: UlrikGad
Ljud: AvgoustosPsillasförAutograph
Koreografi: MilesHoare
Regi: ElisabethLinton
Dirigent: JoakimHallin

Medverkande

Matilda Gross,Thia Skogmar, Joel Yebio, Alice Jönsson,Oliver Palm, André Persson Gintner, Sonja Holm, Siri Amundsen, Wilmer Franzén, Wilma Persson, Linda Olsson, Marianne Mörck, David Lundqvist, Åsa Fång, Michael Jansson, Jeff Schjerlund, Oscar Pierrou Lindén, Denny Lekström, Hanna Carlbrand, Jonas Schlyter

Ensemble: Emmie Asplund,Kitty Chan, Davio Di, Marcus Elander, Tommy Englund, Henric Flodin, Kerstin Hilldén, Leila Jung, Oskar Kongshöj, Emma Kumlien, Sara Lehmann, Karin Mårtensson, Lotte Ohlander, Nikola Stancovic