Mordängeln från Metropolitan Opera synopsis

Sally Matthews as Silvia de Ávila, Iestyn Davies as Francisco de Ávila, Sophie Bevan as Beatriz, David Portillo as Eduardo, Joseph Kaiser as Edmundo de Nobile, Audrey Luna as Leticia Maynar, Amanda Echalaz as Lucia de Nobile, Frédéric Antoun as Raúl Yebenes, and Sir John Tomlinson as Dr. Carlos Conde in Adès’ “The Exterminating Angel.” Photo: Ken Howard/Metropolitan Opera

Mordängeln från Metropolitan Opera synopsis

(The Exterminating Angel)

 AKT I

I den herrgård som tillhör Edmundo och Lucia de Nobile är tjänstefolket i färd med att förbereda en middagsbjudning, när märkliga saker börjar inträffa. Betjänten Lucas rymmer trots att butlern Julio försöker hindra honom, och husjungfrurna Meni and Camilla försöker också ge sig av. Till sist anländer paret Nobile och deras gäster från en operaföreställning, och alla tar plats kring bordet. Samtidigt lyckas Meni och Camilla smita tillsammans med några andra tjänare.

Vid middagen utbringar Nobile en skål för operasångerskan Leticia. När värdinnan Lucia annonserar den första rätten spiller servitören teatraliskt ut alltihop på golvet, vilket gästerna finner föga roande. Lucia väljer då att skjuta upp den övriga ”underhållningen” och en cirkusbjörn och en flock lamm förpassas ut i trädgården. Nu flyr resten av tjänstefolket från huset, trots Lucias protester. Bara Julio stannar kvar.

I salongen roar sig gästerna så gott de kan. Blanca spelar piano medan det förlovade paret Eduardo och Beatriz dansar och Leonora flirtar med dr Conde. När doktorn vägrar att dansa kysser hon honom istället. Dr Conde anförtror sig till Raúl Yebenes: Leonora är svårt sjuk och inte har lång tid kvar att leva. När Blanca har spelat färdigt applåderar alla. Gästerna uppmuntrar Leticia att sjunga, men den gamle señor Russell invänder att hon har sjungit nog för ikväll.

Några av gästerna gör sig klara att ge sig av medan en av dem, Alberto Roc, somnar. Lucia ger sin hemlige älskare, överste Álvaro Gómez, en flyktig kyss. Gästerna verkar alltmer apatiska och förvirrade – trots den sena timmen kommer sig ingen för med att gå därifrån. Edmundo är förbryllad men erbjuder artigt sängplatser åt dem som vill sova över. Russel och översten blir förskräckta när några av gästerna börjar klä av sig, men till sist faller även de i sömn. Eduardo och Beatriz drar sig undan för att tillbringa sin första natt tillsammans.

AKT II

Följande morgon vaknar gästerna. Silvia klagar över att hon har sovit dåligt. Dr Conde undersöker Russell och konstaterar att den gamle mannen är döende. Julio får i uppgift att ordna frukost, men rapporterar att det inte finns någon mat i huset. När Lucia försöker ta med sig några av damerna till sitt sovrum för att de ska få fräscha upp sig visar det sig att ingen av dem kan lämna salongen. Blanca oroar sig för sina barn därhemma, men hon och hennes make kan inte heller ge sig av. Silvia finner den absurda situationen komisk, i synnerhet som hon vet att hennes son är i goda händer hos sin privatlärare padre Sansón. Så kommer Julio med kaffe och matresterna från middagen kvällen före. Leticia varnar butlern för att ta steget in i salongen, men förgäves. Blanca är desperat, men Raúl ser ingen orsak till överdriven oro. Francisco klagar över att han omöjligen kan röra om i kaffet med en tesked. När Julio försöker gå och hämta kaffeskedar visar det sig att han också är fånge i salongen.

Kvällen närmar sig. Russell har fallit i koma och behöver sjukhusvård. Gästerna har ingenting kvar att dricka och paniken sprider sig. Dr Conde bönfaller dem alla att behålla lugnet, men även hans självbehärskning börjar svikta. Raúl blir aggressiv och ger Edmundo skulden för situationen. Francisco är hysterisk och går inte att lugna. Plötsligt återfår Russell medvetandet och förklarar sig nöjd med att dö så att han slipper uppleva den förestående ”förintelsen”. Beatriz beklagar bara att hon måste dö bland alla dessa människor istället för ensam tillsammans med Eduardo.

Russell dör under natten. Dr Conde och översten gömmer hans kropp i en garderob, med Eduardo och Beatriz som vittnen.

AKT III

Polis bevakar herrgården på utsidan och håller tillbaka den folkhop som har samlats. Några åskådare lyckas bryta sig igenom polisens avspärrningar, men ingen kan ta sig in i huset.

I salongen lyckas Julio och Raúl bryta loss en vattenledning och gästerna störtar dit för att släcka törsten. Alla plågas av hunger och deras beteende blir alltmer förvirrat. Blanca kammar sig bara på ena sidan av huvudet och driver Francisco till vansinnets rand. När han inte hittar sina magsårspiller utgår han genast ifrån att någon har gömt dem. Raúl pikar Francisco för hans relation till systern, vilket utlöser en kaskad av förolämpningar mellan de bägge männen. Edmundo försöker gå emellan men får bara ovett till tack. Leonora, som har svåra smärtor, bönfaller dr Conde och den heliga jungfrun om hjälp. Francisco blir illamående av Blancas lukt och tappar fattningen igen.

I sin yrsel tycker sig Leonora se en hand utan kropp sväva runt i rummet. I ett försök att stoppa den genomborrar hon Blancas hand med en kniv. Gömda i garderoben beslutar Eduardo och Beatriz att ta livet av sig. Roc ger sig på Leticia, men Raúl anklagar översten istället. I tumultet som följer blir Edmundo skadad. I den stunden strövar lammen från trädgården in i rummet.

Armén har försatt herrgården i karantän. Padre Sansón anländer med Silvias son Yoli, och folket kräver att pojken ska skickas in i huset. Men trots hopens uppmuntran kan Yoli inte gå in.

Gästerna har slaktat lammen och lagar till dem på en improviserad brasa. Leonora erinrar sig en föraning hon hade den kväll då operaföreställningen ägde rum och iscensätter en magisk ritual tillsammans med Blanca och Leticia. När de misslyckas förklarar hon att oskyldigt blod är vad som behövs. Francisco hittar Eduardos och Beatriz döda kroppar i garderoben. Ett nytt gräl bryter ut, och Raúl kastar ut Franciscos pillerask ur salongen. Silvia har tappat kontakten med omvärlden, hon sitter med ett av de döda lammen i knät i tron att hon vaggar sonen Yoli till sömns.

Nu dyker björnen upp i dörren. Gradvis får gästerna för sig att ett människooffer behövs för att återge dem friheten – Edmundo måste dö. Dr Conde och översten försöker tala förstånd med de andra, men det tjänar ingenting till. Edmundo förklarar sig villig att offra sig själv, men Leticia stoppar honom. Hon inser plötsligt att i det ögonblicket befinner sig var och en av dem exakt på det ställe där de var när deras mystiska fångenskap började. På hennes inrådan börjar de återskapa sina handlingar från kvällen före. Därefter går de tillsammans fram till dörröppningen och lyckas passera den. De går ut i det fria och tas emot av människorna utanför. Men deras frihet blir inte långvarig …

Synopsis återges med tillstånd från Salzburger Festspiele.

Related posts