Nebukadnessar från New York – ingen berörande upplevelse

Plácido Domingo sings the title role in Verdi's Nabucco. Photo: Marty Sohl/Metropolitan Opera

Plácido Domingo sings the title role in Verdi’s Nabucco. Photo: Marty Sohl/Metropolitan Opera

Nebukadnessar från New York – ingen berörande upplevelse

Biograf Spegeln i Malmö 7.1.2017

Musik: Giuseppe Verdi|Libretto: Temistocle Solera efter Auguste Anicet-Bourgois och Francis Cornus pjäs Nabuchodonosor

Nebukadnessar öppnar året med direktsändningar från Metropolitan Operabio. I går kunde den fulltaliga publiken på Spegeln i Malmö uppleva Giuseppe Verdi´s Nabucco. Uppsättningen är signerad Elijah Moshinsky och hade premiär i samband med 100-års jubileet av kompositörens död, dvs 2001.

Initiativet till att åter sätta upp Nabucco på scenen, efter femtio års frånvaro, är helt och hållet aftonens dirigent, James Levine´s förtjänst. Det märks också att detta Verdi´s genombrottsopera tillhör dirigentens favoritverk.

Föreställningen hade karaktär av tablåer och här användes flitigt scenmaskineriet genom vridscenen. Det var ingen berörande upplevelse och sceniskt var det något av det tråkigaste jag har upplevt av alla sedda föreställningar på och från Metropolitan Opera.

Vokalt glänste framförallt Liudmila Monastyrska som var fullständigt magnifik som Abigaille, men också Jamie Barton, som Nebukadnessar´s dotter Fenena imponerade med sin tilltalande mezzo tyvärr fick vi inte lyssna på henne särskilt mycket.

Plácido Domingo, 76-åringen gjorde en godkänd insats från början och efter paus lyfte han sig själv. Trots detta ställer jag mig frågan om det  nu inte  är dags för Domingo att övergå till att mata duvorna i Central Park?

Bland de övriga herrarna utmärkte sig,den ryske basen, Dmitry Belosselskiy i partiet som översteprästen Zaccaria, men hans sceniska gestaltning ger jag  inte mycket för. Här finns utrymme för vissa förbättringar, men hans vokala stämma finns det inte mycket att anmärka på.

Ismaele, som är förälskad i Fenena, men också är högst åtråvärd för Abigaille, var en helt ny bekantskap för mig, men vokalt sett fullt acceptabelt. Hans sceniska gestaltning lämnar också något i övrigt att önska men det kanske jag måste skriva på bristande personregi om det ordet alls är tillämpligt här?

Föreställningens höjdpunkt blev orkester och kör under ledning av James Levine. Bara att få uppleva Levines engagemang, trots sina handikapp och sjukdom, var en av föreställningens höjdpunkter!

Musikaliskt var det njutbart från början till slut! Att lyssna när kören bisserade Va pensiero, eller Fångarnas kör var en annan höjdpunkt som imponerade.

Avslutningsvis kan jag konstatera att operaåret 2017 har börjat helt utmärkt! Om du missade föreställningen finns det oftast möjlighet att se reprise. Kolla på FHP:s hemsida för att få aktuella tider.

Produktionsteam

Dirigent: James Levine

Regi: Elijah Moshinsky

Scenografi: John Napier

Kostym: Andreane Neofitou

Ljussättning: Howard Harrison

 

Medverkande

Abigaille: Liudmyla Monastyrska

Fenena: Jamie Barton

Ismaele: Russell Thomas

Nabucco: Plácido Domingo

Zaccaria: Dmitry Belosselskiy