New York – en reseberättelse i sex delar del 1

New York - en reseberättelse i sex delar del 1
82 / 100

Reseberättelse från New York, efter att ha vilat ut ett par timmar längre än vanligt på söndagen, var det dags att hitta ett ställe att hitta frukost, vilket absolut inte var något som helst problem. Vi köpte  ett två dagars busskort och gjorde vår första resa en s.k. downtown loop, ner till Battery Park i södra änden av Manhattan. Med en hänförande utsikt ut till Statue of Liberty Island och med Staten Island-bron längst ut i Atlanten.

New York – en reseberättelse i sex delar del 1

Tillsammans med några goda vänner har vi varit en vecka eller rättare sagt sex dagar i New York. Anledningen till resan var att vi skulle fira min frus 60-årsdag.

Vi åkte lördagen den 23 oktober från Köpenhamn 12.25 och vi var framme vid målet lite mer än två timmar senare, men i praktiken var klockan 20:30 svensk tid och efter att vi hade lämnat våra fingeravtryck och blivit fotograferade var det bara att ställa sig i taxikön för vidare transport till lågbudgethotellet ”Edison”, men mer om hotellet längre fram.

Efter att ha checkat in på hotellet återstod det bara att gå ut på en kort recogniseringstur för att se på omgivningar, men också för att få något att äta.

Hotellet ligger på 47th Street West, men i praktiken hade vi hamnat mitt i smeten, dvs direkt på Times Square. Det första vi såg när vi kom ut på gatan var tkts, biljettkiosken där man kunde köpa teaterbiljetter till halva priset och trots de långa tredubbla köerna gick det ändå ganska snabbt och det gick dessutom att betala med bankkort. Ordinarie pris på en parkettplats eller eller orchestra som det heter här gick lös på 140$, vilket innebar att biljetter för två personer kostade just 140$.

Efter att ha vilat ut ett par timmar längre än vanligt på söndagen, var det dags att hitta ett ställe att hitta frukost, vilket absolut inte var något som helst problem, köpte vi ett två dagars busskort och gjorde vår första resa en s.k. downtown loop, ner till Battery Park i södra änden av Manhattan och med en hänförande utsikt ut till Statue of Liberty Island och med Staten Island bron längst ut i Atlanten. Läs mer om andra nationalparker i USA här

Bussturen fortsatte över till Brooklyn och tillbaka till Manhattan via Manhattan Bridge stannade vi till vid Fulton Square ett gammalt pirområde, nu med gamla immigrantfartyg längs piren, men här fanns också möjlighet att inta en något försenad lunch. Tyvärr inget jag kan rekommendera, dyrt och nästan helt smaklöst.

Bussresan fortsatte längs East River förbi Förenta Nationernas Hus vid Första aveny och slutligen tillbaka till Times Square för byte till annan buss och nu till Central Park.

Enligt guideböckerna så hade Metropolitan Museum of Art öppet till klockan 21:00 på söndagskvällar och dessutom skulle det finnas möjlighet att lyssna på levande musik på deras tak. Efter en ganska lång promenad genom Central Park kom vi fram till muséet bara för att mötas av beskedet att det stängde 5:30.

Nåväl, vi tog bussen tillbaka till Times Square och på bussen bestämde vi att vi skulle vila en timme eller så och sedan åka med nattturen för att på så sätt få möjlighet att se New York by night. Det var en ganska fin upplevelse även om jag saknade min keps för nu var det ganska kyligt. När vi åkte de andra turerna så kunde man hoppa på och av vid de olika hållplatserna, men på denna tur var detta inte möjligt.

Kartan visar Gray Tour Lines busssträckning uppdelad i en söder- och en nor rdel.