Nibelungens ring på Opera Norths web-site 2016

Nibelungens ring på Opera Norths web-site 2016

Nu när alla operahus i Skandinavien är stängda gäller det att ta del av det stora utbudet från utvalda operahus här hemma och utomlands.I år hade jag efter mer än tio års köande äntligen fått biljetter till årets Festspel. Glädjen varade i ungefär en vecka innan beskedet kom vid månadsskiftet mars/april att festspelen ställs in.Nästa möjlighet att uppleva Ringen i Bayreuth blir först 2022.

Nibelungens ring på Opera Norths web-site 2016

I det stora utbudet som finns i dag är det inte helt enkelt att välja ut guldkornen, men eftersom jag har sett de flesta uppsättningarna från Metropolitan Opera på Folkets Hus och Parkers digitala biografer, sedan 2008 var det ett enkelt val att välja bort just föreställningar från Met. De flesta föreställningar är dessutom tillgängliga under en begränsad tid och då känns det inte motiverat att skriva om dem.

Nu har jag hittat två olika möjligheter där föreställningarna ligger kvar under längre tid nämligen Operavision och Opera North.

På Operavision ligger de flesta föreställningarna kvar i sex månader och där har jag upplevt ett par mindre kända verk av Mozart och Korngold, som båda betraktades som underbarn på sin tid.

Opera North presenterade Richard Wagners Nibelungens ring i en halvkonsertant  version under 2016. Nu under dessa corona-tider finns deras version tillgänglig direkt via deras hemsida.

Under veckoslutet har jag upplevt alla delar och dessemellan såg jag La Traviata på SVT-Play. Det blir ungefär en speltid på arton och en halv timme  varav det  tog sexton timmar att se Nibelungens ring.

Det har blivit många timmar tillsammans med I-pad både ute och inne, men det har varit värd varenda minut. Om jag får vara helt ärlig är det egentligen så här man skall uppleva Ringen, koncentrerad till några dagar.

Det är fullt möjligt att uppleva Ringen under en dag vilket jag har gjort åtskilliga gånger under årens lopp tillsammans med cd-inspelningar av bästa märken.

De flesta sångare är helt nya och okända för mig, men två svenska tenorer  medverkar nämligen Michael Weinius, Siegmund i Valkyrian och Lars Cleveman som Siegfried i Siegfried. GöteborgsOperans bas Mats Almgren medverkar som Fafner i Rhenguldet och Siegfried samt som Hagen i Ragnarök.

Under årens lopp har jag upplevt två omgångar av Nibelungens ring på Den Kongelige Opera, Kungliga Operan, Wermland Opera, Metropolitan Opera och flera olika delar som separata föreställningar både i Göteborg, Köpenhamn och Stockholm.

År 2018 påbörjade GöteborgsOperan sin version av Nibelungens ring vilken avslutas Göteborgs 400-års jubileum 2021.

Musikaliskt är det en helt underbar musikalisk upplevelse under ledning av den dynamisk brittiske dirigenten Richard Farnes. Det är dynamiskt, exakt, precist, njutbart  och varierat och enligt recensioner lika bra som i Bayreuth.

Vokalt är det en fin upplevelse som säkerligen hade blivit ännu starkare om Wotan och Siegfried hade sjungits av samma sångare Ringen igenom.

Det är lättare att acceptera att Brünnhilde sjungs av olika sopraner mest på grund av att det just är Brünhilde som genomgår den största utvecklingen som gestalt.

Då det är första gången som jag lyssnar på majoriteten av sångarna lämnar jag inget specifikt omdöme om dessa, utan koncentrerar mig på de svenska insatserna:

Mats Almgren upplevde jag i Hundings parti kring 2004 och senast i Valkyrian på GöteborgsOperan som Fafner. Hans medverkan här är jag mer tveksam till och hans karaktäristiska basröst har jag svårt för, men det är ju som bekant en smaksak.

Lars Cleveman levererar en alldeles utmärkt Siegfried. Hans röst är kraftfull, tenoral och vital  och här är han i sitt esse, ja så här bra minns jag inte hans insatser från 2008. Synd bara att han inte fick sjunga Siegfried  också i Ragnarök

Bäst på plan är Michael Weinius och han har verkligen gått från utmärkt till mycket bra sedan jag sist upplevde honom i samma parti på Kungliga Operan. Särskilt bra är han i andra akten tillsammans med Brünnhilde och kring Sieglinde.Mycket berörande och vackert!

Tyvärr framgår det inte hur länge det finns möjlighet att uppleva Opera Norths version på “nätet”,men om du är intresserad att dela upplevelsen med mig så passa på tillfället!

Nibelungens ring på Opera Norths web-site

 

OM FÖRESTÄLLNINGEN

Upphovsperson

Musik och text: Richard Wagner

Konstnärligt team

Dirigent: Richard Farnes
Regissör, ljus- film och projektionsdesigner: Peter Mumford

NIBELUNGENS RING FYRA DELAR

RHENGULDET

Ringen börjar med musik som framkallar tidens gryning. Från detta ögonblick kastas vi ner i den vattniga skymningen under floden Rhen, transporteras till dimmiga bergstoppar och till djupet i dyster Nibelheim, innan vi korsar regnbågens bro som leder till Valhalla, borgen hem för gudarna. Wagners “förkväll” till Ringen ligger i en värld befolkad av dvärgar och jättar, gudar och rhendöttrarna, som sätter hela den episka cykeln i rörelse på spännande sätt.

Medverkande

WOTAN: Michael Druiett
LOGE: Wolfgang Ablinger-Sperrhacke
ALBERICH: Jo Pohlheim
FRICKA: Yvonne Howard
MIME: Richard Roberts
FREIA: Giselle Allen
DONNER: Andrew Foster-Williams
FROH: Mark Le Brocq
FASOLT: James Creswell
FAFNER: Mats Almgren
ERDA: Claudia Huckle
WOGLINDE: Jeni Bern
WELLGUNDE: Madeleine Shaw
FLOSSHILDE: Sarah Castle

VALKYRIAN

I Valkyrian är det mänskliga känslor som tar centrum. De musikaliska höjdpunkterna är många: ‘Winterstürme’, Siegmunds lovsång till vårens kommande och kärlekens uppvaknande; Valkyrieritten; eld-musiken. Framför allt finns det den stora konfrontationen mellan guden Wotan och hans favoritdotter, Brünnhilde – titeln Valkyrie – som älskar varandra djupt, men ändå vars förhållande har oåterkalleligt brutits av hennes olydnad.

Medverkande

BRÜNNHILDE: Kelly Cae Hogan
SIEGLINDE: Lee Bisset
SIEGMUND: Michael Weinius
WOTAN: Robert Hayward
FRICKA: Susan Bickley
HUNDING: James Creswell
HELMWIGE: Katherine Broderick
ORTLINDE: Kate Valentine
GERHILDE: Giselle Allen
SIEGRUNE: Sarah Castle
ROSSWEISSE: Madeleine Shaw
WALTRAUTE: Heather Shipp
GRIMGERDE: Fiona Kimm
SCHWERTLEITE: Claudia Huckle

SIEGFRIED

Wagners oöverträffade orkestersceniska målning når nya höjder i Siegfried. Den ungdomliga hjälten, orädd och fri, smider ett okrossbart svärd från skärvorna av vapnet som tillhörde hans far, dödar draken Fafner, hämtar upp ringen från drakens håla och går igenom en ring av magisk eld som omger den sovande jungfrun, Brünnhilde, som han försiktigt väcker.

Medverkande

SIEGFRIED: Lars Cleveman
BRÜNNHILDE: Katherine Broderick
MIME: Richard Roberts
VANDRAREN: Béla Perencz
ALBERICH: Jo Pohlheim
FAFNER: Mats Almgren
SKOGSFÅGELN: Jeni Bern
ERDA:Claudia Huckle

RAGNARÖK

I den överväldigande sista delen av ringcykeln bryts Siegfrieds och Brünnhilde eviga kärlekslöfte i bittert förräderi; intrigerande av Hagen, son till Alberich, förutse Siegfrieds undergång; och Brünnhildes självuppoffring utfaller slutet på den gamla världsordningen och början på en ny era. Den musikaliska och dramatiska kraften i Ragnarök är otrolig inspirerande – sveper oss från Siegfrieds Rhenresa till hans begravningsmarsch, och slutligen till Brünnhildes bålbränning och verkets titaniska orkestrala klimax

Medverkande

BRÜNNHILDE: Kelly Cae Hogan
SIEGFRIED: Mati Turi
HAGEN: Mats Almgren
GUTRUNE: Giselle Allen
GUNTHER: Andrew Foster-Williams
WALTRAUTE: Susan Bickley
ALBERICH: Jo Pohlheim
FÖRSTA NORNA: Fiona Kimm
ANDRA NORNA: Heather Shipp
TREDJE NORNA: Lee Bisset
WOGLINDE: Jeni Bern
WELLGUNDE: Madeleine Shaw
FLOSSHILDE: Sarah Castle

Mer att läsa