NOs Faust bästa versionen hittills

NOs Faust bästa versionen hittills

Premiär på NorrlandsOperan 5.10.2017

|Musik: Charles Gounod|Libretto: Jules Barbier och Michel Carré pjäs Faust et Marguerite samt första delen av Goethes Faust|
Konstnärligt team: dirigent: Eric Solén|regissör:Eva-Maria Mellbye|scenograf&kostymdesign: Marcus Olson|ljusdesigner: Kerstin Weimers|mask- och perukdesigner: Angelika Ekeberg|koreograf: Amanda Arin|Medverkande: Yinjia Gong|Kosma Ranuer|Sabina Bisholt|Solgerd Isalv|Hannes Öberg|Susanna Levonen|Fredrik Essunger|Dansare: Maria Jonsson & Andreas Resar|


Det är inte första uppsättningen av Gounods Faust, som jag upplever, men det var ju ett tag sedan sist. Faust handlar om vetenskapsmannen som var så besviken på vad han hade uträttat i livet att han ingick en pakt med djävulen för att få uppleva lycka.

Goethe arbetade i princip hela livet på verket. Gounods opera innehåller i original-versionen c:a fyra timmars musik, men i Eva-Maria Mellbyes version skulle föreställningen ta tre timmar och 15 minuter. Föreställningen tog nästan fyra timmar.

Regissören skriver i programbladet att det är viktigt för henne att operan inte blir en “museal instans” utan kan integreras med vår tid här och nu. Det är en inställning som jag har svårt att ta till mig. Det som lockar mig till operans underbara värld är musiken och sångarna, men det är också viktigt att kompositören och librettistens ursprungliga idé och tanke tas till vara.

Det kan redan nu konstateras att NorrlandsOperans version är den bästa uppsättningen hittills! Det blev stående ovationer vid applådtacket trots att det hördes spridda applåder av och till. Tyvärr förtar det en del av min upplevelse när publiken applåderar och lämnar andra högljudda uttryck för sin uppskattning under föreställningens gång!

Sceniskt hade jag till en början lite svårt att ta till mig alla intryck och uttryck, men det löste sig under föreställningens gång och särskilt uppskattade jag de fantasirika kostymerna. En särskild eloge vill jag också lämna till Angelica Ekebergs genomarbetade mask- och perukdesign.

Musikaliskt var det till en början inte riktigt i min smak, men det blev bara bättre och bättre! Även om jag inte räknar Gounod  till mina favoritkompositörer så lät det utmärkt musikaliskt. Det beror säkert på  dirigenten Eric Soléns förmåga.

Det var också roligt att se att kören var en väl sammansvetsat gäng där både röster och det sceniska uttrycket gick som hand i handske!

Vokalt var det mycket bra och det är absolut en av föreställningens höjdpunkter. Bland herrarna blir det högsta poäng för huvudpersonerna, Yinjia Gong och Kosma Ranuer.

Sceniskt anser jag att Yinjia Gong har lite mer att ge, men det kan ju också ha att göra med ren premiärnervositet. Vokalt var han alldeles utmärkt med tenoral glans och jag noterar att han går från klarhet till klarhet.

Det gör också Kosma Ranuer som utöver vokal glans med en fantastisk stämma som jag har svårt att placera röstmässigt. Till allt detta levererar han ett träffsäkert sceniskt agerande som inte lämnar något i övrigt att önska.

Hannes Öberg svarade för en annan av kvällens höjdpunkter. Det är härligt att få uppleva hans sångkonst och träffsäkra sceniska agerande.

Bland damerna så kommer jag inte att glömma Sabina Bisholts insats som Marguerite. Hennes insats måste betecknas som hennes verkliga genombrott. Mycket välsjunget och även hon visade prov på ett naturligt scenisktagerande.

Det var också roligt att få njuta av en mezzofavorit nämligen Solgerd Isalv som särskilt utmärkte sig efter paus och då tillsammans med Sabina Bisholt.

Det blev en fin operaupplevelse och jag kommer säkert att räkna denna uppsättning som den bästa av alla upplevda Faustföreställningar.

För den fina upplevelsen kan jag tacka morgondagens sångsjärnor och det konstnärliga teamet tillsammans med kör och orkester.

Recensioner

Bo Löfvendahl i SvD

Ella Peterson SVT

Carlhåkan Larsén i OPUS- magasin

Johanna Paulsson i DN

 

Related posts

Kommentera