Norrmalmstorgsdramat i Vattnäs 2018

Norrmalmstorgsdramat i Vattnäs 2018
79 / 100

Det är inte alltid som jag kan uppskatta nyskrivna operavärlden och till det finns det flera olika förklaringar. Det kan bero på att det inte är möjligt att lyssna in musiken i förväg och kort sagt förbereda sig inför föreställningen.

Norrmalmstorgsdramat i Vattnäs 2018

Det är dock viktigt för mig att blanda nya och äldre verk inte minst för omväxlingens skull.

Musikaliskt var det njutbar melodiös musik.Särskilt uppskattade jag musiken efter paus dvs i andra akten.

Vokalt blev det något av en sångfest och jag särskilt uppskattade Agnes Auers utmärkta stämma, men husets egen Anna Larsson gjorde också utmärkt i från sig.

Bland herrarna så uppskattade jag särskilt huvudpersonens insatser Anders Larsson. Han inledde och avslutade föreställningen med en stämma och scenisk gestaltning som inte lämnade något i övrigt att önska. En imponerande insats!

Viktiga och utmärkta insatser gjordes av tenorerna Göran Eliasson och Tobias Westman som lyckades väl med att uttrycka sina känslor med hjälp av röster och scenisk gestaltning.

Av de nyskrivna moderna verken som jag har upplevt under en tio-årsperiod kommer detta verk att inta en särställning. Med lite distans och tid för eftertanke kommer Schnelzers verk att säkerligen inta en hög placering på min egen tio-i-topp-lista.

Det blev en mycket fin operaupplevelse där det musikaliska, sceniska och vokala uttrycket bidrog till helhetsupplevelsen. Anna Näsströ, dansare, gjorde en dansant insats!

Det är inte helt okomplicerat att ta sig till och från Vattnäs, men årets föreställning är värd alla besvär.

Om föreställningen

Sett föreställningen i Vattnäs Konsertlada 14 juli 2018

Upphovspersoner

Musik: Albert Schnelzer|Libretto: Patrik Sörling

TEAM

Dirigent: Fredrik Burstedt
Scenografi: Bernd Janusch
Ljusdesign: Jimmy Svensson
Kostym & Mask: Johanna Dahlbäck

Medverkande

Clark: Göran Eliasson
Rånaren!: Anders Larsson
Margareta: Anna Larsson
Leif: Tobias Westman
Karin: Agnes Auer
Gunilla: Anna Näsström

Läs mer