Nuckan och Skurken på Årsta Teater 2012

Nuckan och Skurken på Årsta Teater
87 / 100

Nuckan och skurken: Tanken “om man bara har goda avsikter så upphör det brottsliga med en stöld” är oerhört intressant ur ett konstnärligt perspektiv. I det postmoderna har själva reproducerandet av andras upphovsrätt blivit en naturlig del i konsten. Detta vill vi utforska och dra till sin spets. Hela regikoncept är därför byggt på en konstnärlig stöld, invävt i själva verket. Detta sker i en avancerad (inte minst att repetera!) och mycket dråplig form med fler än ett metaplan. Sångarna spelar sig själva som spelar rollerna i operan i direktsändning. Skelettet till föreställningen är byggt och nu fortsätter vi att trimma farsmusklerna.

En bra fars kräver god kondition och hög precision, så musikaliska repetitioner varvas med timing-rep och undersökande av rollernas relationer. Situationskomiken växer fram och målet är såklart en riktigt vältränad och välklingande farssprinter till premiär!

Nuckan och Skurken på Årsta Teater

Miss Todd lever ensam med sitt hembiträde Lætitia. En regnig eftermiddag bjuder de in en luffare, Bob, att värma sig och han får husrum över natten. Dagen därpå berättar byns skvallertant Miss Pinkerton för Miss Todd att en farlig brottsling rymt från fängelset. Hans signalament stämmer exakt med Bobs.  Miss Todd, som ser sig själv som byns moraliska rättesnöre, tänker omvända Bo. Hon och Laetitia sätter igång en lögnspiral för att kunna dölja att de ger en okänd husrum. Men vägen till helvetet är kantat av goda föresatser och Miss Todd blir till slut själv det hon tror att Bob är; en simpel skurk.

UPPHOVSPERSONER

Musik och libretto: Gian Carlo Menotti

Premiär

NBC Radio 22.4.1939

Roller och rösttyper

Roll Rösttyp
Miss Todd mezzosopran
Laetitia sopran
Miss Pinkerton sopran
Bob baryton

Mer att läsa