Nyårsgala 2012 Malmö Konserthus – Yinjia Gong

Nyårsgala 2012 Malmö Konserthus - Yinjia Gong
75 / 100

I går, nyårsafton var jag på två nyårskoncerter av tre möjliga varav en nyårsgala. Från början var det ju tänkt att jag i år skulle byta ut den traditionella nyårskonserten från Berlin med Berliner Philharmonie också känd som Sylvesterkonserten och anledningen till detta stavas Yinjia Gong, kinesisk tenor, som ibland nämns som dagens efterträdare till Jussi Björling.

Nyårsgala 2012 Malmö Konserthus – Yinjia Gong

Redan vid säsongsstarten på säsongen 2012-13 på Malmö Konserthus visste jag att Yinjia Gong skulle göra ett framträdande i Nyårsgala tillsammans med Malmö Symfoniorkester på nyårsafton och det var ju ett framträdande som jag inte för allt smör i Småland ville missa.

När det sedan blev känt under december att Malmö Opera hade bestämt sig för att ge en matinékonsert samma eftermiddag så blev det ju plötsligt möjligt att gå på båda evenemangen. På så sätt missade jag ju tyvärr överföringen från Berlin, på Spegeln, men inte ens jag kan ju vara på två ställen samtidigt och tyvärr blir det ingen reprissändning av nyårskonserten, åtminstone inte som jag känner till. Det blir kanske andra tillfällen att få uppleva Cecilia Bartoli och Berliner Filharmoniker under ledning av sir Simon Rattle.

Det var två helt olika upplevelser, men jag tänker inte falla för frestelsen att jämföra dem med varandra eftersom det var två konserter med helt olika förutsättningar.

På matinéföreställningen visade huset upp det bästa av dess förutsättningar som kör, orkester, dansare och flera gästsolister utgjorde medan det var MSO dvs Malmö Symfoniorkester som stod i konsertens centrum tillsammans med en gästsolist tenoren Yinjia Gong.

Musikaliskt fanns det dock flera beröringspunkter till exempel så spelades flera verk av den amerikanske kompositören Leonard Bernstein. Ja, ett tag trodde jag att vi firade 100-års minnet av ytterligare en kompositör, men så var inte fallet efter genomförd kontroll med allvetande Google. Det återstår ännu sex år innan vi kan fira 100-års minnet av Leonard Bernsteins födelse.

Precis som konserten på Malmö Opera tidigare på eftermiddagen sändes MSO:s konserten i två konserter först med en konsert utan paus men också med ett synligt förkortat program och några timmar senare gavs konserten, nyårsgala med ett förstärkt program och en inlagd paus för intag av mousserad dryck.

Som konferencier eller rättare sagt nyårsvärd fungerade Helge Skoog, men enligt min uppfattning gjorde han en ganska platt insats åtminstone i första akten. Det tog sig dock i efter paus, men han var faktiskt inte ett dugg rolig, som han brukar vara , när han framträder på Kungliga Operan i ”Läderlappen”.

Det gjorde dock inte så mycket för huvudanledningen till mitt besök var som tidigare nämnt den kinesiske tenoren Yinjia Gong. Hans insats lämnar inte mycket i övrigt att önska även om jag i ärlighetens namn måste konstatera att jag hade svårt att höra honom från min plats, nästan längst bak i salongen, när han sjöng Cavaradossis aria ”E lucevan le stelle” från ”Tosca”, som ju enligt programbladet skulle vara komponerad av Giuseppe Verdi.

Ett misstag, som enligt Helge Skoog inte var ett feltryck, enligt vissa i huset, utan mer som en test på om publiken verkligen läste programbladet eller ej. Nåväl en dam längst bak i salongen visste helt klart att ”Tosca” är Giacomo Puccini´s verk, vilket hon förmodligen inte var ensam om i salongen.

Efter ett intressant orkesterspel av ett aldrig tidigare hört verk av Dmitri Sjostakovitj var det åter dags för Yinjia Gong att visa sin sångarkraft i Puccinis ”La Bohème”, Rodolfos aria ”Che gelida manina” som också är känd som ”Så kall ni är om handen”. Då gick mina tankar direkt till Jussi Björling. Vilken sångarkonst, vilken prestation!

Innan paus fortsatte orkestern under ledning av dirigenten Markus Lehtinen att spela musik av Leonard Bernstein, musik som precis inledningsmusiken var helt ny för mig. Tyvärr har jag alltid svårt att ta till mig musik som jag lyssnar på för första gången, men det lät ju onekligen bra och orkestern fick möjlighet att både glänsa och lysa!

Efter ”champagne-pausen” spelade MSO tre tangos på rad varav Jacob Gade´s ”Tango Jalousie” är alltför välkänt för att ytterligare behöver presenteras. Efter de två andra tangostyckena var publiken mer synligt med på noterna.

Efter tango-rundan var det så dags för Yinjia Gong att ännu en gång imponera nu med alla tenorers tenoraria nämligen ”Nessum dorma” ”ingen sover” i fri översättning, från Puccini´s ofullbordade sista opera ”Turandot”. Ett glansprov för en tenor och ett prov som Yinjia Gong klarade alldeles utmärkt.

Efter ett kortare orkesternummer Percy A Grainger´s ”Irish tune” var det dags för Yinjia Gong att sjunga ur Guiseppe Verdis ”Rigoletto”, nämligen hertigens aria ”La donna è mobile” och här visade han med eftertryck att han inte bara är en Puccini-tenor, om det uttrycket tillåts, utan att hans röst också lämpar sig mycket väl för Verdi´s musik, ett faktum som jag själv var välbekant med efter att ha hört Yinjia som kungen i Folkoperans uppsättning av ”Maskeradbalen” tidigare i höst.

Den planerade delen av denna nyårsgala avslutades med ett nummer av ytterligare et okänt verk av Geronimo Gimenez och kvällens överraskningsgäst som visade sig vara en flamencodansös, som t o m var från Malmö.

Det blev stående ovationer, vilket var ytterst välförtjänt för både orkester och gästsolister och som tack för denna bifallsyttran fick vi två extranummer nämligen Yinjia Gong som sjöng ”O sole mio” på originalspråk och kinesiska tror jag.

Ett bejublat inslag och konserten avrundades helt logiskt med att orkestern spelade Gade´s ”Tango Jalousie” ytterligare en gång.

Sammanfattningsvis var detta också en mycket väl genomförd konsert även om jag nog upplevde att det blev mycket musik som jag inte tidigare har hört. Inte för att det är fel att höra musik som jag inte tidigare har lyssnat till, men Yinjia Gong´s framträdande satte pricken över i:et och gjorde denna nyårskonsert till en stor musikalisk upplevelse.

Mer  att läsa