Nyårsmatiné på Malmö Opera

Fotograf: Werner Nystrand

Nyårskonsert på Malmö Opera 2012

Årets sista dag brukar jag ägna mig åt ett konsertbesök vanligtvis blir det ett besök på biograf Spegeln här i Malmö där vi brukar uppleva nyårskonserten med Berliner Philharmonie, men i är hade Malmö Opera för första gången anordnat en matinéföreställning av sin Nyårskonsert som vanligtvis ges på sen kvällstid. Det passar oss djurägare bättre, eftersom det inte känns bra att lämna den oroliga huskatten ensam hemma när nyårsfyrverkeriet tjuvstartar några timmar före midnattsslaget.

Matiné-konserten var en förkortad version av kvällens galakonsert, men på vilket sätt den var förkortad kan jag inte svara på. Kanske ingick det ett glas champagne i pausen på galaföreställningen? I matinéföreställningen så var det ingen paus och därmed inte heller något att dricka, varken det ena eller det andra.

Programmet var annars mycket bra upplagt med något av varje för alla. Speciellt imponerades jag av blandningen musik, sång och dansinslag. Det var också roligt att få se orkestern på scen och minst lika roligt var det att uppleva maestro i full aktion och inför öppen ridå.Det märks tydligt och klart att alla tre delarna trivs med varandra alltså orkester kör och dirigent.

Konserten inleddes av Malmö Operakör med Gitta-Maria Sjöberg som solist med Påskkören ur Cavalleria Rusticana av Pietro Mascagni och avslutades med ett avsnitt av Peter Tjajkovskij´s ”1812”, som konferencieren Sissela Kyle påstod var komponerad för tvåhundra år sedan, vilket ju är en praktisk omöjlighet eftersom kompositören är född 1840…

Emellan dessa inslag fick vi uppleva ”Titanic” av Michael Wiehe och det är ju mycket riktigt att det i år, 2012, är 100 år sedan Titanic sjönk på sin jungfruresa till New York.

Det blev det första sång- och dansnumret tillsammans med Malmö Operakör och som solister hörde vi Annica Edstam, som till vardags sjunger i ”Evita” och musikalstjärnan Oscar Pierrou Lindén, som väl i grunden egentligen är dansare, men som också har en intressant musikalröst.

Det är en sångare som jag gärna hör mer av och tydligen sjunger han också i Göta Lejon´s version av ”Jesus Christ Superstar” under våren 2013.

Vi fick också lyssna till ouverturen till Leonard Bernsteins operett ”Candide” och här fick Malmö Operaorkester möjlighet att under ledning av maestro Leif Segerstam tillfälle att glänsa en möjlighet som de tog väl vara på.

På tal om Bernstein så fick vi också ett smakprov eller medley som det heter ur ”West Side Story, Solister var här Annica Edstam och Oscar Pierrou Lindén, som åter visade ett gott exempel på sina musikalröster och nu också tillsammans med dansare och Malmö Operakör.

Dansarna, nu iförda strutsfjädrar, fick tillsammans med Malmö Operaorkester åter visa ett gott prov på sina förmågor i Johann Strauss ”An der schönen blauen Donau”. En sorts anständig ballongdans blir mitt intryck och precis lika roligt om inte roligare, än balllongdans.

Andrew Lloyd Webber, aktuell i huset med sin “Evita” fick också vara med på ett hörn genom att Malmö Operakör tillsammans med de tidigare nämnda dansarna sjöng ”Masquerade” ur ”The Phantom of the Opera!

Första delen av konserten avslutades med att Gitta-Maria Sjöberg sjöng ”Toscas bön” ur ”Tosca” som är ett av Puccini´s mest uppskattade verk. Detta betraktar jag, som operaälskare som konsertens höjdpunkt, men Gitta-Maria återkom också senare i ”I could Have Danced All Night” ur ”My Fair Lady” tillsammans med dansarna.

Ett nummer med hög igenkänningsfaktor, men kanske inte mitt favoritverk. Personligen tycker jag gott att Gitta-Maria Sjöberg helst skall fortsätta sjunga opera, som hon gör alldeles utmärkt, vilket ju konsertens operanummer tydligt visade.

Vi fick också njuta av vacker trumpetmusik framförd av Håkan Hardenberger och lyssna till Björn Ranelid & Sara Li som framförde sitt kända nummer “Mirakel”, ett uppskattat inslag av den nästan fullsatta salongen.

Näst sista numret bev Elton John´s ”Circle of Life” från ”Lejonkungen” och innan ”1812” visade Sissela Kyle att hon behärskade konsten att vara rolig i en sketch som jag inte minns namnet på, men som skulle visa hur viktig teknikern är på en teater…

Sammanfattningsvis var det att betrakta som en väl spenderad eftermiddag i Malmö Opera´s vackra salong och detta var bara första delen av nyårsaftonens begivenheter, men mer om detta i ett annat inlägg.

Konstnärligt produktionsteam

Scenograf: Torsten Dahn

Kostymdesign: Torbjörn Bergström

Ljusdesign: Torsten Dahn

Koreograf: Roger Lybeck

Text: Calle Norlén

Regi: Ronny Danielsson

Dirigent: Leif Segerstam

Konferencier: Sissela Kyle

Solister

Gitta-Maria Sjöberg

Sara Li

Annica Edstam

Oscar Pierrou Lindén

Håkan Hardenberger

Björn Ranelid

Dansare

Sara Lehmann

Linnea Stenbeck

Emma Hellström

David Joseph

Magnus Lundgren

Malmö Operakör , Malmö Operaorkester

Related posts

Kommentera