Operettfrossa på Plaenen i Tivoli 2016

Operettfrossa på Plaenen i Tivoli Operettekonsert i Tivoli Bild: Sven Erik Frederiksen
76 / 100

I veckan avhålls den årligen återkommande Copenhagen Operafestival, tror att det i år är för åttonde gången! Under årens lopp har jag försökt att delta i olika aktiviteter, men tyvärr har det inte blivit vid så många tillfällen som jag egentligen hade önskat mig. På ett sätt är det nödvändigt att man under festivalen bor i Dronningens by.

Operettfrossa på Plaenen i Tivoli 2016

Det hade i alla fall underlättat att ta del av de olika aktiviteterna som ju är spridda under dagen och kvällen om så hade varit fallet, med egentligen är denna önskan kanske ett uttryck mer för en önskan eller en realistisk möjlighet.

I går blev det i alla fall två inslag och båda av operettinslag. Först en kanalrundtur på de köpenhamnska kanalerna från Gammel Strand ut på hamninloppet och en sväng in i Sydhamnen och via en avstickare till Nyhavn och genom Christianshavn tillbaka till Gammel strand.

Några timmar senare var det dags för ett besök i Tivoli och programpunkten Operette under bar himmel med den norska sopranen Kari Postma och som det ibland heter världsbarytonen Bo Skovhus, som jag egentligen bäst minns som Billy Budd i Brittens opera med samma namn, på Gamle Scene vid Kpngens Nytorv. Då kallade sig han för Bo Boje Skovhus. Orkestern, den fantastiska Tivoli Copenhagen Phil leddes suveränt av den estniska dirigenten Kristiina Poska som för övrigt vann Malko-finalen 2012.

Vädret var så där men med hjälp av regnrocken som jag fick på Operettebåden så blev vädret inte något egentligt problem. Värre var det att det inte fanns en enda sittplats att uppbringa. När det senare blev en tjugominuters paus, där vi uppmanades att gå och sätta oss och njuta en kopp kaffe till exempel, gick det inte att få en ledig plats då allt var upptaget.

Efter pausen fortsatte konserten ytterligare en timme och då hade jag äntligen hittat en plats där jag kunde höra men inte se och så fick det bli.

Det var ett omfattande program som började med overturen till Zigerbaronen och slutade med Greven av Luxemburg och med ett par extranummer bl a från Glada Änkan. Tyvärr har jag inte tillgång till en musikförteckning, men det var ett par mycket njutbara timmar med stycke från olika mer eller mindre kända operetter.

Såväl Kari Postma som Bo Skovhus är ju egentligen välutbildade och väl erfarna operasångare som jag mest förknippar med operaarior, men det var en ny erfarenhet att få uppleva båda som aktiva och fullödiga operettsångare.

Såväl Kari Postma som Bo Skovhus, har jag inte upplevt på flera år och det beror säkerligen på att deras arbetsfält är de största och mest välkänd operahusen i Frankrike, Norge, Spanien, Tyskland och Österrike. Senast tror jag att jag upplevde Kari Postma i Hemligheter på Malmö opera och Bo Skovhus som Scaramouche i Fête Galante, i en konsertversion  för övrigt i Tivoli Konsertsal för några år sedan. (2011-2012).

Tyvärr missade jag Kari Postma på DNO i Katia Kabanova, under förra säsongen så jag har förmodligen inte upplevt henne sedan 2012 och då  i Figaros bröllop med Den Jyske Opera.

Det var en fin musikupplevelse och där som vanligt jag mest imponerades av sopranen Kari Postma, men därmed inte sagt att Bo Skovhus gjorde en sämre insats. Tvärtom! Det kändes som han är på väg att bli tenor, samtidigt som han behåller en kraftfull baryton-stämma, men på höjden lät han i alla fall i mina öron som en ytterst kraftfull tenorbaryton. Om det nu finns ett dylikt begrepp eller så är det kanske den stämmotypen som krävs för en operettsångare av bästa märke?

Tivoli Copenhagen Phil under ledning av Kristiina Poska svarade för en musikaliskt imponerande insats och konserten presenterades av festivaldrektören himself, Michael Bojesen, som tillika är konstnärlig ledare för Copenhagen Operafestival.

Copenhagen Operafestival

Copenhagen Operafestival

Läs mer