Otello – säsongsöppning på Operaen – Köpenhamn

Otello - säsongsöppning på Operaen - Köpenhamn Otello - säsongsöppning på Operaen - Köpenhamn - Bilder: Miklos Szabo

I går kväll var det gallapremiere på Den Kongelige Opera i Köpenhamn . Det skedde med Giuseppe Verdi´s Otello. DKT ger tre verk av Verdi för att fira dels 200-års minnet sedan kompositören föddes dels är det ett firande av att det nästa år är 450 år sedan William Shakespeare föddes. Med anledning av detta  dubbeljubileum ges tre av Verdis operor som bygger på Shakespeares verk, nämligen Otello,  Falstaff och Macbeth. Alla tre verken kan sägas vara olika och Falstaff är också Verdi´s sista opera och är dessutom att betrakta som en komisk opera, medan  de båda andra är blodiga och dramatiska.

De två  ledande rollerna sjöngs av den amerikanske tenoren  Raymond Very och Desdemona sjöngs av Ann Petersen. I övrigt sköttes det övriga sjungandet av DKT egna solister med John Lundgren i spetsen  som Jago. I några roller alternerar för övrigt flera av husets  solister. Premiären bjöd också en debut nämligen Henning von Schulman som Roderigo. En praktfull debut för en av den unga generationens nya sångare.

Det konstnärliga teamet bestod av kända operaskapare och med Nicola Raab som regissör och ljuset sköttes av vår egen Linus Fellbom, senast känd och erkänd från NorrlandsOperans uppsättning av La Boheme. Pier Giorgi Morandi också känd och erkänd från bl.a. föreställningar på Kungliga Operan i Stockholm ledde det musikaliska med en fast hand.

Ur scenografisk synvinkel var det en mycket sparsam och minimalistisk uppsättning och tanken bakom detta var förmodligen att vi skulle förflyttas till Shakespeares tid och särskilt hans Globe Teater. En fördel med detta blev onekligen att vi kunde koncentrera oss på musiken och sångarnas insatser. Det var en oerhörd enkel men genialisk idé den att till exempel använda sig av tre rörliga väggar och en  jättelik rörlig spegelvägg. De tidstrogna kostymerna bidrog också till att ytterligare förhöja en stark operaupplevelse.

På sånginsatserna anser jag inte att man kan klaga de var alldeles utmärkta om än inte helt från början, men till den fantastiska upplevelsen bidrog den fantastiska operakören som redan i själva öppningsscenen verkligen satte ner foten och man återkom vid flera tillfällen och i Otello förstärkt  med Det Danske Drengekor och Det Danske Pigekor.

I tredje akten finns det en stor och fantastiskt fin körscen med alla tre körerna tillsammans och det är ytterligare en höjdpunkt utöver alla de andra inte minst sceniskt.

En kväll som denna spelar också orkestern en alldeles särskild och speciell roll. Orkestern var i sitt absoluta esse vilket ju också krävs i detta verk.Jag vill sammanfatta mina intryck med att konstatera att där Richard Wagner behöver minst fyra timmar för att beröra mig klarar Giuseppe Verdi av detta på halva tiden. Detta skall självklart inte uppfattas som att jag har övergivit Wagners musikvärld för båda jubilanterna behövs och är nödvändiga för stora operaupplevelser.

Om föreställningen

Upphovspersoner

Kreativt team

Musikalisk ledning: Pier Giorgio Morandi
Regi: Nicola Raab
Scenografi: Ashley Martin – Davis
Kostymer: Julia Müer
Videodesign: Ashley Martin – Davis  och Signe Krogh

Medverkande

Otello: Raymond Very
Desdemona: Ann Petersén
Jago: John Lundgren
Cassio: Niels Jörgen Riis
Roderigo: Thomas Peter Koppel
Lodovico: Henning von Schulman
Montano: Sten Byriel
Emilia: Johanne Bock
En härold: Florian Pock
Det Kongelige Operakör
Det Kongelige Kapel
Det Danske Drengekor
Det Danske Pigekor
Statister

Läs mer