Otello småningom en formidabel upplevelse

Fotograf: Lise Junget

Jag var på galapremiären på Otello 2013 inför firandet av 450-års minnet av William Shakespeare och upplevde föreställningen som en alldeles utmärkt operaupplevelse. I går var det dags för nypremiären med samma dirigent Pier Giorgi Morandi, men med andra solister.

Det började starkt med Operakörens kraftfulla inledning, men delvis tyckte jag att föreställningen hade missat en hel del av sin kraft från galapremiären.

Det är svårt att förklara min upplevelse,men det beror absolut inte på varken kör och – solistinsatser och eller Det Kongelige Kapel under ledning av den sjungande italienske dirigenten Pier Giorgio Morandi.

Det kändes långsamt och delvis tappade jag intresset under de två första akterna.

Föreställningen tog dock en helt annan vändning efter pausen. Nu kände jag igen det rappa tempot som jag särskilt uppskattade från premiären!

Det Kongelige Kapel var som vanligt i sitt esse och tillsammans med de fantastiska körinsatserna med Operakören och Det danske Drengekor  och Det Danske Pigekor  blev det en av föreställningens höjdpunkter.

Lodovico gestaltades av Morten Lassenius Kramp på ett alldeles utmärkt sätt både vokalt och inte minst sceniskt.

Simon Duus gjorde som vanligt en fin insats och kanske bidrog  simturen före föreställningen?

Bland övriga manliga solistinsatser vill jag särskilt nämna Michael Kristensens tolkning av Cassio. Här blir det fem stjärnor!

Den amerikanske tenoren Roy Cornelius Smith gjorde en fin och välbalanserad vokal insats, men jag är inte säker på att jag riktigt uppskattade hans sceniska insats. Det kan jag kanske inte klandra honom för utan det är ett ansvar som regissören nog får ta på sig.

Bäst på plan  bland herrarna anser jag att den walesiske barytonen David Kempster var. Här finns intet i övrigt att önska sig varken vokalt eller sceniskt.

Roligt att åter få uppleva Sunsanne Resmark, eleganta mezzo. Bäst bland damerna var annars sopranen Gisela Stille som tog hem eftermiddagens självklara sex stjärnor. Ann Petersen var alldeles utmärkt på gallapremiären, men i mitt tycke var Gisela Stille helt suverän som Desdemona.

Om föreställningen

Nypremiär 29.4.2018 på Det Kongelige Teater Operaen

Upphovspersoner

Musik: Giuseppe Verdi|Libretto: Arrigo Boito efter William Shakespeares skådespel Othello, the moor of Venice|

Konstnärligt  team

Musikalisk ledning: Pier Giorgio Morandi
Regi: Nicola Raab/Anne Fugl
Scenografi: Ashley Martin-Davis
Kostymer: Julia Müer
Ljusdesign: Linus Fellbom
Kampkoreografi: Ran Arthur Braun/Bo Thomas
Videografik: Signe Krogh

Medverkande

Roy Cornelius Smith, Gisela Stille, David Kempster, Michael Kristensen, David Danholt, Morten Lassenius Kramp, Simon Duus, Susanne Resmark, Johann Dornwald

Statister: Kim Lundsgaard, Lars Halby och Peter Schumann

 

Läs mer