Pär Lindskog svensk tenor utomlands

Pär Lindskog svensk tenor

Pär Lindskog svensk tenor utomlands

Efter studier på Operahögskolan i Göteborg och fortsatta studier i Berlin anställdes den svenske tenoren Pär Lindskog av Staatsoper Unter den Linden i Berlin. Där sjöng han ett flertal roller, däribland Max i Friskytten, Steva i Jenufa, Narraboth i Salome och Walter i Tannhäuser, med dirigenter såsom Daniel Barenboim, Michael Gielen, Simone Young och Donald Runnicles.

Pär sjöng sin första Siegfried i Kungliga Operans Ringcykel, först i Siegfried 2006/2007 och sedan i Ragnarök säsongen därpå. De senaste säsongerna har han också sjungit Boris i Katja Kabanova och Albert Gregor i Fallet Makropoulos på Teatro Real i Madrid; titelrollen i Siegfried på Washington National Opera; Max i Friskytten, Albert Gregor i Fallet Makropoulos och Hans Schwalb i Hindemiths Mathis der Maler på Staatsoper i Hamburg, Khovansky i Khovanschina och Guido i Eine Florentinische Tragoedie på La Monnaie i Bryssel, Alwa i Lulu på Opera Australia, Steva i Jenufa and Albert Gregor på Deutsche Oper Berlin; Hoffegut i Braunfels Die Vögel på Grand Theatre de Genève; och Grigory i Boris Godunov, Steva i Jenufa och Armand des Grieux i Henzes Boulevard Solitude på Gran Teatre del Liceu i Barcelona. Han har också sjungit titelrollen i Parsifal, Erik i Den flygande Holländaren och Florestan i Fidelio på Deutsche Oper am Rhein. Pär sjöng även nyligen Schönbergs Gurrelieder med David Zinman på Aspens musikfestival.

Pär Lindskog har framträtt som Florestan i Leonore på Welsh National Opera och på Royal Opera House Covent Garden som Armand des Grieux i Henzes Boulevard Solitude. Han medverkade även på Glyndebourne-festivalen i Niklaus Lehnhoffs Janácek-cykel då han sjöng Albert Gregor, Boris i Katja Kabanova och Steva i Jenufa. Det var också som Albert Gregor i Glyndbourne-versionen av Fallet Makropoulos som Pär debuterade i New York.

Framtida planer i Sverige inkluderar Sergej i Lady Macbeth från Mtsensk på Göteborgsoperan säsongen 2011/2012.

Intervju med Pär Lindskog i OV-Revyn Operavännerna vid Kungliga Operan i Stockholm Februari 2008

Pär Lindskog är i Stockholm en vecka för att göra i princip ingenting! Han bor på Hilton vid Slussen och är lite störd av trafiken, det bullrar både från tunnelbanan och gatorna utanför. – Det blir så när man gästspelar, man får anpassa sig till hotellivet. Jag läser en del men tillbringar min mesta tid med att gå på stan och fotografera, det är ett intresse utöver sången.

Pär skulle ha sjungit i andra Ringens föreställning av Ragnarök, men eftersom den ska tv-inspelas och man ville ha en sångare från den ordinarie ensemblen blev det Lars Cleveman som sjöng rollen som Siegfried. Pär är därför cover nu och använder tiden till att jobba på sin kommande roll i Lohengrin. Den föreställningen ges i tyska Gera i Thüringen, en för oss lite okänd plats som vi kanske inte så ofta besöker.

Pär, som bor i Berlin, blev värvad av Operans konstnärlige ledare Menno Feenstra att göra Siegfried i Staffan Valdemar Holms uppsättning av Ringen på Stockholmsoperan. Han sjöng då i Glyndebourne, där han f.ö. medverkat i ett stort antal sommarfestivaler, och Menno tyckte att den duktige svenske tenoren skulle återföras till hemlandet för båda Siegfried-rollerna.

– Det blev min debut, inte i Wagnerfacket, men som Siegfried, säger Pär som hittills avverkat två Jung-Siegfried och tre Siegfried i Ragnarök på Stockholmsoperan. Han skall också sjunga de två resterande föreställningarna av Ragnarök i mars. – Jag har tidigare sjungit Siegmund i Valkyrian på English National Opera i London och har också gjort ett par Parsifal-föreställningar samt styrmannen och Erik i Den flygande holländaren. Annars har jag huvudsakligen hållit mig till annan tysk repertoar, dock ej Mozart, honom sjunger jag helst bara i badrummet, förklarar Pär.

Han gick Teater- och Operahögskolan i Göteborg, f.ö. som en av deras yngsta elever, och blev sedan ganska snabbt värvad till Staatsoper i Berlin. – Det var 1987 och muren hade ännu inte fallit. Jag hade inget visum till Östtyskland och när jag klev av på Hauptbahnhof i Östberlin blev jag snabbt lotsad till en resebyrå som skulle ordna detta. Sedan skulle jag ta min bostad i besittning. Det var en liten lägenhet i gatuplanet, mycket enkel och uppvärmd med kolkamin – jag minns än lukten av brunkolen som jag själv fick åka och hämta. Det kändes som att återföras till 1920-talet. Jag upptäckte sedan också att den lön jag fick på operan, som enligt dåtida mått var ganska rundligt tilltagen men utbetald i östmark, knappast gick att göra av med. Det fanns ingenting att handla och man kunde bara använda pengarna inom DDR. Men jag åt och drack gott!

Operan i Berlin tog emot Pär med öppna armar och han gjorde sin debut som förste fången i Fidelio med Ottmar Suitner som dirigent. Han har senare sjungit även de övriga tenorrollerna i den operan. Andra operor med Pär i rollistan är Friskytten, Salome, Rosenkavaljeren och Den flygande holländaren. Han har också medverkat i ett flertal av Janáeks operor som Katja Kabanova, Testamentet och Jenufa. Den sistnämnda sjöng han bl.a. i Barcelona mot Nina Stemme och den föreställningen finns att köpa på dvd. Han har även sjungit operett, bl.a. Alfred i Läderlappen med Håkan Hagegård och Ragnar Ulfung i Glyndebourne.

– En annan intressant roll var Alva i Lulu som var dirigenten Simone Youngs sista produktion på den världsberömda operan i Sydney. Jag sjöng även i hennes första produktion i Hamburg, Mathis der Maler av Paul Hindemith.

Pär trivs med pulsen i Berlin och har under årens lopp fått många vänner där. Efter föreställningarna kanske man kan hitta honom på någon av stadens trendkrogar som Borschhouse och Bocca di Bacio, där operafolket brukar samlas. – Men jag är ingen kändis. Berlin är en stor och anonym stad. Här i Stockholm är jag lite på främmande mark. Jag har min släkt på västkusten och har aldrig bott här stadigvarande.

En ny utmaning väntar Pär, när han ska göra Siegfried på Washington National Opera i Washington DC. Rhenguldet och Valkyrian har redan haft premiär och Siegfried premiärvisas våren 2009. Då är Pär uppsatt på rollistan. Som Brünnhilde är Irene Theorin engagerad. Hon är som bekant mest verksam på Köpenhamnsoperan. Regissör för Ringen i Washington är Francesca Zambello och dirigent Heinz Fricke. Det låter onekligen lockande att åka dit!

Ur OV-Revyn (2007) – Operavännerna vid Kungliga Operan © Artikelförfattaren Ann Löfberg och OperaVännerna vid Kungliga Operan

Om du efter att läst denna intressanta artikel önskar bli medlem hos Operavännerna vid Kungliga operan i Stockholm har du här en direktlänk till föreningens hemsida

Upplevda föreställningar

OperaRollOperahusDatum
SiegfriedSiegfriedWermland Opera22.4.2011
SiegfriedSiegfriedWermland Opera17.6.2011
RagnarökSiegfriedWermland Opera24.4.2011
RagnarökSiegfriedWermland Opera19.6.2011
Lady Macbeth från MzenskSergejGöteborgsOperan4.2.2012
EnleveringenPedrilloKamraterna16.6.2017

Läs mer

Wermland Opera om Pär Lindskog

GöteborgsOperan om Pär Lindskog

Om Pär Lindskog

Sammanställt av Mogens H Andersson

Related posts

Kommentera