Parsifal från Bayreuth 2016 en stor besvikelse

Parsifal
86 / 100

Varje ny produktion av Parsifal i Bayreuth är en speciell händelse, eftersom den skrevs speciellt med Bayreuth akustik i åtanke. Sommaren 2016 presenterade regissören Uwe Eric Laufenberg sin läsning av Wagners Bühnenweihfestspiel och överförde den till en region som gränsar till Irak, Turkiet, Armenien och Azerbajdzjan – med andra ord till hjärtat av dagens religiösa krig.

Parsifal från Bayreuth 2016 en stor besvikelse

Sångarlaget skryter med Klaus Florian Vogt som en silverfärgad men ändå klar-tonad Parsifal, den fantastiska Elena Pankratova som Kundry, “Rose from Hell”, välröstade Georg Zeppenfeld som Gurnemanz, Ryan McKinny med sin polerade baryton som Amfortas och Gerd Grochowski i en av hans sista stora roller som Klingsor.

New York Times var full av beröm

“Känslig, visuellt arresterande … Med en utmärkt roll och dirigenten Hartmut Haenchen ritade strålande ljud och slående transparens från festivalorkestern, var detta en sublim och provocerande Parsifal.”

Avslutning

Det skulle bi den magnifika avslutningen på flera veckors virtuella besök i Bayreuth genom att få uppleva Wagners sista opera som dessutom är komponerad med tanke på de speciella förhållandena som råder i Festspielshaus i Bayreuth.

Nu blev det inte riktigt så utan Parsifal blev en av mina minsta operaupplevelser eller uttryckt med andra ord en av mina största besvikelser.

Musikaliskt och vokalt var det en alldeles utmärkt föreställning, men scenografin hade jag mycket svårt att ta till mig.

Rörigt

Det var rörigt och jag fick intrycket att regissörens tankar var att allting skulle hända på alla ställen på scenen och helst samtidigt.

Regissören hade förlagt handlingen till en region som gränsar till Irak, Turkiet, Armenien och Azerbajdzjan – med andra ord till hjärtat av dagens religiösa krig.

Parsifal

För mig handlar inte Parsifal om krig och det finns inget i musiken som påminner mig om varken krig eller soldater. Wagner byggde sitt libretto på Parsifal-legenden och det finns i mycket kvar av varken detta eller den kristna legenden som handlar om att Josef av Arimathea samlade Jesus blod i en bägare (Graal) som tillsammans med spjutet som genomborrade hans sida förvarades av riddarna på slottet Montsalvat i Spanien. De heliga föremålen skulle ge ett evigt liv till riddarna.

Musiken

Operan är statisk i sin handling och domineras av religiös allvar. Musiken i operan erbjuder flera höjdpunkter bl.a. Förspelet, Långfredagsundret, Kundrys sång Ich sah das Kind (jag såg barnet) och den magnifika slutscenen. Av detta finns det inte många spår kvar i Uwe Eric Laufenbergs uppsättning.

Jo, jag är medveten om att man inte skall jämföra olika uppsättningar med varandra, men jag upplevde Harry Kupfers uppsättning på Det Kongelige Teaters Gamle scene vid påsktid år 2 000. Efter att ha sett föreställningen upplevde jag närmast en religiös upplevelse och trots att jag egentligen inte är religiös till min natur…

Efter att ha sett denna omtalade uppsättning är jag mest bara oerhört besviken och det är regissören Uwe Eric Laufenberg som  helt får ta på sig ansvaret att helt ha fördärvat min förväntade stora upplevelse.

Konstnärligt team

Dirigent: Hartmut Haenchen
Regissör: Uwe Eric Laufenberg
Scenografi: Gisbert Jäkel
Kostymdesigner: Jessica Karge
Ljusdesigner: Reinhard Traub
Videodesigner: Gérard Naziri
Videoregissör: Michael Beyer

Medverkande

Amfortas: Ryan McKinny
Titurel: Karl-Heinz Lehner
Gurnemanz: Georg Zeppenfeld
Parsifal: Klaus Florian Vogt
Klingsor: Gerd Grochowski
Kundry: Elena Pankratova
Erster Gralsritter: Tansel Akzeybek
Zweiter Gralsritter: Timo Riihonen
Erster Knappe: Alexandra Steiner
Zweiter Knappe: Mareike Morr
Dritter Knappe: Charles Kim
Vierter Knappe: Stefan Heibach
Klingsors blomsterflickor: Anna Siminska, Katharina Persicke, Mareike Morr, Alexandra Steiner, Bele Kumberger, Ingeborg Gillebo
Stimme aus der Höhe: Wiebke Lehmkuhl

STÖDFOND

Tillsammans med festivalledningen har Friends of Bayreuth inrättat en nödfond för artister från Bayreuth-festivalen. Konstnärer och artister som är i behov som ett resultat av Corona-pandemin ska stödjas av denna fond. Inkomster som genereras av försäljningen av dessa biljetter till DG Stage-Bayreuth Festival kommer också att gynna denna fond.

MER ATT LÄSA