Passageraren en djupt gripande upplevelse

Leif Jone Ölberg foto: Kåre Viemose

Passageraren en djupt gripande upplevelse

Den Jyske Opera i Musikhuset i Aarhus

Premiär: 22.8.2018

Musik: Mieczyslaw Weinberg|Texst: Alexander Medvedev baserat på en novell av Zofia Posmysz, Passazirkha|Konstnärligt team: Dirigent: Christopher Lichtenstein|Regissör: Philipp Kochheim|Scenograf och kostymdesign:Anja Jungheinrich|Ljusdesigner:Frank Karster|

Medverkande: Dorothea Spilger, Stefania Dovhan, Daniel Szeili, Leif Jone Ölberg, Tanja Christine Kuhn, Johanne Höglund, Lise Christensen, Silvia Micu, Bolette Bruno Hansen, Esttrid Mole Ipsen, Annette Dahl, Andreas Winther, Thomas Christian Sigh, Tobias Glagau, Birgitte Mosegaard Pedersen, Eline Denice Risager, Morten Vang, Jens Bové

Vi möts av storbandsinspirerad dansmusik när vi kommer in i salongen på Musikhuset. På scenen ser vi en oceanångare på väg att lägga ut från kajplatsen på väg till fjärran land.

Ombord befinner sig tre personer, som är vitala för handlingen men också en hel del andra passagerare och uniformsklädd serveringspersonal.

Lisa är på väg med sin man som skall tillträda en diplomattjänst i Brasilien och det är ett femtontal år efter krigsslutet. Lisa har tjänstgjort i SS med placering i Auschwitz ett faktum som inte har berättat för sin man.

På väg upp för en lejdare möter Lisa, Martha som  kom från ingenstans. Det blir en enorm chock och en stark påminnelse om den stora hemligheten som hon har burit på sedan krigsslutet. Lisa avkrävs en förklaring på vad som har hänt, men hon försöker ta en genväg och lura sin man genom att säga att hon bara hade lytt order och gjort sin plikt.

Vi lämnar fartyget och får se scener inifrån Auschwitz som får betraktas som en scenografisk fullträff, men också oerhört gripande och alldeles förfärliga. Det blir oerhört realisistiskt och den utmärkta ljusdesignern bidrar till att skapa en bild av hur livet kunde te sig i Auschwitz.

Musikaliskt förstärks intrycket av Weinbergs utmärkta varierande musik och dirigenten Christopher Liechtenstein dynamiska lyhördhet förstärker den scenografiska och musikaliska upplevelsen.

Den Jyske Operakör har en ledande roll i föreställningen och kören som helhet är värd en extra eloge! Att dessutom kunna sjunga på sju olika språk är ännu mer imponerande!

De vokala insatserna, som är av bästa märke levereras av solisterna från olika delar av kontinenten och även om de flesta sångarna är helt nya bekantskaper för mig imponerar de storligen sceniskt och vokalt.

Det är svårt att särskilt framhålla några solister mest på grund av mängden av sångare men det fanns flera utmärkta vokala insatser, särskilt i andra akten.

Bäst på plan var Leif  Jone Ölberg i partiet som Tadeusz och då tänker jag både på gestaltningen och det vokala! Dessutom fick han också fick briljera som violinist!

Tillsammans med Stefania Dovhan blev det en absolut fullträff! Oerhört stark berörande insats av de älskande.

Det blev en bländande musikalisk upplevelse och det är verkligen synd att DJO bara ger fyra föreställningar av denna viktiga opera. Det är en uppsättning som jag hoppas att fler nordiska operahus väljer att satsa på!

Anmeldelser och recensioner

John Christiansen i  JC-klassisk

Gregers DH

Peter Wang i Operaens Venner

Jakob Wivel i Börsen

Related posts