Pigen fra Vesten klangfull upplevelse

Ann Petersen – Fotograf: Miklos Szabo

Pigen fra Vesten klangfull upplevelse

Premiär 10 november 2017 på Det Kongelige Teater, Operaen

Musik: Giacomo Puccini|Text Guelfo Civinini och Carlo Zangarini efter en  pjäs av David Belasco (The Girl of the Golden West)|Konstnärligt team|Dirigent: Aleksander Vedernikov|Regissör: Christoffer Berdal|Scenografi och kostymdesign: Palle Steen Christensen|Ljusdesign: Mikael Sylvest|Koreografi: Kristian Studsgaard|Medverkande|Ann Petersen|Johan Reuter|Niels Jörgen Riis|Michael Kristensen|Kyungil Ko|Jens Söndergaard|Oscar Marin|Teit Kanstrup|Leif Jone Ölberg|Magnus Gislason|Michael Bracegirdle|Joel Kyhle|Joakim Larsson|Rasmus Ruge|Johanne Bock|Simon Schelling|Lasse Christian Bach|Johan Olsson|Det Kongelige Kapel|Det Kongelige Operakör|Denis Segond|

Giacomo Puccinis, Pigen fra Vesten, på svenska Flickan från Västern eller La fanciulla del West, på originalspråk. Operan skrevs ursprungligen  för Metropolitan Opera och hade premiär där år 1910 bl a med Caruso i en av de ledande rollerna.

Flickan från Västern hade inte Sverigepremiär förrän 29 december 1934 och gavs då i nio föreställningar. Senast verket sattes upp i Sverige torde ha varit Malmö Operas uppsättning med Signe Lind som Minnie och Dick Johnson sjöngs av Michael Weinius och sheriffen Rance av Bengt Krantz, hösten 2007.

I Danmark sattes Pigen fra Vesten först upp av Den Jyske Opera i Aarhus säsongen 2009-10 och med Jens Söndergaard som Jake Wallace och Mathias Hedegaard som Trin.

Det tog alltså mer än etthundra år innan verket nådde Det Kongelige Teater och Operaen, men bättre sent än aldrig och det kan vi säkert tacka den tidigare operachefen, Sven Müller för.

Det här verket tillhör egentligen inte mina  favoritoperor, signerad av Giacomo Puccini, utan jag gillar både  ”Madame Butterfly”, ”Turandot” och inte minst ”Tosca”, mycket bättre och det handlar ju i grund och botten  om att ”Flickan från Västern” helt saknar de stora ariorna, som är så intimt förknippade med Puccini´s verk. Den enda arian som jag minns är tenorarian ”Ch´ella Mi creda”, som Johnson sjunger i slutet av tredje akten. En aria som varar typ två minuter och därefter övergår direkt i ett ensemblespel.

Flera anser att detta tillhör hans bästa musikdramatiska verk och det är möjligt att det är så, dock inte i min operavärld, men efter kvällens fantastiska vokalupplevelse är jag nog beredd att ompröva min inställning ännu en gång.

Uppsättningen regisserades av en för mig helt ny bekantskap nämligen Christoffer Berdal. Han har valt att förlägga handlingen till modern tid, men på en obestämdbar plats. Han gör det bra, som det heter i TV-reklamen, men scenografiskt är jag inte särskild imponerad, men slutscenen imponerar.

På sångarinsatserna kan man konstatera att det är mycket hög klass och det behövs också för att verket skall upplevas på bästa sätt, men det är inte bara hög klass på de tre huvudrollerna utan Det Kongelige Operakör gör en fantastisk fin insats vilket också de andra medlemmarna av solistensemblen med råge lyckas med.

Det speciella med denna opera är den kraftiga dominansen av skönsjungande män och att det endast finns två kvinnor på rollistan nämligen Ann Petersen och Johanne Bock, men detta speglar ju också det verkliga livet i librettots guldgrävarläger.

Men vilka kvinnor och Ann Petersen var som klippt och skuren för denna roll. Det är hennes bästa insats, som jag har upplevt henne i och här blir det full pott dvs sex stjärnor!

Bland de två andra huvudrollerna, som sjöngs av Johan Reuter respektive Niels Jörgen Riis kan jag direkt konstatera att jag inte tidigare har hört herrarna så bra som de var i går kväll. Särskilt imponerad blev jag av den bornholmske tenoren, Niels Jörgen Riis insatser

Bland solistinsatserna i övrigt uppskattade jag speciellt, Jens Söndergaard, Kyungil Ko, Michael Kristensen, Leif Jone Ölberg och Simon Schelling. Dessutom imponerades av morgondagens sångstjärnor Joakim Larsson, som Larkens och Joel Kyhle i partiet som Happy  och som ju är elever på Operaakademiet till vardags.

Utöver dessa nämnda insatser måste jag ju också särskilt framhålla aftonens dirigent Alexander Vedernikov insatser tillsammans med Det Kongelige Kapel och jag tror inte att jag är ensam om den uppfattningen.

Föreställningen ges t o m 26 januari och det är ett starkt läge för en Köpenhamnsresa trots att det fortfarande tyvärr tar lång tid att komma hem igen.

Anmeldelser/recensioner

Sören Kassebeer i Berlingske Tidende

Related posts

2 thoughts on “Pigen fra Vesten klangfull upplevelse

  1. Hans Svärd

    Senast operan sattes upp i Sverige var inte i Malmö utan i Stockholm 2011. En underbar föreställning i regi av Christof Loy och med Nina Stemme, Aleksandrs Antonenko och John Lundgren!

    1. Beebyte

      Flickan från Västern sattes upp hösten 2007 på Malmö Opera

Kommentera