Pippin: Det kan ju diskuteras om jag blev så mycket klokare på vad som är meningen med livet efter att ha upplevt Pippins öden och äventyr. Det är absolut säkert att uppsättningen är en ren triumf för de medverkande och i synnerhet för regissören Ronny Danielsson. Det är lite som kronan på verket för nestorn i musikalsammanhang på Malmö Opera.
Pippin – musikalsuccé på Malmö Opera
Pippin är ursprungligen en amerikansk musikal från 1970-talets USA. Pippin hade sin Sverigepremiär i lördags, och i går en helt vanlig fredagskväll fick jag möjlighet att själv uppleva uppsättningen.
I sanningens namn gick jag till Malmö Opera utan några större förhoppningar eller förväntningar, men ibland blir det trots förutfattade meningar mycket bra. I går kväll blev det en sådan kväll!
Det blev en av mina bättre musikalkvällar på Malmö Opera och en av anledningar tror jag är att musiken var melodisk och med hög igenkänningsfaktor! En lyhörd dirigent bidrar till den fulländade musikaliska upplevelsen hade orkestern i sin hand.
Föreställningen leds av spelledaren som typ hälsar närvarande damer och herrar välkomna men också de som ännu inte har bestämt sitt kön.
Som vanligt när det gäller musikal-föreställningar så är samspelet mellan solister och ensemble eller speltrupp som det kallas i programbladet alldeles utmärkt. Det dansas och gestaltas koreografiskt, entusiastiskt och kraftfullt och både scen och salong tas i anspråk.
Det gör att föreställningen känns mer levande och att en del av publiken kommer närmare solister och speltrupp. Till detta intryck bidrar med all sannolikhet orkesterns placering på den vridbara scenen.
Det är alltså full fart från början till slut och det upplevs som fräscht och stimulerande.Utmärkt scenografisk lösning med fantasirika kostymer!
Det finns flera utmärkta dans, sång och skådespelareinsatser föreställningen igenom. Lindy Larssons spelledare lämnar intet i övrigt att önska! Johannes Wanselow gör en bejublad insats som tante Berthe och leder allsången eller rättare sagt refrängen. En trio damer gör utmärkta insatser med Åsa Fång i spetsen.
Till föreställningens absoluta höjdpunkter räknar jag framförallt Pippin själv som gestaltas av Oscar Pierrou Lindén. Här handlar det om A Song and Danceman. Inte bara sjunger han alldeles utmärkt utan det hörs hur rösten anpassas och utvecklas föreställningen genom. Pricken över i:eet blir det kombinerade song och dansnumret i andra akten.
Det blev alltså en alldeles utmärkt fredagskväll i musikalens värld på Malmö Opera. Föreställningen ges till slutet av april och det är en stark rekommendation att du gör ett besök innan dess.
Om föreställningen
Sett föreställningen 2.2.2018
Upphovspersoner
Musik: Stephen Schwartz|Manus: Roger O Hirson|Orkestrering för Malmö Opera: Joakim Hallin|Översättning: Edward af Sillén|Översättning sångtexter: Edward af Sillén & Daniel Rehn|
Team
Scenografi: Martin Choucholousek
Kostym: Camilla Thulin
Ljus: Emma Weil
Ljud: Avgoustas Psillas för Autograph
Koreografi: Roger Lybeck
Regi: Ronny Danielsson
Dirigent: Joakim Hallin
Medverkande
Lindy Larsson, Oscar Pierrou Lindén, Michael Jansson, Kitty Chan, Nina Pressing, Johannes Wanselow, Åsa Fång, Theo|
Speltrupp
Davio Di, Glenn Edell, Karolina Engelbrektsson, Henric Flodin, Elisabeth Hammersboen Rustad, Anna Holmström, Oskar Kongshöj, Sara Lehmann, Jonas Schlyter, Sandro Skagerberg, Fredrik Wentzel, Joel Zerpe, Ulrika Ånäs | Swing: Tommy Englund