Recension: Cavalleria Rusticana & Pagliacci

Det blev dramatisk premiär inte bara på grund av den dramatiska handlingen i de två enaktarna utan också för dramatiken i salongen när två personer behövde akut läkarhjälp under föreställningens gång. Allt gick professionellt  till åtminstone vid den första händelsen som skedde strax framför mig.

GöteborgsOperans medarbetare, tillsammans med läkare i salongen, såg snabbt till att de drabbade personerna fick hjälp  och föreställningen fortsatte precis där den slutade och inte bara en gång utan också en andra gång med en kvarts mellanrum men på olika ställen i salongen.

Efter pausen och strax innan föreställningen började med Pagliacci meddelade operachefen Stephen Langridge att de drabbade hade repat sig efter ankomsten till sjukhuset och han tackade också medarbetare på scen och salong för en utmärkt insats! Publiken kvitterade med en lång och kraftfull applåd!

Uppsättningen är signerad den unge italienske regissören Damiano Michieletto och hans team som bl a hade stor framgång med Puccinis Il Trittico på Det Kongelige Teater i Köpenhamn för några år sedan.

Jag minns att jag inte var speciellt road av regigreppet och hade egentligen bestämt mig för att nöja med att lyssna på direktsändningen i P 2. Men när jag såg lista på de medverkande sångarna med Joachim Bäckström i spetsen och  kanske Carolina Sandgren ångrade jag mig.  Efter att ha läst min operaväns entusiasm efter genrepet bestämde jag mig för att åka till Göteborg, trots allt! Dessutom noterade jag att GöteborgsOperan hade gjort det kloka valet att låta två tenorer gestalta Canio respektive Turuddi. Det visade sig vara ett klokt beslut åtminstone i efterhand för det blev faktiskt en av de bästa  operaupplevelserna just på GöteborgsOperan. Handlingen är förlagd  kring 1950-talet i en typisk italiensk by och där  första delen utspelar sig  kring en av byns centrala punkter dock inte den sedvanliga kyrkobyggnaden.

Musikaliskt var det en alldeles utmärkt val att låta den italienske dirigenten Pier Giorgio Morandi sköta kör med extrakör, orkester och solister. Sceniskt är det en förnämlig uppsättning och där man använder sig av sångarna som skådespelare i den ena delen och gestaltande sångare i andra delen. Vokalt och gestaltningsmässigt är det en formidabel föreställning där alla sångarna är gör bra ifrån sig även om jag hade önskat mig andra röster här och där. Bäst på plan är i Cavalleria Rusticana är Joachim Bäckström som Turuddi och Åke Zetterström som Alfio. Det betyder inte att övriga gör någon dålig insats, tvärtom, men jag är i grunden tveksam till att Santuzza skall sjungas av en dramatisk sopran även om det kanske är det vanligaste valet.

Pagliacci med en lysande Tomas Lind

Pagliacci. Tomas Lind som Canio. – foto: Lennart Sjöberg

Mats Persson inleder och avslutar Pagliacci och han gör det mycket bra och  även här ser jag detta som en av hans starkaste och mest berörande insatser! Luthando Qave och Markus Pettersson svarar för habila insatser som Silvio respektive Beppe! Carolina Sandgren skulle egentligen bara sjunga de tre sista föreställningarna,men på grund av Ida Falk Winland var indisponerad fick hon sjunga rollen både på genrepet och premiärföreställningen och det gjorde hon helt enkelt strålande! I Pagliacci imponerar Tomas Lind i partiet som Canio och då tänker jag lika mycket på det sceniska som det vokala uttrycket. Linds insats här är en av de bästa insatserna som jag har upplevt honom i och då har jag hört honom i olika partier sedan 1991.

Min uppfattning kring det jag kallar för regigreppet kvarstår, men som helhet är det en mycket fin uppsättning som jag verkligen kan rekommendera alla att få uppleva och särskilt  till yngre och förstagångsbesökare.

Om föreställningen

Premiärdatum: 9 februari  2019
Plats: GöteborgsOperan, Göteborg