Recension: Den flygande holländaren på Malmö Opera

Premiären på Richard Wagners Den flygande holländaren blev en formidabel upplevelse. Det  blev en kväll på operan där det inte fanns mycket i övrigt att önska! Vid applådtacket avtackades de medverkande med stående ovationer, vilket var helt följdriktigt och helt befogat!

Det är inte första gången jag upplever Den flygande holländaren och jag minns fortfarande Stein Winges version på dåvarande  Malmö Musikteater runt 2002, men också de andra uppsättningarna där Opera på Skäret presenterade en fin uppsättning bl a med den danske hjältetenoren Magnus Vigilius. En del andra uppsättningar vill jag ju helst bara glömma! Folkoperans version med två flyglar var dock spännande och intressant!

Det konstnärliga teamet med den holländske regissören Lotte de Beer i spetsen  har valt att använda sig av Carl Larssons Sundborn.Det skall konstateras  att i ärlighetens namn förstod jag först inte denna koppling, men när jag ser resultatet kan jag inte annat än imponeras av idén. Det är genialiskt och på gränsen till mästerligt! Berättelsen blir så mycket mer trovärdig när  den som här presenteras i en fullt igenkänningsbar  och naturlig miljö. Legenden blir så mycket mer begriplig och trovärdig när det på detta sätt har en hög igenkänningsfaktor. Malmö Operakör gör som vanligt en utmärkt insats och inte minst i inledningen av tredje akten, som är så skickligt gjord att publiken spontant applåderar bara inför öppningsscenen!

Musikaliskt gillar jag inte riktigt inledningen eller heter det förspel eller ouvertyr, när det gäller Wagner? Efter en stund är jag också med på noterna och det blir allt bättre och bättre också i mina öron.Vokalt är det en formidabel och helt enkelt en lysande uppvisning i fantastiska röster av högsta internationella standard!Roligt att åter få lyssna till  Karin Lovelius, som Mary och den amerikanske tenoren Tim Fallon gjorde en ytterst välsjungen insats som styrmannen! Den ryske basen Nikolay Didenko hade inte en av sina bästa dagar, men levererade  en fullt godkänd insats inte utan komiska poänger, men saknade den värme i rösten som borde finnas för sin älskade Senta!

Den ungerske tenoren, Zoltán Nyári gjorde en mycket fin och trovärdig gestaltning av  Erik som tidigare hade fått Sentas löfte om förestående bröllop. Det går inte att ta miste på hans besvikelse och att han dyrkar Senta i sitt musikaliska och vokala uttryck. Det känns som jag lägger all min sympati i hans gestaltning!

Den österrikiske basbarytonen Josef Wagner gör en fullständigt lysande  och övertygande insats som Holländaren som än en gång får ge sig ut på de sju haven och sitt sökande efter en trogen kvinna. Det vokala och sceniska uttrycket är formidabelt, lysande och magnifikt. Hans framförande där han utnyttjade en del av salongen för, att därefter slå sig ned i en ledig stol på vänster sidoparkett, skapade en särskild närhet till berättelsen.

Cornelia Beskow gjorde en magnifik scenisk och vokal insats som Senta och något annat hade jag inte förväntat mig! Det är säkerligen en insats som kommer att växa ytterligare när premiärnerver är lagda på hyllan!

Avslutningsvis är detta utan tvekan den bästa versionen som jag har upplevt under årens lopp och jag kommer att räkna denna uppsättning  som en av de bästa uppsättningar, upplevda på Malmö Opera överhuvudtaget, åtminstone under överblickbar tid. Om du bara skall se en operaföreställning i  år är Den flygande holländaren det självklara valet! Uppsättningen ges t o m 31 mars dock med olika sångare i huvudrollen.

Om föreställningen

Information

Premiärdatum: 2 februari 2019