Recension: Drot och Marsk på Operaen i Köpenhamn

Sine Bundgaard och Peter Lodahl - foto: Miklos Szabo

I fredags kväll Rickard Strauss Rosenkavaljeren i Oslo och efter en åtta timmars lång bussresa från Oslo till Köpenhamn blev det Peter Heises Drot & Marsk på Det Kongelige Teater – Operan. Kanske blev det en operaupplevelse som jag skulle ha väntat med? Det blev en musikaliskt helt annorlunda upplevelse, som jag kanske inte fullt ut hade möjlighet att ta till mig? Det blev på flera plan ändå en fin operaupplevelse inte minst på grund av utmärkta vokala och sceniska insatser av en kvartett utmärkta danska solister med Sine Bundgaard, Peter Lodahl och Johan Reuter i spetsen och inte minst Det Kongelige Kapel och Kor

Drot & Marsk har getts på Det Kongelige Teater 184 gånger sedan premiären 1878 och fram till 1974,och med ytterligare 15 föreställningar 1993. Det brukar sägas att Drot & Marsk är den danska nationaloperan och det är fullt möjligt, men jag har annars alltid trott att det var Carl Nielsens Maskarade. (Text är korrigerad efter påpekande om faktafel)

Oavsett hur det förhåller sig med detta så handlar Drot & Marsk om mordet  på kung Erik Klipping i Finderups lada 1286. Det är en berättelse om plikt och kärlek, men också vad som sker om kungen inte lever ett liv som förväntat och sätter nationens ära före sig själv och sina erotiska lustar.

Musikaliskt hade jag inte helt enkelt att ta till mig musiken!  I mina öron lät det mest som orkestern spelade starkt, men också med andra instrument än vad som är vanligt, när det gäller opera.

Sceniskt var det en något förvirrande upplevelse med många förflyttningar som jag hade svårt att hänga med i. Att det växlade men olika miljöer var uppenbart, men också att det konstnärliga teamet ville visa på olika världar. Det blev dock inte förrän i efterhand fullt klart för mig vilka världar som gällde. Det kändes som regissören hade lämnat personregin helt åt sitt öde och överlåtit åt sångarna att själv finna sina positioner.

Vokalt blev det en mycket fin upplevelse och här imponerade framförallt Sine Bundgaard som den dubbelt utnyttjade Ingeborg. Det är att betrakta som en helt formidabel prestation att så helt kunna leva in sig i rollen och med allt som den kräver i kampen mellan man och barn och kungen. Här blir det sex stjärnor!

Imponerade gjorde också Sofie Elkjaer Jensen som här gestaltade Aase och gjorde det från inledningen av första akten och med alla koloraturerna på plats och inte minst i scenerna med kung Erik. Om inte Sofie Elkjaer Jensen har haft sitt genombrott ännu så vill jag gärna betrakta hennes insats här som ett genombrott!

Bland herrarna så imponerar, trion bestående av två tenorer och en baryton. Alla tre sångarna har jag kunnat följa under en lång rad av år, men frågan är om deras insats på premiären i går kväll får betraktas som en av deras bästa insatser.

De var alldeles utmärkta och kompletterade varandra röstmässigt helt perfekt! Tenoren Gert Henning-Jensen är alldeles utmärkt i sitt vokala  framträdande och han är  ypperlig sceniskt, och i går visade han sig från sin bästa sida såväl vokalt som sceniskt!

Johan Reuter omskrivs ibland som den danske världsbarytonen  och solist på Det Kongelige Teater och i går visade han verkligen prov på att hans rykte var korrekt och ytterst välförtjänt!

Kung Erik sjöngs och gestaltades av Peter Lodahl och hans insats vill jag ändå framhålla som något av det bästa jag har hört och sett av honom, dock med undantag från Strauss Daphne, som jag upplevde på La Monnaie i Bryssel för ett par år sedan! Aftonens andra sex stjärnor utdelas alltså till Peter Lodahl!

Till sist det sjöngs på danska och det känns ju både naturligt och önskvärt, men denna gång kunde jag i alla fall följa texten på engelska, vilket underlättar förståelsen av handlingen i verket. Det uppskattas särskilt för en danskfödd, men uppvuxen i Sverige med allt vad det innebär!

Läs mer

Om föreställningen

Premiär på Det Kongelige Teater  23 mars 2019

Upphovspersoner

Musik: Peter Heise|Libretto: Christian Richardt

Team

Musikalisk Ledning: Michael Schönwandt
Regi: Kasper Holten och Amy Lane
Scenografi: Philipp Fürhofer
Kostymdesign: Anja Vang Kragh
Ljusdesign: Jesper Kongshaug
Koreografi: Jo Meredith

Medverkande

Peter Lodahl, Johan Reuter, Sine Bundgaard, Gert Henning-Jensen, Sofie Elkjaer Jensen, Morten Staugaard, Simon Duus, Mathias Monrad Möller, Teit Kanstrup.Statister: Kim Lundsaard Nielsen,Amund Bentsen, Dan Loffredo, Henrik Andersson, Det Kongelige Kapel, Det Kongelige Kapel