Recension: Fritiofs saga konsertant på GO!

Julia Sporsén - Foto:Tilo Stengel

Tegnérs Frithiofs saga handlar om kärleken mellan bondsonen Frithiof och kungadottern Ingeborg. Inför invigningen av Konglig.Teatern år 1898, utlystes en tävling. Elfrida Andrée antog utmaningen och bad Selma Lagerlöf om ett samarbete med librettot. Någon vinst blev det aldrig och först nu uppförs operan i sin helhet.

“Ett ospelat mästerverk väcks ur glömskan” – samtal om Fritiofs saga

GöteborgsOperan har under några säsonger gett ett antal äldre svenska operor i konsertant form och på Internationella Kvinnodagen den 8 mars var det dags för Elfrida Andrées aldrig tidigare spelade verk åtminstone inte i sin helhet Fritiofs saga. Föreställningen direktsändes i Sveriges Radio

Innan föreställningen bjöds det på en paneldiskussion med följande medverkande:

  • Eva Öhrström, musikvetare och författare som har skrivit en bok om Elfrida Andrée
  • Lisbeth Stenberg, litteraturvetare och bl a expert på Selma Lagerlöf
  • Ebba Witt-Brattström, litteraturvetare med särskild inriktning på kvinnliga författare och deras villkor historiskt
  • Rut Pergament, pianist och instuderare på ”Fritiofs saga”
  • Samtalsledare: Göran Gademan, dramaturg

Det var ett trevligt  initiativ att få vara med på introduktionen  och få ta del av alla dessa kvinnliga experters syn som kanske inte alltid delades av Göran Gademan GöteborgsOperans dramaturg.

Fritiofs saga komponerades egentligen som ett bidrag till tävlingen inför Kungliga Teaterns invigning 1898. Andrées bidrag valdes inte ut (det gjorde för övrigt inget av de inskickade partituren) och hon sammanställde därför en ofta spelad Fritiof-svit för orkester.

Det blev en makalös vacker musikalisk upplevelse och därtill en helt oväntad upplevelse!  Jag hade kanske inte direkt några höga förväntningar utan jag dit mest av ren nyfikenhet och för att uppskattar initiativet från GöteborgsOperans sida att ge dessa äldre okända svenska operor. Ibland konstateras det att det oftast finns både en anledning och förklaring till att vissa äldre verk aldrig ges. Elfrida Andrées Fritiof saga utgör  ett levande exempel på att det ibland kan bli helt fel i prioriteringen.

Den  helt omtumlande musikaliska upplevelsen fick mig att fundera varför detta verk inte spelas på ett operahus nära dig? Wermland Opera  gjorde en insats för några år sedan genom att spela en del av verket.

Den enda invändningen jag har är att det var svårt  att hänga med i det gammaldags poetiska språket eftersom det användes ord som kanske inte har samma betydelse eller innebörd i dag. Det är kanske inte heller helt enkelt att anpassa det poetiska uttrycket till operasång, och jag upplevde verket mer som en tondikt med  mycket vacker sång.

GöteborgsOperans Orkester och Kör under ledning av Folkoperans musikaliska chef levererade en insats med en fin orkesterklang och framförandet var definitivt en av föreställningens höjdpunkter.

Barytonen Carl Ackerfeldt, gjorde som brukligt är en mycket fin insats, här som kung Ring och till andra utmärkta röster räknar jag också Anders Lorentzsons Hilding.

Tenoren Markus Pettersson gjorde ett sedvanligt gott tenoralt intryck även om han ibland tenderar att tappa lite på höjden i slutet av en aria. Det skall dock inte betraktas som särskilt negativt  utan mer som en anmärkning i marginalen. Dessutom kan  det inte vara helt enkelt att lära in och sjunga en roll som bara skall sjungas vid ett par tillfällen.

Mezzosopranen  Ann-Kristin Jones gjorde en välsjungen insats som Guatemi,men bäst på plan var utan tvekan sopranen Julia Sporsén i huvudrollen som Ingeborg särskilt med tanke på att hon är på scen nästan hela föreställningen. Onekligen en prestation som heter duga!

Det finns en möjlighet till att få uppleva föreställningen nämligen på Spirai Jönköping den 15 mars. Det är ett tillfälle som du inte kan missa. Eller hur?

Om föreställningen

Upphovspersoner

Musik: Elfrida André|Libretto: Selma Lagerlöf efter Esaias Tegnérs diktepos

team

Dirigent: Marit Strindlund
Konsertregi: Mia Nerenius
Ljusdesign: Niklas Elfvengren

Medverkande

Fritiof: Markus Pettersson
Ingeborg: Julia Sporsén
Kung Helge: Mats Almgren
Guatemi: Ann-Kristin Jones
Kung Ring: Carl Ackerfeldt
Hilding: Anders Lorentzson
Björn: Peter Loguin
En gammal kvinna: Anna-Karin Simlund
Första kvinnan: Karin Hammarlund
Andra kvinnan: Rakel Haskiya
Tredje kvinnan: Karin Andersson
Röst från vinden: Yvonne Helander
Första träl: Charlie T. Borg
Andre träl: Erik Enqvist
Tredje träl: Thomas Sonefors
Fjärde träl: Tore Sverredal
Röst från gården: Olof Söderberg
En kämpe: Thomas Jönsson
Röst ur källaren: Herbjörn Thordarson
GöteborgsOperans Kör
GöteborgsOperans Orkester