Recension: Hilma an opera about hidden art

Fotograf: Håkan Larsson

Musiken är  både beskrivande och målande, men för en älskare av all  operamusik före 1924  är den inte helt lätt att ta till sitt hjärta. I slutet av verket får Staern till det genom en fullödig kaskad av toner. Föreställningens höjdpunkt handlar om Mette af Klints gåtfulla, känslosamma och vackra gestaltning av Hilma. Med hjälp av ljusprojektionerna ställs de åtta scenerna i händelsernas centrum tillsammans med Hilma af Klints målningar.

Auditoriet på Moderna Muséet

Det handlar om Hilma af Klint en konstnär som jag hörde talas om för några år sedan i samband med ett besök på utställningen på Moderna Muséet.

Nu är jag tillbaka för att få uppleva urpremiären på kammaroperan HILMA – an Opera about Hidden Art. I introduktionen som sköts av Figge Norling får vi reda på bakgrunden till den lite konstiga titeln och allt faller på plats.

Verket är knappt en timme långt, men på ett plan känns den mycket längre. Det sjöngs på engelska vilket gör det enkelt att följa med i verkets många olika scener

På scen är det som mest två sångare nämligen Mette och Fredrik af Klint, men också en inspelad röst, Alma Adolfsson som sjunger Hermina af Klint. På scenen längst till vänster sitter de tre musikerna som ansvarar för Benjamin Staerns musik som sägs vara komponerade i färger.

Musiken är  både beskrivande och målande, men för en älskare av all  operamusik före 1924  är den inte helt lätt att ta till sitt hjärta. I slutet av verket får Staern till det genom en fullödig kaskad av toner och musikerna under ledning av Stefan Lindgren lyckas därmed få fram det spökfulla i verket.

Fredrik af Klint gestaltar både antroposofen Rudolf Steiner och sin egen farfar och det gör han med all önskvärd kraft och pondus.

Föreställningens höjdpunkt handlar om Mette af Klints gåtfulla, känslosamma och vackra gestaltning av Hilma. Med hjälp av ljusprojektionerna ställs de åtta scenerna i händelsernas centrum tillsammans med Hilma af Klints målningar.

Jag hade gärna rekommenderat ett besök, men vad  jag förstår är de återstående föreställningar helt utsålda, men kanske finns det biljetter till föreställningarna på Guggenheims i New York. Annars får vi hoppas på att föreställningen spelas in för senare visning på dvd eller i Televisionen.

Om föreställningen

Plats: Moderna Museet, Auditoriet 9.3.2019

upphovspersoner

Musik: Benjamin Staern|Libretto: Mira Bartov

konstnärligt team

Regi: Mira Bartov
Musikalisk ledning: Stefan Lindgren
Ljusdesign och projektioner: Fredrik Glanhs
Kostym: Ulrika Lilliehöök Larsson

Medverkande

Hilma af Klint: Mette af Klint
Rudolf Steiner, Erik af Klint: Fredrik af Klint
Hermina (inspelad): Alma Adolfsson
Piano: Stefan Lindgren
Violin: Victoria Stjerna
Violoncell: Andreas Lavotha

Läs mer