Rigoletto på Spegeln en viss besvikelse

Operan Rigoletto på Kungliga Operan 2018. På bilden; Jens Persson och Karl-Magnus Fredriksson – foto: Markus Gårder

Rigoletto på Spegeln en viss besvikelse

Sett på biograf Spegeln i Malmö 1.12.2018

Musik: Giuseppe Verdi|Text: Francesco Maria Piave efter Victor Hugos pjäs Le roi s´amuse|Dirigent: Lionel Bringuier|Regi: Sofia Jupither|Scenografi: Erlend Birkelend|Kostym och mask: Maria Geber|Ljus: Ellen Ruge|Dramaturg: Katarina Aronsson|Medverkande:|Hertigen av Mantua: Leonardo Capalho|Rigoletto: Karl-Magnus Fredriksson|Gilda: Ida Falk Winland|Sparafucile: John Erik Eleby|Maddalena: Katarina Leoson|Giovanna: Susann Végh|Greven av Monterone: Kristian Flor|Marullo: Anton Eriksson|Borsa: Jihan Shin|Greven av Ceprano: Jens Persson|Grevinnan av Ceprano: Emma Vetter|Hertigens kalfaktor: Ian Power|En page: Ella Morin|


Rigoletto direkt från Kungliga Operan i Stockholm blev en viss besvikelse! Det började dock mycket fint och intressant med bildsvepet över orkesterdiket och väntan på dirigentens ankomst innan föreställningen kunde börja. Det kändes lite som jag faktiskt satt i salongen på Kungliga Operan.

Min besvikelse beror helt och hållet på ljudsättningen i biosalongen, men det är kanske jag  som är känslig. Det lät dock inte bra och det blev en närmast delvis obehaglig och påfrestande upplevelse!

Det var en markant skillnad på min upplevelse från direktsändningen i P 2 och min upplevelse i går eftermiddag. Det är så att jag ångrade att jag trots allt inte reste upp till kungliga huvudstaden inför premiären, men det är så dags.

Visst kan det  vara stor skillnad och helt olika intryck och upplevelser i salongen på kungliga operan och biosalongen i Malmö, men det borde inte vara så. Det kan kanske vara en inställning i ljudanläggningen på biografen? Samtidigt måste ju det konstateras att det kanske inte är riktigt rätt att jämföra föreställningen från olika dagar med varandra.

För säkerhets skull lyssnade jag än en gång genom föreställningen som ligger kvar på P 2 och det är för mig en skillnad som natt och dag.

Det var ändå fint att jag fick möjlighet att se och uppleva föreställningen med scenografi och närheten till sångarna. Det är väl nu som man skall konstatera att personregin är effektfull och nyanserad, vilket är lättare att upptäcka på bio än i salongen på Kungliga Operan.

Hovkapellet under ledning av Lionel Bringuier gjorde som vanligt en helt utmärkt insats och tillsammans med allt annat som hör till en utmärkt operaupplevelse i form av en effektfull scenografi- ljus- och kostymdesign blev det en hyfsad upplevelse.

Karl – Magnus Fredriksson imponerar mest och hans insatser får betraktas som formidabla såväl sceniskt som vokalt.

Hertigen av Mantua gestaltas av Leonardo Capalho som gör en sceniskt avskyvärd och grym hertig, men inte lika imponerande vokal insats som på premiären.

Det kändes som att varenda sångare, ingen nämnd ingen glömd, fungerade som en utmejslad personlighet och då tänker jag precis lika mycket på sångarna i operakören som solisterna.

John Erik Eleby gör en utmärkt tolkning av lönnmördaren Sparafucile och han balanserar fint mot Karl – Magnus Fredrikssons Rigoletto.

Anton Eriksson gestaltar Marullo på ett helt utmärkt sätt och frågan är om detta inte är hans bästa insats någonsin?

Bland damerna gläds jag av utmärkta insatser av Susann Végh, som gestaltar Giovanna och Emma Vetter imponerar som grevinnan Ceprano, men också Katarina Leoson som Maddalena.

En annan mycket fin insats svarar Ella Morin för som hertigens page. Det gäller inte minst hennes sceniska gestaltning där hon ger synligt uttryck för sin hjälplöshet och förvåning över hertigens agerande. Ella Morin är f n elev på Operahögskolan och det skall bli roligt att få se mer av henne framöver.

Gilda gestaltas av Ida Falk Winland och här lämnas inget i övrigt att önska varken kring det sceniska eller vokala framförandet!

Avslutningsvis är Sofia Jupithers version av Rigoletto en av mina bättre operaupplevelser i år och en uppsättning som jag varmt kan rekommendera. Den ges på Kungliga Operan t o m 10 februari 2019.

Related posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.