Rigoletto 1851 synopsis

Rigoletto på NorrlandsOperan 2015 Rigoletto på NorrlandsOperan - Joachim Bäckström som hertigen i Rigoletto Bild: Mats Bäcker
84 / 100

Rigoletto premiären på Teatro La Fenice i Venedig ägde rum den 11 mars 1851. Ursprungligen ville Verdi kalla sin opera La Maledizione (Förbannelsen), en titel som censurmyndigheterna dock inte godkände. Operan blev omedelbart en enorm succé. Victor Hugo lär ha varit tveksam till en början, men då han såg operan insåg han dess storhet.

Rigoletto 1851 synopsis

MALMÖ OPERA

AKT 1

Det är fest hos hertigen av Mantua. Hertigen berättar för Borsa om en flicka som han har sett flera gånger I kyrkan. Hon bor i ett avsides hus där en mansperson går in varje kväll. Hertigen brinner av lust att få träffa henne. Borsa gör hertigen uppmärksam på de vackra kvinnorna på festen, särskilt grevinnan Ceprano, vars make svartsjukt bevakar sin hustru. Hertigen bedyrar irigt grevinnan sin kärlek. Hon ber honom lugna sigg, men följer med honom in i ett angränsande rum.

Rigoletto, hertigens hovnarr, gör sig lustig över greve Ceprano och går tillsammans med denne efter grevinnan och hertigen. Marullo berättar för hovmännen att Rigoletto har en älskarinna. Alla skrattar åt detta befängda. Hertigen kommer in tillsammans med Rigoletto, följd av Ceprano. Han är irriterad över att ha blivit avbruten I sin förförelse av grevinnan.

Rigoletto föreslår att hertigen ska låta röva bort henne från hennes make. Ceprano kan ju alltid sättas I fängelse, skickas i exil eller rent av avrättas. Greven kokar av ilska. Hovmännen uttrycker sitt hat mot Rigoletto. Ceprano och hovmännen gör upp om att samlas om natten för att hämnas på Rigoletto. Så förenas man i en lovsång till denna fest och till glädjen och njutningen.

Festen avbryts när greven av Monterone tränger sig in. Han har tidigare anklagats för stämpling mot hertigen, blivit dömd till döden, men benådats av hertigen. Nu kommer han för att ställa hertigen till svars för att denne har skändat Monterones dotter.

Rigoletto tar tillfället i akt att inför hertigen och hovet håna och förolämpa Monterones heder. Denne förbannar både hertigen och Rigoletto innan han förs bort och fängslas.

Rigoletto är tagen av Monterones förbannelse.Han möter Sparafucile, en man som mot betalning utför mord på beställning. Sparafucile anar att Rigoletto har en kvinna boende hos sig och erbjuder sig nu att befria Rigoletto från eventuella rivaler. Rigoletto säger sig inte behöva mannens hjälp just nu, men kanske senare.

Ensam, utanför sitt hus, slås Rigoletto av likheten männen emellan Sparafucile har dolken, själv har han tungan som sitt vapen.Monterones förbannelse vilar tung över honom.Han inser sin elakhet, och plågas av att bära narrkåpan och utföra sitt arbete som hertigens apa. Det är hovet och hertigen som har gjort Rigoletto till den han är.Han känner att olyckan kommer att drabba honom, men slår bort oron.

Inkommen i trädgården möts Rigoletto av sin dotter, Gilda. Hon är hans liv. Gilda försöker blidka honom till att berätta om sig själv. Hon vet inte ens vad han heter. När hon ber att få veta något om sin mor berättar Rigoletto att hon älskade honom av medlidande. ännu en gång försöker hon få veta hans namn och bakgrund. Han svarar att han är hennes far och att hon är hans hela universum.

Gilda har bott hos fadern I tre månader nu, och adrig varit utanför huset, annat än till kyrkan. Hon vaktas av Giovanna, en kvinna som Rigoletto har anställt. Rigoletto ber Giovanna se efter Gilda noga och inte släppa in någon besökare i huset.

Rigoletto tycker sig höra någon utanför muren,och går att se efter, när hertigen, klädd i enkla kläder smiter in i trädgården och visas in i huset av Giovanna.När Rigoletto går anförtror Gilda Giovanna att hon har samvetskval över att hon inte har berättat för fadern om den unge mannen hon sett i kyrkan. Hon drömmer om honom och fantiserar om att hon älskar honom. Plötsligt har hertigen kommit ut från sitt gömställe och Giovanna försvunnit in i huset.

Han förklarar att han älskar Gilda, att deras öden är oskiljaktigt förenade. Hon frågar efter hans namn och han säger sig heta Gualtier Malde och är en fattig student.Samtidigt har greve Ceprano och Borsa närmat sig Rigolettos hus. Giovanna hör någon utanför, Gilda tror att det är hennes far. Hon och hertigen tar farväl.Ensam upprepar Gilda hans namn, och förklarar att hon alltid skall tillhöra honom. Hon går in i huset.Utifrån gatan ser hovmännen, som samlats, Gilda och beundrar hennes skönhet.

Rigoletto har kommit tillbaka. I mörkret ser han inte hovmännen. Dessa ser en chans att dubbelt lura honom; att låta honom själv hjälpa till med dådet. I tron att det är grevinnan Ceprano håller Rigoletto i stegen som männen reser upp mot ett fönster i huset.

Männen tar sig in i huset och för med sig Gilda.Rigoletto står kvar vid stegen. ögonbindeln gör att han varken hör eller ser när Gilda blir bortförd. Efter en stund sliter han av sig bindeln och ser hur porten ti11 hans hus står öppen. Han springer in och ser att Gilda är borta. I sin förtvivlan ropar han ut att detta är förbannelsen.

AKT 2

Hertigen är upprörd. Han har besökt Rigolettos hus för att träffa Gilda, men funnit det tomt. Nu undrar han var Gilda är och vem som rövat bort henne från honom. Han oroar sig över hennes öde, hon som fått honom att känna verklig kärlek. Hovmännen skyndar in och berättar om kidnappningen av Gilda och att de tagit henne hit, till palatset.

Rigoletto kommer trallande in i rummet. När han påminner Marullo om nattens händelser, låtsas denne som om han inte förstår. “I natt? Jag har sovit hela tiden.” En av hertiginnans pager kommer och frågar efter hertigen. Pagen körs iväg av hovmännen. Rigoletto förstår att Gilda finns i palatset. Hos hertigen.

Han ropar att han vill ha tillbaks sin dotter.Hovmännen, som trott att Gilda var hans älskarinna, häpnar. Rigoletto ömsom förbannar och ber om förlåtelse men ingen av hovmännen veknar inför hans böner.

Plötsligt kommer Gilda inspringande. Hon kastar sig gråtande i sin fars armar. Rigoletto får hovmännen att gå. Han ber dem varna hertigen för att visa sig.

Gilda berättar för sin far hur hon mött en ung vacker man när hon gått till kyrkan för att be, och att de förälskat sig i varandra. Hon berättar också om hur han besökt henne kvällen innan och om det hemska bortrövandet.

Rigoletto anklagar Gud men tröstar sedan Gilda och lovar henne att de snart ska lämna denna hemska plats. Monterone förs genom palatset till fängelset. Han stannar upp vid en staty föreställande hertigen och konstaterar att denne kommer att leva lycklig, eftersom Monterones förbannelse ej tycks ha haft någon verkan.

Rigoletto säger att den gamle har fel. I honom, Rigoletto, har han fått sin hämnare. Gilda ber himlen om nåd för sin älskade och om förlåtelse.

AKT 3

Vid stranden av floden har Sparafucile sin krog och bostad. Det är natt.

Rigoletto kommer med Gilda. Hon säger att hon och hertigen fortfarande älskar varandra.

Genom ett hål i väggen till huset, ser Gilda Sparafucile, men också hertigen som beställer två saker: “Din syster och vin.”

Så redogör hertigen för sin syn på kvinnan, somt lättfärdig, tanklös och lögnaktig. ändå blir man aldrig fullständigt lycklig om man inte får smaka kärleken i hennes famn.

Sparafucile kommer med vin, kallar på sin syster, Maddalena, och går ut på gatan och berättar för Rigoletto att “hans man” är där.

Hertigen förklarar för Maddalena hur han lagt märke ull henne, och att han avgudar henne. Gilda som hör allt från sin plats, kallar hertigen förrädare. Rigoletto vill få Gilda att slutligen förstå vilken gemen man hon säger sig älska. I kvartetten vävs allas tankar samman; hertigen bedyrar Maddalena sin kärlek, hon tror honom inte, Gilda kämpar med sitt olyckliga hjärta som vill brista, Rigoletto ber henne torka tårarna, han ska hämnas.

Så ber Rigoletto Gilda att gå hem, klä sig mansdräkt och rida iväg till Verona. Själv ska han komma efter nästa dag.

Sparafucile får nu halva summan för att mörda hertigen. Resten ska han få när han ger honom liket vid midnatt. När Sparafiicile frågar om namnet på offret svarar Rigoletto: “Hans namn är Brott, mitt är StrafF’. Ett oväder bryter ut. Hertigen beslutar sig för att stanna över natten. Maddalena ber honom ge sig iväg. Sparafucile, som är angelägen om att få full betalning, kör undan sin syster och tar med hertigen upp till sitt rum där han ska få sova. Sparafucile skickar upp Maddalena att ta mannens svärd när han har somnat. Ovädret tilltar.

Gilda återvänder till huset, klädd i manskläder.Hon hör hur Maddalena, som fattat tycke för hertigen, ber för hans liv, att Sparafucile ska skona honom. Brodern kastar till henne en säck som de ska stoppa liket i. Maddalena föreslår honom att döda Rigoletto istället; pengarna får de ju ändå. Sparafiicile vill inte höra talas om sådan ohederlighet. Däremot är han med på att döda den som kommer till huset före midnatt. Gilda hör allt och fattar sitt beslut.Klockan slår halv tolv stormen ökar.

Gilda knackar på dörren till huset. Hon ber himlen och sin far om förlåtelse för vad hon tänker göra.Maddalena anmodar sin bror att släppa in den som knackar och utföra dådet.Gilda bankar igen på dörren, och blir insläppt. Hon anropar himlen om förlåtelse för Sparafucile och Maddalena. Allt höljs i mörker. Ovädret når sin kulmen.

När stormen bedarrar kommer Rigoletto för att hämta liket. äntligen har han fått sin hämnd! Klockan slår midnatt.Han bankar på dörren till Sparafuciles hus. Denne öppnar och drar ut en säck med den dödade. Han får resten av pengarna och försvinner. Rigoletto gläds åt att ha förintat sin förre herre. Han drar säcken mor floden, men hör hertigens röst långt borta. Först tror Rigoletto att det är en mörkrets illusion, men förstår snart att någon annan än hertigen finns i säcken.

I blixtsken ser han sin dotter, Gilda. Förtvivlad bankar han på den stängda dörren. Gilda svarar svagt på hans rop. Hon ber sin far förlåta henne, och hertigen, som hon dör för. Uppe I himlen, vid moderns sida ska hon be för Rigoletto. Han bönfaller henne att inte lämna honom. Hon dör.Han är ensam. Förbannelsen har verkat.

Rigoletto på Storan Malmö Musikteater - synopsis

Rigoletto på Storan Malmö Musikteater – synopsis

DEN JYSKE OPERA

1. AKT – FØRSTE SCENE

Under en fest hos Hertugen af Mantova fortæller Hertugen kavaleren Borsa om sit seneste kærlighedseventyr.Han efterstræber en ukendt skønhed; hun bor i en afsidesliggende gyde og får hver aften besøg af en mand.Hertugen fortsætter derefter med at forføre grevinde Ceprano, mens hans hofnar, Rigoletto, spotter hendes ægtemand.

Grev Ceprano sværger hævn over Rigoletto.Grev Monterone kommer stormende ind og anklager Hertugen for at have vanæret hans datter. Rigoletto spotter ham ubarmhjertigt, hvorefter Monterone forbander ham.

1 AKT – ANDEN SCENE

Uden for Rigolettos hus antaster lejemorderen Sparafucile ham og tilbyder ham sin tjeneste. Rigoletto afslår og går ind i huset, hvor han holder sin datter Gilda skjult. Hun har boet der i tre måneder efter at have forladt klosteret. Hendes mor er død, og Gilda betyder alt for Rigoletto. Hertugen sniger sig ind i huset og opdager, at Gilda, hans ukendte skønhed, er Rigolettos datter.

Da Rigoletto er gået, erklærer Hertugen, som giver sig ud for at være en fattigstudent, Gilda sin kærlighed. De bliver afbrudt af hoffolkene, som kommer for at bortføre Gilda, idet de tror, at hun är Rigolettos elskerinde. Da Rigoletto vender tilbage, inddrager de ham i deres plan og foregiver, at det er Cepranos hustru, de er ved at bortføre. Rigoletto bliver fortvivlet, da han opdager förräderiet.

2. AKT

Hertugen er senere vendt tilbage til Rigolettos hus og har opdaget, at Gilda er forsvundet. Hans hoffolk kommer ind og praler af nattens bedrifter. Hertugen forstår, at de har bortført Gilda, og at hun befinder sig i paladset. Han er henrykt og går for at opsøge hende. I mellemtiden kommer Rigoletto for at lede efter Gilda.Hoffolkene spotter ham, og da Gilda lidt senere vender tilbage, betror hun ham alt. Rigoletto sværger at hævne hende.

.3 AKT

En måned senere har Rigoletto hyret lejemorderen Sparafucile til at dræbe Hertugen. Rigoletto fører Gilda ud til et øde sted uden for byen for at vise hende, hvordan Herugen i virkeligheden er. Hertugen er blevet lokket derud af Sparafuciles søster, Maddalena. Gilda overværer hans förførelse af Maddalena, hvorefter Rigoletto sender hende hjem.

Rigoletto bekræfter sin aftale med Sparafucile. Gilda vender tilbage og overhører, hvordan Maddalena går i forbøn för Hertugens liv. Sparafucile går med til at dræbe en anden i stedet for Hertugen, hvis en eller anden banker på døren inden midnat. Gilda beslutter at ofre sit eget liv for Hertugens. Rigoletto opdager for sent Sparafuciles forræderi, og Gilda dør i hans arme.

Rigoletto synopsis

Rigoletto Den Jyske Opera gästspel på Operaen – synopsis

KUNGLIGA OPERAN

Först direkt, som en dryckesvisa med trivialt orkesterackompanjemang, sedan när hertigen somnar in på vinden i Sparafuciles bostad (då sångstämman just som han håller på att somna in bryts parallellt med hans söndertrasade tankefragment) och för tredje och sista gången när Rigoletto öppnar säcken: här framstår hertigens sång som en fantomröst från andra sidan graven, som en spöklik illusion.

ABSOLUT MAKT,ABSOLUT UTSATTHET

Stanislavskij skriver om Rigoletto: “Vad är pjäsens kärna? Vi måste visa upp den mest omänskliga feodala epok, där den enskilda personen är helt rättslös. Man måste göra det så att publiken känner fasan under denna tid.”

Jag föreställer mig att vi befinner oss i ett tänkt Italien strax före andra världskrigets utbrott. Den militära strukturen liknar till sin makthierarki en feodal absolutism och skapar verkligen både rättslöshet och fasa. Vi kan då både känna och förstå rollernas utsatthet i förhållande till sin härskare. Hertigens maktposition är absolut som furste och högsta militära befäl, en “Mussolinis svärson”.

Hilda Hellwig regissör

BILD 1 – FEST OCH FASA

Hertigens favorittillhåll, en elegant nattklubb.Rigoletto är ställets konferencier. Rigoletto avskyr hertigens officersvänner men känner sig säker på suveränens beskydd. Gästerna,mest män i uniform, njuter av showen vid bardisken.

Hertigen anländer med sin vän Borsa och serveras champagne av Rigoletto. Hertigen skryter om erotiska bravader och antastar öppet grevinnan Ceprano.Rigoletto hånar hennes make, som vill avbryta hertigens närgångna uppvaktning av hustrun men hindras av Rigoletto.

Marullo berättar nyheten att Rigoletto har en älskarinna gömd i ett hus i staden. Ceprano svär hämnd tillsammans med de andra herrarna.

Då uppenbarar sig oväntat en ansedd medborgare, Monterone, som anklagar hertigen för att ha vanärat hans dotter. Hertigen låter narren tala i sitt Ställe. Rigoletto hånar den förorättade faderns sorg. Monterone förbannar Rigoletto.

Rigoletto är lamslagen av fasa.Dörrvakten Sparafucile, vars syster Maddalena dansar på etablissemanget, närmar sig och presenterar sig som yrkesmördare.

BILD 2- KÄRLEKENS OLIKA ANSIKTEN

Gilda har vuxit upp på landet, men är sedan tre månader inkvarterad hos änkan Giovanna. Rigoletto vill ha sin giftasvuxna dotter i sin närhet då tiderna är oroliga. Fadern kommer bara på korta besök efter mörkrets in-brott. Gilda vill utnyttja varje tillfälle att få reda på allt hon ensam funderat över om sin bakgrund.

Den här natten ber hon Rigoletto att berätta om hennes mor. Han avslöjar att modern är död. När hon ber om att få gå ut om dagarna blir han rädd. Han frågar Giovanna om hans föreskrifter följs. Hon skall hålla dörren stängd för alla. Men en ung man, den förklädde hertigen, släpps in av Giovanna bakom Rigolettos rygg.

Gilda berättar för änkan om en ung man som hon sett i kyrkan.Hertigen visar sig och Gilda försöker fly in i huset men Giovanna har stängt henne ute. Hertigen uppvaktar Gilda som bekänner att han är svaret på hennes längtan. När hon frågar om hans namn presenterar han sig som fattig student. Hertigen lämnar Gilda åt hennes drömmar.

Hertigens män kommer ledda av den hämndlystne Ceprano, som är Rigolettos granne. De tror att flickan på balkongen är Rigolettos älskarinna.

Rigoletto kommer plötsligt tillbaka. Marullo inbillar honom att de är där för att röva bort Cepranos hustru. Lättad ber Rigoletto om att få en mask som de andra kvinnoförövarna bär. I stället får han en bindel för ögonen och ställs att hålla stegen till sitt eget hus. Gilda förs bort. När han hör dotterns rop på hjälp inser Rigoletto att förbannelsen träffat honom.

BILD 3 – VARGTIMMEN

Hos hertigen, som undrar vart Gilda tagit vägen. Han återvände till Rigolettos hus senare på natten och fann det tomt. Kumpanerna kommer och berättar stolt och upphetsat om sin hämnd på Rigoletto. Hertigen frågar var flickan är nu. De svarar: Hon är här! Männen bär in sin present och stänger dörren om paret.

Rigoletto kommer och låtsas som ingenting. Han försöker ta reda på om herrarna vet något. De svarar först att hertigen sover, sedan att han jagar. Rigoletto förstår att Gilda är där.Han vill undsätta henne men hindras handgripligen. Han ber Marullo om förbarmande och erkänner för männen att flickan de rövat bort är hans dotter.

Gilda kommer och bekänner sin skam. Rigoletto kör iväg männen och ber henne berätta om mötet med hertigen. Rigoletto tar på sig skulden och försöker trösta dottern.

Den misshandlade Monterone förs förbi av vakt. Rigoletto lovar att han ska ta hämnd också för honom. Gilda ber om förlåtelse för hertigen, som hon fortfarande älskar.

BILD 4 – FRÅN MUSSOLINI TILL PASOLINI

Sparafuciles lönnkrog vid brofästet nära floden i stadens utkant. Natt.Hemlösa och prostituerade värmer sig vid eldar.

Gilda tror att hertigen fortfarande älskar henne. Rigoletto visar henne hur hertigen på krogen beställer vin av en kvinna, Sparafuciles syster Maddalena. Yrkesmördaren gör samtidigt upp om hertigens död med Rigoletto.

Hertigen förklarar sin kärlek för Maddalena, som avvisar honom retfullt. Rigoletto skickar hem Gilda för att klä ut sig till man och möta honom i Verona nästa dag. Hertigen och Maddalena roar sig medan Rigoletto betalar Sparafucile för mordet. Rigoletto skall komma tillbaka vid midnatt för att själv kasta liket i floden. Oväder med blixt och åska närmar sig. Sparafucile väntar storm. Hertigen vill ha rum för natten.

Maddalena tycker synd om den unge mannen och försöker övertala brodern att hans liv är värt mer än tjugo scudi. Gilda återvänder förklädd till man och bevittnar hur Maddalena försöker övertala brodern att döda puckelryggen istället för hertigen. Sparfucile blir upprörd. Han är en hederlig mördare.som inte mördar sma kunder. Stormen ökar. Maddalena föreslår att om någon okänd kommer kan de mörda denne istället. Klockan slår-midnatt. Gilda knackar på. Sparafucile tror först det är vinden. Under stormens höjdpunkt sticker han ner Gilda.

Stormen är förbi. Rigoletto kommer tillbaka för att hämta säcken med kroppen. Han hör hertigen sjungande gå därifrån. Rigoletto öppnar säcken och hittar sin dotter.Vem har gjort detta, frågar han: Gilda bekänner: Hon dog för sin kärlek. Rigoletto inser att han självorsakat hennes undergång. Dottern dör och fadern kastar sig i sorg över hennes kropp.

Hilda Hellwig

OPERA NATIONAL DE PARIS

AKT I

Hertigen av Mantua anordnar en maskeradbal. Han talar med en kurtisan, Matteo Borsa, om en ung flicka han lagt märke till i kyrkan och som han hoppas kunna förföra. För närvarande njuter han av de vackra damernas sällskap på tillställningen. Ikväll är han särskilt attraherad av grevinnan Ceprano. Rigoletto, hertigens hovnarr, gör narr av maken som desperat försöker hindra hertigen från att uppvakta hans fru.

Marullo kommer med en förbluffande nyhet: Rigoletto har skaffat sig en ung och vacker älskarinna. Eftersom hertigen misslyckats med sitt försök att separera greven Ceprano och sin fru, uppmuntrar Rigoletto denne att kidnappa grevinnan. Då han till och med kommer med förslaget om att gå i exil eller låta halshugga maken, kallar Cebrano på kurtisanerna som ansluter sig till honom. De planerar nu att hämnas på Rigoletto samma kväll genom att frita den unga kvinnan som gömmer sig hos honom.

Festen avbryts av greven av Monterone som anklagar hertigen för att ha vanärat hans dotter. Rigoletto svarar i hertigens plats och hånar honom elakt. Monterone förbannar hertigen och dennes narr. Rigoletto blir plötsligt medveten om att han själv drabbats genom att håna en kränkt far.

Rigoletto går hem till sig. En oroande karaktär närmar sig och presenterar sig som yrkesmördaren Sparafucile. Rigoletto vägrar anlita hans tjänster, men noterar hans förslag. Hemma hos sig återfinner Rigoletto sin älskade dotter Gilda, som han döljer från omvärlden och i beskydd av en kvinna vid namn Giovanna. Trots att hans dotter pressar honom med frågor, svarar Rigoletto undvikande på frågor om hennes identitet och sitt yrke. Han talar endast om hennes mor, som dog när hon föddes. Innan han går rekommenderar Rigoletto Giovanna att den unga flickan inte tillåts att ha kontakt med utomstående.

Men kvinnan har korrumperats av hertigen, som i hemlighet anländer till huset när Rigoletto gått. Giovanna uppmuntrar Gilda att komma över sina samvetskval att inte ha talat med pappan till den unga mannen som hon mötte i kyrkan och som hon förälskat sig i. Hon tror att det rör sig om en enkel student, och är ovetande om att hennes älskade är hertigen av Mantova. När han närmar sig blir hon först vettskrämd. Men hon faller snabbt för de kärleksdeklarationer som han överöser henne med under falsk identitet. Hon hör ljud av steg utanför och Giovanna säger åt hertigen att gå.

Gilda är åter ensam och drömmer om den unge främlingen. Marullo, Borsa, Cebrano och de andra kurtisanerna anländer med syftet att kidnappa den unga kvinnan som de tror är narrens älskarinna. Rigoletto återvänder och stöter ihop med Marullo i mörkret. Denne får honom att tro att de kommit för att kidnappa grevinnan Ceprano och föreslår att han slår följe med dem. Under förevändningen om att han ska maskera sig, täcker han för hans ögon och räcker honom en stege. När Rigoletto hör Gildas skrik och river av sin mask är det för sent: konspiratörerna har försvunnit med den unga flickan. Monterones förbannelse har slagit till.

AKT II

Följande morgon oroar sig hertigen i sitt palats för Gildas öde. Under natten återvände han till henne och huset var tomt. Han ropar högt av glädje när han får reda på att kurtisanerna kidnappat den unga flickan. Hon ställs inför honom och avslöjar sin riktiga identitet. Rigoletto försöker som vanligt att roa kurtisanerna, samtidigt som han desperat letar efter sin dotter. En page anländer och hans tvivel omvandlas till visshet: Gilda är med hertigen. Narren smädar först kurtisanerna och avslutar med att be dem om att överlämna hans dotter. Gilda återlämnas till sin far. När hon är ensam med honom berättar hon, till hans stora skam, hur hon med kurtisanernas hjälp blivit hertigens älskarinna. Rigoletto svär att hämnas.

AKT III

En månad har gått och Gilda är fortfarande förälskad i hertigen. I hopp om att hon ska bli medveten om hennes förförares verkliga jag, för Rigoletto henne till Sparafucile. Han pressar sin dotter att se på hur hertigen uppvaktar Sparafuciles syster, Maddalena, som fungerat som lockbete för att fånga honom i fällan.

Rigoletto säger åt sin dotter att klä sig i manskläder och åka till Verona, där han återförenas med henne nästa dag. Han ingår därefter en pakt med Sparafucile som lovar att döda sin värd. Rigoletto begär att kroppen överlämnas till honom och att han återvänder efter midnatt.

Ett oväder utbryter och hertigen somnar. Maddalena, som förförts av den vackre unge mannen, försöker övertala sin bror att skona honom. Spara- fucile föreslår att istället döda den förste mannen som knackar på dörren. Gilda, förklädd till man, återvänder mitt i deras samtal. Hon bestämmer sig för att offra sitt liv för hertigen. När Rigoletto återvänder tar han kroppen som Sparafucile överlämnar och som han tror är hertigens. Han gratulerar sig själv över sin dödliga hämnd mot en så mäktig man, när han plötsligt hör hertigens röst. När han upptäcker Gilda inser han att han dödat sin egen dotter: förbannelsen är fullbordad.

Rigoletto Opera national de Paris synopsis 2016

Rigoletto från Opera National de Paris – synopsis

DEN KONGELIGE OPERA

1. AKT

Mantua i 1550’eme. Hertugen praler overfor sine hofmænd af sine mange kvinder, især én bestemt ung kvinde har fanget hans opmærksomhed, selv om han kun har set hende i kirken – men da han ser grevinde Ceprano, udser han sig hende som aftenens offer.Hans pukkelryggede hofnar, Rigoletto, tirrer grevindens mand, der er ved at gå til af jalousi. Marullo fortæller de andre hofmænd, at han mistænker Rigoletto for at skjule en elskerinde i sit hus, og de aftaler at hævne sig på den forhadte hofnar. Pludselig står grev Monterone og kræver oprejsning for sin datter, som hertugen har forført. Rigoletto gør nar ad ham, og inden greven bliver ført væk til fængslet udslynger han en forbandelse mod hertugen og Rigoletto.

2. AKT

På vej hjem samme aften møder Rigoletto lejemorderen Sparafucile, som tilbyder sin service hvis Rigoletto har brug for at skaffe sig af med eventuelle fjender. Derhjemme venter hans datter Gilda, som han holder helt afsondret fra omverdenen. Rigoletto advarer guvernanten Giovanna mod at lukke op for alle andre end ham selv, men da Rigoletto forlader sit hjem lister hertugen ind, og bestikker Giovanna til at tie stille. Hertugen erklærer Gilda sin kaerlighed da han finder ud af, at hun også har lagt mærke til ham i kirken. Han påstår at være en fattig ung student, men må flygte i hast da nogen nærmer sig hjemmet. Gilda er håbløst forelsket, og gentager hans navn; Gualtier Maldé.

Udenfor huset støder Rigoletto ind i hofmændene i samlet flok.De beder ham om hjælp til at bortføre Cepranos kone, som bor i huset overfor. I stedet for en maske får Rigoletto bind for øjnene, og bliver bedt om at holde stigen, som fører dem ikke til Cepranos palads, men direkte ind til Gilda, som de tager med sig. Rigoletto opdager for sent hvad der er sket, og husker endnu engang på Monterones forbandelse.

3. AKT

Hertugen sidder i sit palads og undrer sig over at Gilda er forsvundet. Da hans hofmænd vender tilbage fortæller de, at det er dem, der har bortført hende – og at hun nu venter i hertugens sovekammer. Hertugen skynder sig henrykt derind. Rigoletto ankommer til paladset i sin søgen efter Gilda, og hofmændene finder til deres storbavselse ud af, at den kvinde de har bortført ikke er Rigolettos elskerinde, men hans datter. Han bliver genforenet med Gilda, ogsværger hævn.

4. AKT

Det er nat, og Rigoletto og Gilda står i skjul udenfor Sparafuciles hytte i udkanten af byen. De ser hvordan hertugen flirter med Sparafuciles søster, Maddalena. Rigoletto sender Gilda afsted til Verona forklædt som dreng, og betaler derefter Sparafucile for at myrde hertugen. Stormen hærger, og Gilda vender tilbage. Hun hörer Maddalena overtale sin bror til at skåne hertugens liv, men at draepe den naeste, der traeder in i hytten i stedet.Gilda tager sin beslutning…

Rigoletto at DKT Old Stage - synopsis

Rigoletto at DKT Old Stage – synopsis

SKÅNSKA OPERAN

AKT 1

Il Duce, en lokal maffiaboss och notorisk kvinnoförförare, håller fest på sin klubb. I det privata rummet bakom baren berättar han för en av sina närmsta män om en ung skönhet han nu åtrår. Han har endast sett henne några gånger i kyrkan om söndagarna. Hon bor med en underlig man i ett hus i en mörk gränd i närheten. Den underlige mannen är ingen annan än en annan av männen i hans gäng, den handikappade lustigkurren Rigoletto.

En större fisk i maffiahavet, Monterone, gör entré, och anklagar Il Duce för att ha förfört hans dotter. Rigoletto är känd för sin vassa tunga, och hånar Monterone, som då utslungar en förbannelse över både Il Duce och Rigoletto.

På väg hem möter Rigoletto yrkesmördaren Sparafucile, som erbjuder sina tjänster. ”Inte just nu”, svarar Rigoletto, men undrar var han kan nå Sparafucile om han skulle önska. Denne har ett värdshus och en vacker syster, Maddalena, som lockar dit tilltänkta offer. Rigoletto reflekterar över att de är lika, hur Sparafucile tjänar sitt uppehälle genom att döda med svärdet, medan Rigoletto gör det med sina ord. Han ondgör sig också över sitt liv och den orättvisa livet visat honom.

Väl hemma hos sin älskade dotter Gilda känner han att han verkligen lever. Han förmanar henne att inte gå ut, utom till kyrkan. Han vill skydda henne för livet utanför, från all den ondska och fördärv Il Duce representerar och som han själv är en del av.

När Rigoletto lämnar rummet anförtror sig Gilda åt deras hushållerska, Giovanna, om den stilige unge mannen hon sett i kyrkan. Il Duce har kommit för att uppvakta Gilda och ser sin chans. Han köper Giovannas tystnad och smyger in i huset. Han påstår sig vara en fattig student vid namn Gualtier Maldé och det leder till att de förklarar varandra sin kärlek. När Gilda i sin ensamhet lyckligt försjunker i tankar på sin kärlek dyker några av männen från Il Duces gäng upp. De har tröttnat på Rigolettos vassa tunga och överdrivna skämt och vill hämnas genom att röva bort Gilda, i tron att hon är Rigolettos älskarinna. Rigoletto luras att hjälpa till. När han upptäckt vad som skett ser han det som att Monterones förbannelse slagit in.

Il Duce kommer tillbaka till sin klubb efter att ha letat efter Gilda. Han är förtvivlad över att ha blivit av med henne innan han lyckats erövra henne, förälskad som han anser sig vara. Hans män återkommer och berättar stolt hur de rövat bort Rigolettos älskarinna och att de tagit henne dit, till klubben. Lycklig går Il Duce in till henne…

AKT 11

Rigoletto kommer till klubben och letar efter Gilda. Rigoletto avslöjar för männen att Gilda inte är hans älskarinna utan hans dotter. Han förstår till slut att hon är där och när han, i sin faderliga desperation, är på väg att bli våldsam öppnas dörren och Gilda kommer ut.

Il Duce har förfört Gilda, som nu skäms, trots att hon älskar honom. Rigoletto svär att döda hertigen, trots Gildas protester.

Il Duce kommer till Sparafuciles avsides belägna värdshus, för att dricka och spendera några timmar med Maddalena. Rigoletto har tagit dit Gilda så hon ska få se Il Duces rätta jag, men trots det kan hon inte sluta älska honom.

Rigoletto har slutit ett avtal med Sparafucile att denne ska döda Il Duce. Maddalena har emellertid fattat tycke för honom, och ber för hans liv. De kommer överens om att ifall någon kommer till värdshuset före midnatt, så ska de döda den personen istället, och ge kroppen i en säck till Rigoletto. Gilda hör detta och beslutar sig för att offra sitt liv. Hon knackar på, och de dödar henne. När Rigoletto fått liksäcken hör han Il Duce på avstånd sjunga och förstår att någon annan finns i säcken. Han finner sin döende dotter, och förtvivlad inser han att Monterones förbannelse slagit till med full kraft.

Rigoletto i maffiamiljö fin operaupplevelse 2012

Rigoletto i maffiamiljö – en fin operaupplevelse

METROPOLITAN OPERA

I denna uppsättning har handlingen förflyttats till 1960-talets Las Vegas.

AKT I

I kasinot skryter “Hertigen” med vilken kvinnotjusare han är. Han dansar med grevinnan Ceprano medan Hertigens puckelryggiga följeslagare, komikern Rigoletto, driver med den svartsjuke men hjälplöse greven. Marullo, en medlem i Hertigens gäng, störtar in med det senaste skvallret: Rigoletto har en ung älskarinna som han håller inspärrad i sitt hus! Rigoletto är för upptagen med att håna greve Ceprano för att höra skvallret. Greven svär att straffa Rigoletto. Monterone, en rik oljeschejk, tränger sig på och anklagar Hertigen för att ha förfört hans dotter. Rigoletto hånar honom skoningslöst. Hertigen beordrar sina män att gripa Monterone och schejken förbannar Rigoletto.

Förbannelsen gör Rigoletto olustig till mods. På väg hem stöter han på Sparafucile, en torped som erbjuder sina tjänster. Rigoletto reflekterar över att hans tunga är lika vass som en mördares kniv. När han kommer hem välkomnas han av sin dotter Gilda. Han fruktar för flickans säkerhet och säger till hushållerskan Giovanna att hon absolut inte får släppa in någon annan. Rigoletto går och Hertigen dyker upp. Han mutar Giovanna att släppa in honom och bekänner sin kärlek för Gilda, som redan tidigare spanat in honom i kyrkan. Hertigen säger sig vara en fattig student. Efter att han gått gläds Gilda åt sin nyfunna kärlek och går till sängs. Under tiden har Hertigens gäng samlats utanför Rigolettos hus för att befria puckelryggens “älskarinna”. När de stöter på Rigoletto bluffar de och säger att de ska kidnappa grevinnan Ceprano. Han övertalas att hjälpa till. Utan att veta om det hjälper Rigoletto männen att röva bort Gilda. Väl inne i huset upptäcker han att dottern är försvunnen och bryter samman när han minns Monterones förbannelse.

AKT II

Hertigen befinner sig i kasinot. Nyheten om Gildas kidnappning har gjort honom upprörd. Gänget kommer in och berättar att de har befriat en flicka från Rigolettos klor. De har lämnat henne i Hertigens våning. Han rusar iväg till henne. Härnäst dyker Rigoletto upp, på jakt efter Gilda. Gängmedlemmarna blir förbluffade när de får veta att hon är hans dotter och inte hans älskarinna, men de hindrar honom likväl från att storma in i Hertigens lägenhet. Rigoletto blir först upprörd över deras grymhet men ber sedan om deras medlidande. Då kommer Gilda utspringande till sin far med en skamsen uppsyn. Gänget går. När de blir ensamma berättar Gilda allt för sin far om Hertigens uppvaktning, kidnappningen och att han nyss förfört henne. Monterone släpas hastigt förbi av Hertigens män och Rigoletto svär att både han och schejken ska få sin hämnd. Gilda ber sin far förlåta Hertigen.

AKT III

Tillsammans med sin syster Maddalena bor torpeden Sparafucile i anslutning till en sjaskig klubb i utkanten av staden. Dit kommer Rigoletto och Gilda. Inifrån huset kan de höra Hertigen skratta åt kvinnornas ombytlighet. Genom fönstret kan Gilda och Rigoletto se Hertigen roa sig med Maddalena. Rigoletto säger åt Gilda att klä ut sig till man och lämna staden medan han lejer Sparafucile att röja Hertigen ur vägen. Gilda byter om och kommer tillbaka. Hon hör Maddalena vädja till sin bror om att skona den stilige främlingen och döda puckelryggen istället. Sparafucile vill inte döda Rigoletto, men går med på att döda näste man som kommer in på klubben; han behöver ju ett lik att visa upp. Gilda bestämmer sig för att offra sitt liv för Hertigen. Hon knackar på, går in och blir då nedhuggen. När Rigoletto kommer tillbaka visar Sparafucile upp ett lik invirat i en trenchcoat och med ansiktet övertäckt. I tron att det är Hertigen som ligger där triumferar Rigoletto. Men plötsligt hör han Hertigen sjunga på avstånd. Med stor frenesi sliter han av trenchcoaten och hittar där sin dotter. Innan hon dör ber om hans förlåtelse. Med fasa minns han Monterones förbannelse.

Rigoletto Metropolitan Opera synopsis 2013

Rigoletto från Metropolitan Opera till FHP – synopsis

MALMÖ MUSIKTEATER

AKT 1

Det är fest hos hertigen av Mantua.Hertigen har flera gånger sett en flicka i kyrkan. Hon bor i ett avsides hus där en man går in varje kväll. Hertigen brinner av lust att få träffa henne. På balen finns kvinnor, särskilt grevinnan Ceprano, vars make svartsjukt bevakar sin hustru. Hertigen bedyrar ivrigt grevinnan sin kärlek. Rigoletto, hertigens hovnarr, gör sig lustig över greven. Hovmannen Marullo berättar att Rigoletto har en älskarinna. Alla hovmännen skrattar åt detta befängda. Hertigen kommer in. Han har blivit avbruten i sina förförelsekonster. Rigoletto föreslår att hertigen ska låta röva bort grevinnan från maken; Ceprano kan ju alltid sättas i fängelse, skickas i exil eller rent av avrättas. Ceprano och hovmännen gör upp om att samlas på natten för att hämnas på Rigoletteo. Så förenas man i en lovsång till glädjen och njutningen.

Festen avbryts: greve Monterone tränger sig in. Han kommer för att ställa hertigen till svars för att denne har skändat hans dotter. Rigoletto hånar Monterone inför hertigen och hovet. Denne förbannar både hertigen och Rigoletto innan han förs bort.

Rigoletto möter lönnmördaren Sparafucile. Han anar att Rigoletto har en kvinna boende hos sig och erbjuder sig nu att befria Rigoletto från eventuella rivaler. Rigoletto behöver inte hans tjänster just nu.

Hemma möts Rigoletto av sin dotter, Gilda.Hon är hans liv. Gilda har aldrig varit utanför huset, utom när hon har gått till kyrkan. Hon tas om hand av Giovanna, som Rigoletto har anställt. Rigoletto vill att Giovanna inte ska släppa in någon besökare i huset. Rigoletto går. Då smyger hertigen förklädd in i trädgården och visas in i huset av Giovanna. Gilda berättar för Giovanna att hon har sett en ung man i kyrkan. Hon drömmer om honom. Giovanna försvinner och hertigen dyker upp. Han förklarar Gilda sin kärlek. Hon frågar efter hans namn och han säger sig heta Gualtier Maldé en fattig student.

Samtidigt har greve Ceprano och Borsa närmat sig Rigolettos hus. Giovanna hör någon utanför, kanske är det Rigoletto… Gilda och hertigen tar farväl. Utifrån gatan ser hovmännen Gilda och beundrar hennes skönhet.

Rigoletto kommer tillbaka. Hovmännen ser en chans att lura honom; de binder för hans ögon. I tron att det är grevinnan Ceprano som ska enleveras, håller Rigoletto i stegen som reses upp mot hans hus. Männen tar sig in och för med sig Gilda. Rigoletto står kvar vid stegen. Efter en stund sliter han av sig bindeln och ser hur porten till hans hus står öppen. Han springer in och ser att Gilda är borta. I sin förtvivlan ropar han ut att detta är förbannelsen.

AKT 11

Hertigen är upprörd. Gilda är borta! Han oroar sig över hennes öde, hon som fått honom att känna verklig kärlek. Hovmännen skyndar in och berättar om kidnappningen av Gilda och att de fört henne till palatset.

Rigoletto kommer in i rummet. Han förstår att Gilda finns i palatset hos hertigen och ropar att han vill ha tillbaka sin dotter. Hovmännen, som trott att Gilda var hans älskarinna, häpnar. Rigoletto förbannar och ber om förlåtelse men ingen av hovmännen veknar inför hans böner.

Plötsligt kommer Gilda inspringande. Hon kastar sig gråtande i sin fars armar och berättar att hon har mött en ung, vacker man i kyrkan. Han har besökt henne kvällen innan det hemska bortrövandet. Rigoletto tröstar Gilda och lovar henne att de snart skall lämna denna hemska plats. Monterone förs genom palatset till fängelset. Han stannar upp och konstaterar att hans förbannelse ej tycks ha haft någon verkan. Rigoletto säger att den gamle har fel. I honom, Rigoletto, har han fått sin hämnare.

AKT 111

Vid stranden av floden har Sparafucile sin krog. Det är natt. Rigoletto kommer med Gilda. Genom ett hål i väggen till huset, ser Gilda Sparafucile, men också hertigen som beställer: “Din syster och vin”. Hertigen förklarar för Sparafuciles syster Maddalena att han avgudar henne. Gilda hör allt från sitt gömställe. Rigoletto vill få Gilda att förstå vilken usel man hon älskar och befaller henne att gå hem, klä sig i mansdräkt och rida iväg till Verona. Själv ska han komma efter nästa dag.

Sparafucile får hälften av betalningen av Rigoletto för att mörda hertigen. resten skall han få när Rigoletto hämtar liket vid midnatt. Ett oväder bryter ut.Hertigen beslutar sig för att stanna över natten. Maddalena har blivit förtjust i hertigen och ber honom att ge sig iväg. Istället går han upp på sitt rum, där han ska sova över. Ovädret tilltar.

Gilda återvänder till värdshuset, klädd i manskläder. Hon hör hur Maddalena ber för hertigens liv och hur hon föreslår honom att döda Rigoletto istället;pengarna får de ju ändå. Sparafucile vill inte höra talas om sådan ohederlighet. Däremot går han med på att döda förste bäste som kommer till huset före midnatt. Gilda hör allt och fattar sitt beslut: hon ska rädda hertigen. Klockan slår halv tolv. Gilda knackar på dörren och blir insläppt. Allt höljs i mörker. Ovädret når sin kulmen.

När stormen bedarrar kommer Rigoletto för att hämta liket. Han har fått sin hämnd! Klockan slår tolv. Sparafucile drar ut säcken med liket och får resten av pengarna. Rigoletto drar säcken mot floden, men hör plötsligt hertigens röst långt borta. Först tror Rigoletto att det är en illusion, men förstår sedan att hertigen inte ligger i säcken. Han öppnar säcker och ser Gilda. Den döende Gilda ber sin far förlåta henne och hertigen. Han bönfaller henne att inte lämna honom. Hon dör. Förbannelsen har verkat.

E tu serpente, Tu che d´un padre ridi al dolore, Sii maledetto!
Rigoletto på Storan Malmö Musikteater - synopsis

Rigoletto på Storan Malmö Musikteater – synopsis

 

UPPHOVSPERSONER

Musik: Giuseppe Verdi

Text:Francesco Maria Piave efter Victor Hugo drama Le Roi s’amuse (1832; på svenska Kungen roar sig,1884

Libretto

Läs mer