Salieri vs Mozart med fyra sångare

Jesper Säll som Tonino – foto: Markus Gårder

Salieri vs Mozart med fyra sångare

varav två hovsångare och framtidshopp på Folkoperan

Urpremiär 14.2.2918 på Folkoperan  i Stockholm

Musik: Antonio Salieri och Nikolai Rimskij – Korsakov|Libretto: Giovanni Battista  Casti och Alexandr Pusjkin|Översättning: Sverker Åström (Mozart och Salieri) Magnus Lindman (Prima la musica e poi le parole)|Idé & musikaliskt arrangemang: Jonas Forsell|Dirigent: Niklas Willén|Scenografi och kostym: Agnes Östergren|Ljus: Ellen Ruge|Mask och peruk: Therésia Frisk|Dramaturg: Magnus Lindman|Medverkande: Loa Falkman,Frida Österberg, Hillevi Martinpelto, Jesper Säll och Mikaeli Kammarkör|


Enligt reklamkampanjen handlar urpremiären på Salieri vs Mozart om avund och avundsjuka. Det är den gamla legenden om att Salieri skulle ha mördat Mozart. Berömd öppningsscen i Milos Formans film Mozart.

I min operavärld handlar det mer om hur man gjorde en opera på fyra dagar. Det handlar inte heller om två operaverk utan om ett verk med musik från ett annat verk.

På pappret ser det det både intressant och spännande ut, men själv har jag svårt att behålla mitt intresse. Det är bitvis både lustfullt och roligt, men det är inte en föreställning som berör eller griper tag i mig.

Det är som en teaterföreställning med musik och som sådant är det värt en kväll på Folkoperan. Hovsångaren Loa Falkman gör en trovärdig och lustfylld insats som Salieri och efter pausen låter det vokalt utmärkt också.

Roligt att åter få uppleva hovsångerskan Hillevi Martinpelto denna gång i ett klart komiskt sammanhang särskilt i förhållande till Leonora i Trubaduren.

Det var också roligt att få återuppleva yrvädret Frida Österberg som nu hade vuxit till sig framförallt vokalt, men med samma glimt i ögat som sist.

Musikaliskt genomfördes det som vanligt utmärkt med Niklas Willén i spetsen för de  peruk- försedda musikerna. Det handlar ju om musik från helt olika epoker.

Bäst på plan var utan tvekan tenoren Jesper Säll som gjorde väl inövade provsjungningsuppgifter. Hans framförande dels av Mozart i trappuppgången innan föreställningen dels Tonino är föreställningens absoluta höjdpunkter. Det är Jesper Sälls sceniska och vokala framföranden som jag kommer att minnas.

Jag lämnade Folkoperan i ett  tillstånd där jag inte riktigt kunde beskriva vad jag hade upplevt, men när jag kom tillbaka till hotellet lyssnade jag på W A Mozarts Figaros bröllop en uppsättning från Dutch Opera and Ballet från Amsterdam på OPERAVISION och så var friden återställd.

Recensioner

Rosemari Södergren i Kulturmagazinet Kulturbloggen

Loretto Villalobos i Expressen

Bo Löfvendahl i Svenska Dagbladet

Johanna Paulsson i DN

UNT

Related posts