Salome på Den Kongelige Opera 2016

Salome på Den Kongelige Opera 2016 Salome på Operaen - utmärkt avskedsföreställning och födelsedagshyllning
85 / 100

Det har blivit ett flertal föreställningar i rad under ett par veckors tid och orsaken till att det har blivit så handlar om en semesterresa, som var inplanerad och ett led i att fira min sjuttioårsdag. I lördags upplevde jag premiären på Pelléas och Mélisande på Malmö Opera och dagen efter var det dags att uppleva Stefan Herheims version av Richard Strauss Salome. På måndag skall jag se reprissändningen av Elektra bl a med Nina Stemme och Esa-Pekka Salonen på Kino i Lund, men om den upplevelsen återkommer jag senare i veckan.

Salome på Den Kongelige Opera 2016

Stefan Herheims version

I söndags var det alltså dags att uppleva Salome i Stefan Herheims tolkning och det är nu andra gången jag upplever den efter att först ha sett den på DNO Opera & Ballett i Oslo. Det var en utmärkt operaupplevelse särskilt efter att ha upplevt Peter Konwitschnys förfärliga version på GöteborgsOperan och den första uppsättningen som jag upplevde på Gamle Scene för ett tjugotal år sedan.

Salome utmärkt musikalisk och vokal  upplevelse

I söndags blev det en alldeles utmärkt musikalisk och vokal upplevelse, men scenografiskt upplevde jag föreställningen inte fullt så positivt och uppbyggligt som tidigare. Men eftersom uppsättningen ursprungligen hade premiär i Salzburg 2011 har kanske regissören gjort en uppdatering av verket inför premiären på Operaen?

Det var mycket mer våldsamt och blodfyllt än jag minns från premiären på Nasjonaloperaen i Oslo, men det är mycket möjligt att jag minns fel, men jag upplevde denna föreställning som mer blodfyllt och framförallt mer våldsam.

Salome utsatt  för incest

Det är ingen lätt upplevelse att ta till sig, men regissörens spekulationer i programbladet om att Salome är utsatt för incest tror jag inte på. Utan det handlar nog mer om att hon söker spänning och äventyr för sitt eget höga nöje skull, men också att hon vill bli sedd för sin egen skull. Den dekadenta miljö som hon lever i gör säkert också sitt till hennes slutliga öde.

Michael Boder sista Salome?

Musikaliskt var det en utmärkt uppsättning och det känns lite vemodigt att konstatera att detta är den sista uppsättningen som musikchefen Michael Boder ansvarar för, eftersom han har sagt upp sin tjänst, vilket i sin tur beror de kommande neddragningarna av Det Kongelige Kapel.

Adam Frandsen tenor på frammarsch

Adam Frandsen, ung tenor på frammarsch  gjorde tillsammans med Sabrina Kögel en fin insats. Det skall bli spännande att få möjlighet att följa deras fortsatta utveckling

Salome sjöngs av Ann Petersen

Salome sjöngs av Ann Petersen, som gjorde en utmärkt insats såväl sceniskt som vokalt och jag noterar att hon går från klarhet till klarhet även om hon fortfarande inte riktigt tillhör mina favoriter bland sopranerna.

John Lundgren bäst på plan

Bäst på plan, enligt min mening är utan tvekan John Lundgren som sjunger Jochanaans parti. Det gör han mycket bra såväl sceniskt som vokalt och det är ju inte alls märkligt att han i sommar sjunger i Bayreuth en föreställning som jag utan egen förskyllan tyvärr missar.

Vid applådtacket fick Herodes, som denna föreställning sjöngs av Johnny van Hal, en stor bukett blommor säkert beroende på att detta var hans sista föreställning som solist på Den Kongelige Opera.

Magnifik upplevelse med Johnny van Hal

Det blev en magnifik upplevelse och jag tror aldrig jag har sett Johnny van Hal så i sitt esse som denna gång och då handlar det om både den sceniska gestaltningen och hans vokala framförande. Tillsammans med Susanne Resmark, som sjöng Herodias, blev deras framförande tillsammans en av föreställningens absoluta höjdpunkter! Samtidigt passade Susanne Resmark på att fylla år denna dag! Grattis på födelsedagen, Susanne och lycka till i Lofoten Johnny!!!

salomemedsusanneresmark

Avslutningsvis var det ytterligare en stor operaupplevelse och föreställningen är i allra högsta grad sevärd inte minst för att den bitvis är fylld av elegant och fantasirik kostymprakt  och är annorlunda inte minst med tanke på koreografin.

Om föreställningen

Sett Salome 8.5.2016

Upphovspersoner

Musik: Richard Strauss|Libretto: Richard Strauss efter Oscar Wildes pjäs Salomè och med översättning till tyska av Hedwig Lachmann

Kreativt team Salome

Instruktør: Stefan Herheim
Dirigent: Michael Boder
Scenograf: Heike Scheele
Kostumedesign: Gesine Völlm
Koreograf: Micke Strid
Lysdesign: Joachim Klein
Videodesign: Fettfilm
Videodesign: Fettfilm

Medverkande i salome

Herodes: Johnny van Hal
Herodias: Susanne Resmark
Salome: Ann Petersen
Jochanaan: John Lundgren
Narraboth: Adam Frandsen
En page: Sabrina Kögel

  1. Jude: Jens Christian Tvilum
  2. Jude: Peter Arnoldsson
  3. Jude: Sören Hossy
  4. Jude: Carl Rahmqvist
  5. Jude: Joel Kyhle
  1. Nazarener: Lasse Bach
  2. Nazarener: Torleif Steinstö
  1. soldat: Carsten Stabell
  2. soldat: Patrick Schramm

Statister och dansare från Tivoli Ballet Teater och Det Kongelige Kapel

Mer att läsa