Charlotta Henricson Bayreuth-stipendiet 2012 

Charlotta Henricson Bayreuth-stipendiet 2012 Charlotta Henricsson
75 / 100

Charlotta Henricson vann Sångtävlingen Bayreuth-stipendiet anordnat av Svenska Wagner-sällskapet i Göteborg 2012

Charlotta Henricson Bayreuth-stipendiet 2012

I går eftermiddag anordnade Svenska Wagner-sällskapet Göteborg sångtävlingen inför Bayreuth Stipendiet 2012. Vi informerades om att det världen runt tävlas om detta stipendium och att det totalt handlar om 215 blivande wagnersångare som får möjlighet att besöka Bayreuth under en vecka i augusti. Dessutom får de tillfälle att se tre föreställningar under veckan i Bayreuth.

Om jag har förstått det rätt så har de två wagnersällskapen i Sverige rätt att sända 3 deltagare till Bayreuth, varav Wagnersällskapet i Stockholm med ålderns rätt kan skicka två. Alltså har Göteborg en att skicka.Vem det blir avgjordes alltså i går eftermiddag på Norges Hus i Göteborg.

Till tävlingen hade det utifrån en grupp på 17 intresserade återstått nio deltagare, men på grund av sjukdom uppstod rena manfallet eftersom tre deltagare hade lämnat återbud på grund av sjukdom ,varav två män. I själva tävlingen deltog alltså sex unga damer i varierande ålder och med varierande erfarenheter. Det hördes dock ganska snart att de hade kommit olika långt i sin utbildning, men också sångliga erfarenheter, men samtliga var väl kvalificerade att delta i denna sångtävling.

Vinnaren utsågs av en jury bestående av Dietrich E Gross, operachefen på GöteborgsOperan, Lise-Lotte Axelsson och sopranen MariAnne Häggander och representaner för sällskapets styrelse så vi i publiken kunde vara njuta av den sångliga underhällningen.

Efter att ha hört sista kandidaten så var nog de flesta helt överens med juryn val av segrare. Det blev Charlotta Henricson som tog hem segern med “Der Engel” från Wesendonck Lieder och “Elsas dröm” ur “Lohengrin”. För egen del tyckte jag att ytterligare två kandidater gjorde mycket bra ifrån sig:

Elisabeth Wanngård sjöng en helt fantastisk “Un bel di vedremo” ur Puccini´s “Madama Butterfly” och “Dich, teure Halle” ur “Tannhäuser” var också en mycket bra prestation.

Ida Eckerwall sjöng “Der Männer Sippe” från första akten i “Valkyran” på ett sätt som inte lämnade mycket i övrigt att önska.

Maria Sjökvist sjöng Erdas stora aria från “Rhenguldet, “Weiche Wotan, weiche” och det kan säkert bli något bra av detta längre fram.

Jennie Johansson sjöng, en för mig nästan helt okänd aria “Endlich allein” från Bedrich Smetana´s “Die verkaufte Braut” en inte helt oäven prestation, men jag har alltid svårt att bedöma en aria som är nästan helt okänd för mig.

Susanna Reuter sjöng “Mon coeur s´ouvre à ta voix” ur Saint-Saëns “Samson et Delilah” och det var ju roligt att hon hade valt just denna aria, eftersom jag sent på lördagskvällen hörde Susanne Resmarks version av just denna aria det är ju en opera som man varken hör eller ser särskilt ofta.

För det utmärkta ackompanjemanget svarade pianisterna Bernt Wilhelmsson och Tommy Jonsson.

Sammanfattningsvis var det ett rätt trevligt sätt att tillbringa några timmar i sällskap med trevliga människor och dessutom få möjlighet att lyssna på ett antal väl framförda operaarior. Samtidigt blev det ju en lång dag med uppstigning mitt i ottan för att hinna med bussen och hemkomsten enligt plan strax före midnatt, men nu hade jag tur så jag hann med en tidigare buss, vilket gjorde att jag var hemma redan vid 21-tiden.

Mer att läsa