Foajékonserter säsongsstart Malmö Opera 2012

Foajékonserter säsongsstart Malmö Opera 2012 Lördagssoaré på Malmö Opera, övre foajén
77 / 100

Isländska romanser, Söderman och Verdi blev höjdpunkter på säsongsstarten på foajékonserterna på Malmö Opera

Foajékonserter säsongsstart Malmö Opera 2012

Nu är säsongen 2012-13 i gång på riktigt på Malmö Opera. I går öppnades säsongen med premiären på “Evita” och i dag var det säsongsstart på de uppskattade Kammarkonserterna eller som de också kallas Foajékonserter, vilka äger rum i Malmö Opera´s vackra Övre foajé.

I den kommande veckan är så dags för förra säsongens populära soppkonserter, som tog plats i entréfoajén och på fredag är det dags för en orkesterkonsert, “Kontraster vid Rhen” med Francisca Skoog, vid pianot och baryton Marcus Jupither.

Om två månader är det så dags för säsongens första operapremiär nämligen Giuseppe Verdi´s relativt okända “Luisa Miller och så är säsongen i fullt sving.

Åter till dagens kammarkonsert så blev det en konsert med vissa avvikelser från det utskickade programmet och vi blev nästan utsatta för en “happening” när pianisten, som för dagen för övrigt passade på att fylla sjuttiofem år, inledde sin del av programmet med att säga att han önskade hylla John Cage 100 år. Detta gjorde han genom att sitta tyst och stilla framför pianot tills dess att äggklockan ringde!

Magnus Loftsson

Konserten inleddes med ett antal isländska romanser, som Magnus Loftsson, Malmö Operakörs, isländske tenor, presenterade helt följdriktigt på isländska. Det var verkligen roligt att lyssna på dessa varierande romanser varav den första ledde mina tankar till Tjajkovskij. Det enda bekymret var att textbilagan var på isländska och det hade inte varit helt fel om texten hade funnits i svensk översättning. I övrigt var det ett mycket fint framförande och här ligger det fina med dessa kammarkonserter, nämligen att enskilda sångare och musiker på Malmö Opera får framföra sina älsklingsverk på detta sätt.

Efter paus

Efter pausen var det dags för husets fast anställde baryton nämligen Bengt Krantz att framföra ett program med sång och musik av Söderman Verdi, Seymer och Fredrick Loewe, men också Ture Rangströms “Mälarlegender med vinjetter ur Stadsresan av August Strindberg”.

Bengt Krantz

Från detta program vill jag särskilt framhålla Bengt Krantz pregnanta tolkning av August Söderman “Kung Heimer och Aslög”, men det var också lustfyllt att lyssna till hans tolkning av två relativt okända arior från Giuseppe Verdis “I due Foscaris” och “Ernani”, varav den sistnämnde kanske inte är helt okänd, eftersom den gick att uppleva från Operabio från Metropolitan opera förra säsongen.

Mer att läsa