Schlagt sie tot tumultus om Luther på Malmö Opera

Philip Melanchthon - Thomas Volle; Martin Luther - Dietrich Henschel; Andreas Karlstadt - Magnus Loftsson. Foto;:Jonas Persson Philip Melanchthon - Thomas Volle; Martin Luther - Dietrich Henschel; Andreas Karlstadt - Magnus Loftsson. Foto;:Jonas Persson

Premiären på Bo Holten och Eva Sommestad-Holtens opera om Luther, Schlagt sie tot blev en stor musikalisk upplevelse, ja rent av en häftig musikalisk och vokal upplevelse! Om Martin Luther hade jag inte särskilt djupa kunskaper, men intresset har stärkts på ett radikalt sätt efter premiären på verket om doktor Martinus på Malmö Opera.

För en historiskt intresserad person som jag i grunden är blev det en intressant historielektion, där paralleller mellan nutid och dåtid var lätta att dra. Föreställningen hade  kunnat bli en ännu större upplevelse om mina kunskaper om Reformationen hade varit mer aktuella. Nu var det svårt att hålla reda på vad teologi-striden handlade om och såväl Bucer Karlstadt, Oecolampadius som Zwingli var helt okända personer för mig, men Melanchthon, Fredrik den Vise, lantgreven Philip av Hessen och Erasmus av Rotterdam kände jag till, men jag missade ju helheten i vissa scener genom bristande kunskaper.

Det är nog första gången, tror jag, som jag har upplevt så många människor samtidigt på Malmö Opera Stora scenen och att få allting att fungera, som det gjorde i går kväll, en premiärkväll, får bara det ses som en imponerande insats. Fint att det konstnärliga teamet använde sig av delar av salongen.Det blir mycket effektfullt och understryker dramatiken när Karlstadt överger Luther genom att ta sig upp till balkongen via salongen.

På ett plan är det som en stort upplagd köropera eller handlar det mer om ett sceniskt oratorium? Malmö Operakör och dess barnkör , figuranter och solister gör en stor och fin insats och tillsammans med Malmö Operaorkester, under suverän ledning av maestro Patrik Ringborg för de handlingen framåt.

Musikaliskt är det en närmast att betrakta som en formidabel upplevelse och utan tvekan är det bästa som jag har upplevt av Bo Holtens operaverk! Det är förmodligen  en musikalisk upplevelse som har alla möjligheter att fördjupas vid senare avlyssningar.

Till föreställningens absoluta höjdpunkter räknar jag solistinsatserna som genomgående var av bästa märke. Framförallt passade rösterna utmärkt tillsammans och här vill jag först och främst framhålla de ypperliga insatserna av unga och äldre svenska tenorer och med Conny Thimander i spetsen, men också barytonen Jacob Högström är värd en eloge i sina partier.

De båda damerna, bland alla dessa manspartier, Emma Lyrén och Inger Dam-Jensen imponerade som Katharina von Bora och Barbara Cronach tillsammans med damsolisterna från Malmö Operakör.

I huvudrollen imponerade den tyska basbarytonen, Dietrich Henschel, inte minst imponerades jag av hans sceniska gestaltning av en komplicerad och mångfacetterad Martin Luther. Det faktum att han är på scen nästan hela tiden gör inte hans insats sämre, men om sanningen skall fram var det nog tenoren Thomas Volle och basen Reinhard Hagen som imponerade mest av de utländska manliga gästerna, och då tänker jag både på det sceniska och vokala framträdandet!

Det är en lång föreställning,men låt inte det avskräcka dig utan gör ett besök innan det är försent. Sista föreställningen ges 1 juni.

På Cinemateket i Köpenhamn finns det nu möjlighet att uppleva Bo Holtens två andra operor nämligen Gesualdo – Shadows och Livläkarens besök Läs mer på länken längre ned i inlägget.

Om föreställningen

Urpremiär 11 maj 2019

Upphovspersoner

Musik: Bo Holten|Libretto: Eva Sommestad Holten

Kreativt team

Dirigent Patrik Ringborg
Regi Peter Oskarson
Scenografi & kostym Peter Holm
Ljus Per Sundin

Roller

Martin Luther: Dietrich Henschel
Philipp Melanchthon: Thomas Volle
Spalatin: Jakob Högström
Lucas Cranach: Reinhard Hagen
Barbara Cranach: Inger Dam Jensen
Fredrik III, kurfurste av Sachsen: Bengt Krantz
Philip af Hessen: Conny Thimander
Erasmus av Rotterdam: Stefan Dahlberg
Andreas Karlstadt: Magnus Loftsson
Katharina von Bora: Emma Lyrén

Figuranter Fanny Färingö, Haraldur Örn Haraldsson, Brita Kronholm, Solina Lujinovic-Magnusson, Johanna Roos Slættanes, Gloria Manzeyl, Simon Nekkonen, Fredric Odenborg, Sanne Sommer

Scenmusiker: flöjt: Kenny Aaberg Larsen/Maria Steinaa
Slagverk: Thomas Rodrick/Christoffer Gräntz/Patrik Blomqvist

Malmö Operakör Malmö Operas barnkör Malmö Operaorkester

Läs mer