Siegfried på Wermland Opera Karlstad 2011

Siegfried på Wermland Opera Karlstad 2011
84 / 100

Siegfried på Wermland Opera: Efter två fantastiska föreställningar blev det något av ett bakslag med andra dagen i ”Nibelungens ring” dvs ”Siegfried”. Till den mindre fantastiska föreställningen bidrog Pär Lindskog som ”Siegfried”. Jag kan inte nöjaktigt förklara det hela, möjligtvis kan det ha berott på ren premiärnervositet för i andra akten sjöng han mycket bra, men i tredje akten var vi lite grann tillbaka på ruta ett.

Siegfried på Wermland Opera Karlstad 2011

Siegfried

Det var på många sätt en fin upplevelse, men helhetsintrycket drogs alltså ner av ”Siegfried” själv dvs Pär Lindskog. Han är en helt ny bekantskap för mig, även om jag naturligtvis har hört talas om honom tidigare. Hans agerande har jag intet att anmärka på, tvärtom här var han genomgående bra, även om han inte lyckades särskilt bra med Brünnhilde i sista halvtimmen av tredje akten. Vart tog kärleken vägen?Andra akten blev däremot en fullständig succé och här bidrog ju även Pär Lindskog, men framförallt var det Marcus Jupither, Jonas Durán och Fredrik Zetterström som firade triumfer, som, Alberich, Mime respektive Vandraren.

Marcus Jupither

Framförallt var det roligt att se och lyssna på Marcus Jupither här lyfte han verkligen föreställningen och detta berodde säkert på att han nu helt hade tillfrisknat från sin förkylning. Hans samspel med brodern var också mycket minnesrikt. Fredrik Zetterström är alltid bra, men frågan är om detta inte är hans allra bästa prestation i stark konkurrens med hans tolkning av Posa i Don Carlos, på GO och något tidigare Iago i Otello i Uppsala. Alldeles utmärkt var också Johan Schinkler som Fafner. Det var också en rolig variant av Skogsfågeln som gestaltades utmärkt av Natalie Hernborg.

Pär Lindskog

I tredje akten första del brände det till och här visade sig Pär Lindskog goda kvaliteter fint understött av Fredrik Zetterström, men som skrivit tidigare den sista halvtimmen var inte någon höjdarupplevelse även om de båda damerna gjorde alldeles utmärkt ifrån sig och här vill jag särskilt framhålla AnnLouice Lögdlunds alldeles utmärkta insats, som Brünnhilde. Bra var också Maria Streiffert som urmodern Erda.Rent sångligt sett skulle jag karaktärisera kvällens föreställning som en kamp mellan två tenorer och två barytoner och när det gäller tenorerna så vann Jonas Durán på poäng, medan Pär Lindskog kom in som god tvåa.

Barytonerna

Att skilja barytonerna åt är ingen enkel uppgift och frågan är om det överhuvudtaget är möjligt och nödvändigt, men om jag skulle behöva välja så kommer nog Fredrik Zetterström på första plats tätt följd av den fenomenale Marcus Jupither.
Enligt planerna skall jag se ”ringen” en gång till och då kanske jag får ett helt annat intryck, men dagens intryck är att detta var den svagaste delen hittills.

Scenografisk höjdpunkt

Scenografiskt är även denna del en riktig höjdpunkt, men jag har inte för avsikt att närmare avslöja några detaljer, eftersom jag inte vill beröva någon nöjet att själv få uppleva denna fantastiska scenografiska lösning på ort och ställe.Avslutningsvis du som bor i Karlstad eller stadens närhet glöm inte att göra ett besök på Wermland opera för vad jag kunde se så var det inte helt utsålt. Gör det!

Om föreställningen

Kreativt team

Dirigent: Henrik Schaefer
Regi: Wilhelm Carlsson
Regiassistent: Dan Turdén
Scenografi: Peter Lundquist
Kostymdesign: Ann-Mari Antilla
Ljusdesign: Torkel Blomkvist
Mask & peruk: Ulrika Nilsson
Studienleiter & kormästare: Martin Andersson
Rörelseinstruktion: Håkan Mayer
Repetitör: Martin Virin
Producent: Camilla Nordström

I ROLLERNA

Siegfried: Pär Lindskog
Brünnhilde: AnnLouice Lögdlund
GUDAR
Vandraren: Fredrik Zetterström
Erda: Maria Streiffert
DVÄRGAR
Mime: Jonas Durán
Alberich: Marcus Jupither
JÄTTE/DRAKE
Fafner: Johan Schinkler
Skogsfågel: Natalie Hernborg

AKTUELLT OM WAGNER

Läs mer