Skönheten och odjuret äkta succépremiär 2019

skönheten och odjuret Skönheten och odjuret succépremiär 2019 Fotograf: Katja Tauberman
87 / 100

Marianne Mörck inledde gårdagkvällens länge emotsedda musikalpremiär som berättarrösten i Skönheten och odjuret på Malmö Opera.

Skönheten och odjuret äkta succépremiär 2019

I pausen sågs hon i en elegant och smakfull premiärkreation i foajén som i övrigt klart domineras av Fru Thalia tillsammans med förväntansfulla unga och oss andra.

Det var som väntat fullt hus på premiärafton på Malmö Opera när Walt Disneys Skönheten och odjuret sattes upp i en specialversion för just Malmö Opera. Det är annars vanligt att dagens musikaler sätts upp i konceptform.

Skönheten och odjuret är en urgammal saga som precis som alla sagor börjar med Det var en gång, men det är samtidigt en saga som är anpassad till dagens förhållanden, men hur och på vilket sätt får du själv avgöra när du kommer.

Det blev en helt utmärkt musikalupplevelse som helhet, men tyvärr tappade föreställningen tempo efter paus. Det kan ju ha att göra med att det är mycket nerver i dallring och det är helt säkert något som kommer att förbättras framåt. Det återstår ju ett sextiotal föreställningar efter premiären…

Bakom den annars utmärkta upplevesen kan till stor del tillskrivas den australienske scenografen Dan Potra och samarbetet med Linus Fellbom. De är männen bakom till exempel Hoffmanns äventyr på Folkoperan

I år firar Malmö Opera sitt 75-års jubileum och kanske är det därför flera roller är besatta med skådespelare från Malmö Stadsteater. Malmö Opera invigdes 1944 som just Malmö Stadsteater.

I vilket fall som helst är det ett riktigt lyckokast med Johannes Wanselow som Clocksworth med ansvar  för personalen på slottet. Hans-Peter Edh gör en fin figur av Maurice pappa till Skönheten  Belle.

Michael Jansson briljerar som Lumière och är oslagbar tillsammans med Johannes Wanselow och det gör att skrattmusklerna är aktiva föreställningen genom.

Musikaliskt räknar jag inte Skönheten och odjuret till mina större händelser, men det är ju alltid trevligt att få en musikalsaga till livs med en stor orkester

Det är full fart och dansnumren håller världsklass  särskilt i Bli min gäst i första akten. Roligt och  lustfullt med en tidstypisk rörlig  byrå, tekanna och sockerskål med bitsocker och rörliga manicker i övrigt.

Det var utmärkta ensemble insatser i föreställningen och här hittar jag föreställningens riktiga puls. Speciellt de fint koreograferade avsnitten i föreställningens båda akter.

Vokalt är det  fin musikalbalans i sångnumren men flera av sångarna är mer eller mindre okända för mig och därför känns det inte nödvändigt att ytterligare utveckla mitt omdöme .

Bland damerna imponerar framförallt Lotte Ohlander, hon som har sjungit på Kungliga Operan och när kungen var där.

Sofie Gunnarsson imponerar med sitt sångnummer i andra akten strax innan finalen och hon gör en trovärdig scenisk insats som pappas flicka, som det ändå är ruter i särskilt förhållande till sin friare Gaston, men också Odjuret.

John Martin Bengtsson gör en rolig scenisk gestalting och välsjungen insats av sin odräglige rollfigur tillsammans med Lefou gestaltad av Oscar Pierrou Lindén, som här visar prov på en annan sida av sin musikal kompetens.

Bäst på plan är utan tvekan Fred Johanson med sin kraftfulla mörka barytonstämma som är som klippt och skuren för detta parti, men sceniskt är det något som fattas inte minst tillsammans med Belle.

Avslutningsvis blev det en fin kväll på Malmö Opera med en högljudd och entusiastisk publik som gillade vad de såg och hörde. Det blev naturligtvis stående ovationer vid applådtacket…

Om föreställningen

Premiär 18.10.2019

Upphovspersoner

Musik: Alan Menken
Sångtexter: Howard Ashman & Tim Rice
Översättning: Fred Johanson
Dialog: Linda Woolverton
Översättning: Hans Berndtsson
Regi originaluppsättning: Robert Jess Roth
Originalproduktion: Disney TeatricalProduktions

Konstnärligt Team

Scenografi & Kostym: Dan Potra
Videodesign: Stefan Stanisic,Bombina Bombast,Charlotte Rodenstedt, Bloody Honey
Ljud: Joel bexelius
Koreografi. Miles Hoare
Stuntkoordinator: Seth Ericson
Regi & Ljus: Linus Fellbom

Medverkande

Belle: Sofie Gunnarssson
Odjuret/Prinsen: Fred Johanson
Gaston: John Martin Bengtsson
Lefou: Oscar Pierrou Lindén
Maurice: Hans-Peter Edh
Clocksworth: Johannes Wanselow
Lumière: Michael Jansson
Fru Potts: Carina Söderman
Babette: Nina Pressing
Madame De La Grande Buche: Lotte Ohlander
Bokhandlaren: Erik Gullbransson
Bondbönor: Kerstin Hilldén, Leila Jung, Magnus Lundgren, Michelle Sjo Lönne
Monsieur D Àrque: Daniel Eriksson
Chip: Torsten Edén

Ensemble:

Hanna Carlbrand,Davio Di, Marcus Elander, Tommy Englund, Daniel Eriksson, Erik Gullbransson, Ester Hedlund,Kerstin Hilldén, Leila Jung, Magnus Lundgren, Niklas Löjdman Chressman, Michelle Sjo Lönne, Hannah Ohlsson,Victoria Pérez, RobertSillberg, Fredrik Sjöstedt, Linnea Stenbeck, Fredrik Wentzel, Paula Santa Eufemia, Patrik Ribe (sving)

Accordeonist: Christian Einarson
Berättarröst: Marianne Mörck
Malmö Operaorkester
Dirigent: Josef Rhedin

Läs mer