Snödrottningen på danska urpremiär på Operaen

Snödrottningen på danska urpremiär på Operaen Fotograf: Per Morten Abrahamsen

I går var det urpremiär på Hans Abrahamsens opera Snedronningen på Det Kongelige Teater – Operaen i Köpenhamn. Operan bygger på H C Andersens saga med samma namn och i år firar Danmark att  det är 200 år sedan H C Andersen kom till Köbenhavn

Snödrottningen på danska urpremiär på Operaen

För några år sedan hade Benjamin Staerns första opera premiär på Malmö Opera. Verket presenterades som en familjeopera och gavs i repris några år senare, vilket är mycket ovanligt för ett nyskrivet verk.

Om det blir samma succé med Snedronningen får framtiden utvisa, men verket är knappast lämpligt för barn om man inte tänker på vuxna barn.

Föreställningen är indelad i tre akter och 13 scener och första akten tog aderton minuter. Sammanlagd speltid inklusive paus tvåtimmar och det sjöngs på danska.

Föreställningen började så smått genom att Gerda och Kay kom in på scenen och sedan helt plötsligt, men kanske inte helt oväntat, kom dronning Margrethe och satte sig i sin loge.

Gong-gongen gick och dagens dirigent, Robert Houssart hälsades välkommen med kraftiga applåder.

Det var en imponerande scenisk föreställning med en formidabel ljusdesign och det konstnärliga teamet har gjort en fin insats för att göra upplevelsen så nära sagan som möjligt.

Till detta skall läggas fantasifulla och välgjorda kostymer som solister och kör var iklädda!

Två dansare medverkade i föreställningen för att förstärka gestalningen av Snedronningen och Rensdyret som i övrigt sjöngs av  Johan Reuter. Reuter behandlade sin uppgift med en varierad kombination av sång och talsång.

Det är kanske en föreställning att rekommendera för den som inte har varit på operan, men ofta tänkt att göra ett besök…

Det var lättlyssnat, men någon genomgång av det musikaliska tonspråket är jag inte kapabel att leverera,men jag kommer att lägga till länkar från andra recensenter som är bättre på detta.

I mina öron är Abrahamsens musik mer illustrativ än njutbar, vilket ju förmodligen också är hans syfte med den. Det Kongelige Kapel under ledning av dirigenten Robert Houssart gjorde en imponerande insats som också tydligt noterades vid applådtacket.

Det som imponerade mest var det vokala framförandet och här samlades flera av den unga generationen sångare men också med en trio mer förfarna. Det blev en fin blandning  och där framförallt mezzosopranen Johanne Bock imponerade.

I andra akten imponerade de två tenorerna, Jens Christian Tvilum och countertenoren Morten Grove Frandsen. Den förstnämnde visade prov på sin komiska begåvning och röst, men mest uppskattade jag Morten Grove Frandsen counterstämma, vilket förmodligen beror på att det är så sällsynt förekommande med en countertenor som sjunger på danska.

Sofie Elkjaer Jensen,  Melis Jaatinen  och Sibylle Glosted leverade fina stämmor tillsammans med ett fint sceniskt agerande.

Det blev stående ovationer, med flera inrop, kort sagt ett entsusiastiskt mottagande från publikens sida särskilt när kompositören mottog hyllingarna tillsammans med solister, konstnärligt team och övriga medverkanden.

För egen del blev det en gedigen operaupplevelse även om musiken inte tilltalade mig särskilt mycket, men det beror kanske på att mitt sinne inte var fullt öppet?

Om föreställningen

Urpremiär på Operaen 13.10.2019

Upphovspersoner

Musik: Hans Abrahamsen
Libretto: Henrik Engelbrecht

Konstnärligt  team

Dirigent: Robert Houssart
2.dirigent, 1 akt:Ian Ryan
Regi: Francisco Negrin
Scenografi: Palle Steen Christensen
Kostymdesign: Louis Désire
Ljusdesign: Bruno Poet och Matt Daw
L.E.D. installation artists: Playmodes Studio
Koreografi: Toniah Pedersen

Medverkande

Gerda: Sofie Elkjaer Jensen
Kay: Melis Jaatinen
Gerdas bedstemor/gammel kone/Finnekonen: Johanne Bock
Den Universelle: Johan Reuter
Prinsessan: Sibylle Glosted
Prinsen: Gert Henning-Jensen
Skovkragen: Jens Christian Tvilum
Slotskragen: Morten Grove Frandsen
Snedronningen (danser) Maria Malmström
Rensdyret (danser) Boris André
Det Kongelige Operakör
Det Kongelige Kapel

Läs mer