Stilla min eld nyskriven kammaropera från Piteå

Stilla min eld nyskriven kammaropera från Piteå Stilla min eld - nyskriven kammaropera från Piteå med Linus Börjesson
76 / 100

I går kväll skulle jag enligt planeringen gå på OVIS- operakonstens vänner i Skåne och rösta på morgondagens klassiska sångstjärnor, men eftersom jag var ganska snuvig så bestämde jag mig för att avstå. I stället valde jag att lyssna på den nyskrivna kammaroperan Stilla min eld, som hade premiär i Piteå förra veckan, som nu ligger på P2 Opera.

Stilla min eld nyskriven kammaropera från Piteå

Kärlekshistoria

Stilla min eld är en gripande kärlekshistoria som skildrar ett storslaget försök att trotsa det oundvikliga,men också en berättelse om en djupt mänsklig tragedi som väcker frågor som berör oss alla. Den kan också beskrivas som en modern myt som utspelar sig i en överklassmiljö på den finaste adressen i London. Dramat är inspirerat av de verkliga händelserna kring Eva Rausings död och hennes äktenskap med Hans-Kristian Rausing.

Det handlar om när två trasiga människor inte längre orkar leva upp till omvärldens förväntningar dras de ner i ett djupt drogmissbruk. Librettot av Kerstin Gezelius och Alexander Onofri är en fiktion inspirerad av händelserna kring Eva Rausings död och hennes äktenskap med Hans-Kristian Rausing, som skapade rubriker världen över 2012.

Hans-Kristian Rausing, sonson till svenska Tetrapak-grundaren Hans Rausing och därmed en av Storbritanniens rikaste svenskar, vigdes med Eva Rausing 1992, och de båda lovade att älska varandra för alltid. Det skulle visa sig att inte ens döden kunde skilja dem åt.

Berörande upplevelse

Det blev en berörande operaupplevelse även om det naturligtvis hade varit önskvärt att också få uppleva verket sceniskt, men det är ju inte möjligt, mest på grund av att föreställningen ges bara i Norrland.

Tyvärr kunde jag inte kombinera ett besök i Piteå i samband med att jag var i Umeå, eftersom föreställningen hade premiär några dagar efter att jag hade rest vidare. Dessutom har jag inte nåtts av information om föreställningen överhuvudtaget, men det kan det ju finnas högst naturliga förklaringar till.

Musikaliskt var det i långa stycken ett lättlyssnat verk, särskilt om man tänker på att det är ett helt nytt verk, men det är det vokala inslaget som är kvällens behållning!’

Ledande roller

De ledande rollerna sjöngs av Linus Börjesson, som i princip är på scen hela föreställningen, och han gör en fantastisk insats och utöver hans insats vill jag särskilt framhålla den unge tenoren Wiktor Sundqvist som sjöng knarklangaren Gurung.

Det fanns inget att anmärka på övriga sångare men dels har jag svårt att bedöma helt nya röster dels hade damerna mindre partier eftersom det ju är en berättelse som helt domineras av det ledande paret.

Sammanfattningsvis var det en utmärkt operaupplevelse och föreställningens viktiga frågor finns det anledning att reflektera över även senare.

Stilla min eld

Stilla min eld – Linus Börjesson och Annie Fredriksson

Om föreställningen

Upphovspersoner

Konstnärligt team

Tonsättare: Fredrik Högberg & Nicolai Dunger
Assisterande tonsättare:  Jörgen Häll
Libretto:  Kerstin Gezelius & Alexander Onofri
Dirigent: Anna-Maria Helsing
Regissör: Kristofer Steen
Scenograf & ljusdesigner: Linus Fellbom
Kostymdesigner: Helle Carlsson
Maskdesigner: Therésia Frisk

Medverkande

Linus Börjesson:  Hans K
Annie Fredriksson:   Eva & Seyla
Wiktor Sundqvist: Gurung
Teresia Bokor: Imée
Mette af Klint:  Diwita
Norrbotten NEO

Läs mer