Mr WickhamtenorMartin Vanberg
CharlottemezzosopranSara P Eriksson
Mr CollinsbarytonThomas Sepp
Betjänt/GårdskarlChristian Hasselström
GårdsfolkChristoffer Nordin/Jessica Hedin

AKT I

Familjen Bennet befinner sig på bal i Hertfordshire i södra England. Det är pappa och namma Bennet och deras tre döttrar; den äldsta Jane, mellandottern Lizzy och minstingen Lydia. Med på balen är också döttrarnas bästa väninna, Charlotte Lucas, och folk rån trakten. Mrs Bennet är på jakt efter ett lämpligt parti till någon av, eller helst flera av, döttrarna. På grund av fideikommisslagen så står hon och döttrarna, i den händelse Mr Bennet dör, på bar backe eftersom egendommen endast kan ärvas av en man. I familjen Bennets fall den avlägsne släktingen Mr Collins. Den förmögne adelsmannen Mr Bingley har hyrt sig ett lantslott i trakten, anländer i sällskap med sin bäste vän Mr Darcy. Tycke uppstår omelebart mellan Mr Bingley och Jane. Den lyckade kvällen grumlas av Mr Darcys närvaro, inte minst för Lizzy som ständigt tycks vara föremål för hans nedlåtande sätt och blickar. Senare på kvällen dyker Mr Wickham, en officer från den lokala förläggningen, upp på balen. Han gör succé hos damerna, framför allt hos Lydia. Mr Wickham har även information om Mr Darcy, i vars hem han vuxit upp…

Akt II

En vecka har gått och hemma på Longbourn sitter familjen Bennet och Charlotte och väntar; på att Mr Bingley ska komma på besök. Istället dyker Mr Wickham upp. Stämningen är god när Mr Collins plötsligt gör entré. Han har ett förslag som skulle säkra döttrarnas framtid på gården – han ska fria till en av dem! Han föredrar Jane men på Mrs Bennets inrådan väljer han Lizzy. Hon avböjer dock. Mr Wickham berättar om sitt och Mr Darcys förflutna och hur det förmörkat hans framtidsutsikter. Helt oväntat dyker Mr Darcy upp. Han vill tala med Lizzy men hans ärende förblir oklart. Den första snön faller och familjen väntar fortfarande. Charlotte kommer för att berätta om vad som sägs i staden. Hon har nyheter om både Mr Bingley och Mr Wickham. Och om sig själv.

Akt III

Vintern framskrider men på Longbourn händer fortfarande ingenting. Mrs Bennet tar saken i egna händer och skickar Jane till London. Lydia ska följa med bekanta till Brighton, dit även det lokala regementet är på väg. Till Mr Bennets lycka är planen att Lizzy ska stanna hemma. Men Lizzy vill inte bli kvar utan tar en promenad i skogen. Plötsligt dyker Mr Darcy upp. Han berättar att han älskar henne, trots hennes lägre ställning. Lizzy förklarar att hon inte besvarar hans känslor. Han lämnar henne med löftet att skriva ett brev som ska berätta om honom själv och hans inblandning, dels i Mr Bingleys hastiga avfärd från Jane och trakten dels i Mr Wickhams öde. Lizzy beslutar sig för att göra en resa. Först till Charlotte och Mr Collins och sedan till Derbyshire där hon förälskar sig i landskapet och slottet Pemberey, ovetande om att det tillhör Mr Darcy. Då husets herre oväntat kommer hem möts de två på nytt. I Brighton har Lydia och Mr Wickham inlett en förbindelse och efter deras flykt ill ett sjaskigt hotell i London är skandalen ett faktum.Lizzy och Jane reser genast hem.Lydias tilltag har ödelagt familjens framtid. Men så anländer Lydia och Wickham till föräldrahemmet – nygifta. Lydia berättar att Mr Darcy betalat för bröllopet och även Mr Wickhams skulder. Därmed är familjensn rykte räddat. Mr Bingley och Mr Darcy kommer på besök och nu är förutsättningarna annorlunda.

Sammanställt av Mogens H Andersson