Amadeus på Malmö Stadsteater 2014

Amadeus på Malmö Stadsteater 2014
80 / 100

Vem har inte sett Amadeus både den ursprungliga filmversionen och den förlängda versionen som kom 2001? Filmen regisseras av Milos Forman, men bygger på en teaterpjäs av Peter Shaffer. Filmen har sitt absoluta värde, inte minst för utmärkta skådespelareprestationer och framförallt möjligheten att illustrera Mozart´s 1700-tal, men det är som en teaterupplevelse som jag bäst kommer att minnas Amadeus.

Amadeus på Malmö Stadsteater 2014

Mozart tycks alltid vara aktuell både i opera- och teatersammanhang. För ett år sedan upplevde jag Dramatens uppsättning av samma pjäs och nu var det alltså dags att  uppleva Malmö Stadsteaters version på Hipp eller Hippodromen som det väl egentligen heter.

Publiken var placerad runt scenen som utspelade sig i teaterlokalens mittpunkt och själv satt jag väl egentligen på det egentliga scenrummet på en ganska obekväm stol, men vad gör man inte för att få en teaterupplevelse – med musik.

Det var en mycket fin teaterupplevelse där jag framförallt imponerades av Fred Gunnarsons gestaltning av den egentliga huvudpersonen hovkompositören Anton Salieri, men också pjästitelns Amadeus Mattias Linderoth gjorde en utmärkt insats.

En  av höjdpunkterna är, när de närstående till hovet, illustrerar livet och verkligheten runt Mozart´s liv i Wien. Ett liv och spel som Mozart inte riktigt förstår och kan anpassa sig till och därmed ta del av.

Hans-Peter Edh gör en utmärkt insats som den snåle kejsaren Josef II och hans förtjusning när han upptäcker att han kan spara pengar samtidigt som han tror att han gör en välvillig insats för Mozart är en klassisk teaterupplevelse fångad i ett kort ögonblick.

Kajsa Ericsson, som Mozart´s hustru Constance gör en annorlunda och intressant tolkning av sin roll och lyckas att visa hennes olika sidor på ett utmärkt sätt och förflytta sig närmare männens värld.

En av föreställningens absoluta höjdpunkter kommer i slutet av föreställningen när Salieri hjälper den då svårt sjuke Mozart att skriva ned nottecken i hans Requiem. För mig är detta föreställningens nyckelscen som visar på livets möjligheter och ger ett hopp om vad som kunde ha skett om inte Mozart hade dött i så unga år.

I jämförelse med filmen med samma titel och Dramatens resursrika, men långa uppsättning är Malmö Stadsteaters uppsättning en genuin teaterupplevelse precis som jag föreställer mig att Shaffers pjäs blev vid premiären 1979.

Regissören hade förstått att använda lokalens alla olika möjligheter att föra fram handlingen på bästa sätt och som underlättades av en intressant scenbelysning.

Föreställningens svagaste punkt är musikupplevelsen i form av musikillustrationerna, där egentligen bara Mattias Linderoths hantering av spinetten imponerar, men som helhet betraktar jag föreställningen som en utmärkt teaterupplevelse, som jag gärna rekommenderar vidare.

1410357553

Om föreställningen

Regi Frede Gulbrandsen
Scenografi Tore Sæther
Kostym Astrid Lynge Ottosen
Ljus Thorsten Dahn
Musikarrangemang Anders Ortman
Mask Agneta von Gegerfelt
Koreografi Louise Seloy

I rollerna

Tom Ahlsell, Hannah Canvert, Hans-Peter Edh, Kajsa Ericsson, Fredrik Gunnarson, Electra Hallman, Mattias Linderoth, Håkan Paaske, Lars-Göran Ragnarsson

Läs mer